MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Vandaag heb ik het meest recente album van de band uit 2020 een kans gegeven en dat beviel me op het eerste gehoor meer dan prima. Het nodigt in ieder geval uit tot herbeluistering en het ontdekken van de rest van het oeuvre van de band.

Over Noidanhauta [Kelle Surut Soi]: dit bevalt me al veel beter. De productie is gruiziger, de screams ijziger en de drums ruiger. Compositioneel is het even avontuurlijk, episch en afwisselend als het andere werk van de band. Fijne tip dus, waarvoor dank.

Met jullie welbevinden plaats ik later vandaag een nieuwe nominatie.

02-12: Gigan - Square Wave Subversion (Apollo / 10 / 7,16)
05-12: Aara - Senkrechte Welten (Johnny Marr / 10 / 7,71)
07-12: Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 10 / 8,07)
10-12: Múr - Heimsslit (Dieter / 9 / 7,72)
13-12: Pillar of Light - Certain End (ProGNerD / 8 / 7,74)
15-12: Havukruunu - Tavastland (Apollo / 7 / 8 )
17-12: Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 0 / 0)

Maak Kennis met Metal Anno 2024

Weer even de achterstallige boel bijspijkeren en dicht plamuren.

30-11: Bedsore - A Colossus, an Elephant, a Winged Horse, the Dragon Rendezvous (ProGNerD / 9 / 7,27)
Oh man, die Italiaans/Frans aandoende 70s-keyboardprog na vier minuten, hoe cool!
Vlak daarvoor moest ik door de synths ook al denken aan Italië, maar dan meer aan de experimentele horrorsoundtracks van bijv. Goblin en Morricone. Zeer avontuurlijke, ongrijpbare en duistere progdeath. Juist die flarden piano/(fake)clavecimbel (?) geven het een extra surrealistische dimensie. Fokking gave shit, zeg! Alleen de grunt had wellicht wat markanter en/of origineler gekund, maar wát-ie doet, past wel in de diffuse sfeer.
8,8

Wow, wat een gruwelijk dichtgesmeerde bak met kolereherrie. Als het zó vol geplamuurd is, dan is er gerede kans dat ik voortijdig afhaak. Maar er gebeurt zoveel en op de een of andere manier hoor je toch nog tal van creatieve ideeën en afwisseling in het nummer dat me heel enthousiast maakt. Daarbij klinkt het ook wezenlijk anders dan veel van die dissonant death metal, terwijl het dat toch ook is.
The return of Fokking gave shit, zeg!
8,7

Kijk eens aan, Johnny gooit er eens eentje in. Dan vermoed ik atmosferische black.
...
Nou, ik leer je wel een beetje kennen, hè?
De tremelos vliegen me om de oren en de intensiteit druipt, spat en spetterpieterpatert me ook vol ín de oren. Wonderschoon akoestisch intermezzo ook. Heerlijk vileinde blackmetal screams. Ja hoor, dit is gewoon Fokking gave shit, zeg! Part III
8,5

Allemachtig, hebben jullie (lees: jullie, of de bands, of de record labels?) alle 2024-highlights opgespaard voor de laatste maand? Alweer een knallende voltreffer die me volledig murw en verrot gebeukt in de hoek versuft achterlaat. De naargeestige, dwarse gitaarlijnen die dwars door en over de razendsnelle blackened deathmetal heen worden gedrapeerd zijn zó amazing fascinerend (met name die eerste op 1'20" is : zo verrassend en zó gaaf!), ik word helemaal in die zuigende, claustrofobische sfeer getrokken. Ik ben helemaal niet zo'n blinde fan van pure dissonant death metal, maar dit is nu al de tweede band die deze stijl gebruikt om het naar een hoger en boeiender plan te tillen. Oja, en op het laatst nog een kek Chuck Schuldiner-riffje eruit persen? Jullie lekkerbekkende deathmetalhoeren. I love it.
ProGNerD: treffende introductie van een sketch van Jiskefet. Misschien niet toevallig mijn favoriete sketch van de heren.
Fokking gave shit, zeg! Part IV
8,7

Ben ik nu te weinig kritisch, of is het écht allemaal zo goed? Ik had bijna gehoopt om nu iets te horen dat minder gaaf is en was bijna geneigd het bij voorbaat wat lager te beoordelen, zodat ik niet de schijn (ook voor mezelf) werp dat ik alles maar tof en gaaf vind. Maar helaas, ook deze sludgende postmetal met wat meer electronica en ambient dan normaliter is gewoon hartstikke gaaf. De bandnaam is natuurlijk wel bloedirritant, want we hebben al een Mur (twee zelfs), Müür en een Murmuüre. (En die eveneens IJslandse meisjes van Múm liggen ook fonetisch bij deze band om de hoek). En wie doet de videoclip denken aan (de originele) The Wicker Man?
Bijzondere albumhoes trouwens. Zó gewoon, dat zie je zelden tot nooit in de metalscene. Of überhaupt. Ja, bij volksmuziek, maar dan is de foto in kleur in een of andere vrolijke setting. Alleen al daarom bijna bevreemdend.
Uiteindelijk misschien net niet imposant en uniek genoeg om er de bijvoeglijke bepaling Fokking aan te verlenen, maar het is zeker gave shit, zeg! Part V
8,2

Honderd keer liever een Amenra-kloon dan een originele Sabaton. De schreeuwzang is an sich wel goed en doet me wat meer aan Neurosis denken (nouja, dat is natuurlijk Amenra's mosterd), maar ik moest tijdens de eerste minuten mijn oren hard laten werken om zijn ietwat generieke timbre mij écht te doen bekoren. Maar dat is na de derde keer luisteren gelukt. De opbouw van het nummer is monumentaal. En wat een mazzel dat ze een echte Lewandowski mochten gebruiken als hoes. De band verdient het ook.
En we hebben weer een Fokking gave shit, zeg! Part VI te pakken.
8,4

Na Gigan eindelijk weer een band die ik (een beetje) ken.
Wel lollig al die songteksten (?) in de videoclip. Wat er allemaal voor Fins gekrabbel staat heb ik natuurlijk geen idee van, maar het is in ieder geval niet hetgeen gezongen wordt.
Het nummer is een brok epische, Bathoriaanse blackmetalpracht die Moonsorrow naar de kroon steekt. Dat koorwerk is allemachtig prachtig.
Kortom: Fokking gave shit, zeg! Part VII
Laat ik nu maar eens naar boven afronden (want misschien is dit cijfer in de toekomst juist wel naar beneden afgerond).
9

Van deze band ben ik ook erg gecharmeerd: ik heb er een paar platen van in de kast staan. Dat zal met deze ook wel weer gebeuren, want ook dit epos is weer een vurrukkulluk naargeestige pot sinistere blackdeath, misschien nog wel beter dan dat ik me kan herinneren van hun vorige albums. Qua verstikkende intensiteit moet ik denken aan Sulphur Aeon, maar of dat een juiste gedachte is?
Een ding is zeker: Fokking gave shit, zeg! Part VIII
So that makes eight straight uppercuts in a row, A Nightmare On MusicMeter Street bingeparty to the max.
8,8

Dit rijtje is een behoorlijke aanslag op mijn portemonnee, want zonder uitzondering zou ik dit wel op vinyl willen scoren. Nouja, misschien volstaat een cd'tje ook wel van Múr, want die hoes blijft curieus.
Dank allen voor deze fantastische muzikale metalmiddag.

En jij bedankt voor je entertainende schrijfselarij, Dokter. Mijn dag is weer gemaakt!

Feestmaand december stevent af op een cum laude eindrapport, voor sommigen (EvilDrSmith) mogelijk zelfs summa cum laude. De laatste maanden van 2024 zijn kwalititatief aanzienlijk beter dan de eerste paar maanden, dat valt mij retrospectief ook op.

Betreft Havukruunu:
Wat er allemaal voor Fins gekrabbel staat heb ik natuurlijk geen idee van, maar het is in ieder geval niet hetgeen gezongen wordt.

Jij hebt inderdaad geen flauw benul, maar de bovenste tekstregels zijn Fins en zijn wel degelijk wat er gezongen wordt. De onderste tekstregels zijn de Zweedse vertaling en zul je dus niet zodanig terughoren.

ABDrums schreef:

Nog zo een die ik op mijn lijstje klaar had liggen. Dit vind ik m.u.v. Pillar of Light een heerlijke reeks nummers. Al met al een goed nummer, maar de eerste helft vind ik nog geen 8,0+ binnenslepen. Het zijn de laatste bloedstollend intense minuten die mij daar wel van overtuigen.
8,2

Graag gedaan hoor EvilDrSmith, maarre: waar blijven die bijzondere nominaties van jou de laatste tijd...?

Há Panzerfaust, die wou ik ook nog ooit nomineren hier, moet ik overigens nog steeds luisteren om te beslissen of het een eindejaarskandidaat is.

Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary): 8

Heerlijk !

Nog even een inhaalslagje voordat ik er helemaal niet meer aan toe kom dit jaar. Komende weken ben ik druk en weg dus ik haak ergens in januari weer aan vermoed ik. In ieder geval al iedereen bedankt (ook al was het voor mij pas kort) voor de leuke en interessante nummers hier.

10-12: Múr - Heimsslit - 6
Muzikaal wel prima, lekker loom begin en bouwt netjes op. Weet echter nergens echt bijzonder te worden en het duurt mij te lang zonder echt interessant te worden. Kabelt me iets teveel voort maar het is niet 'dromerig' genoeg om te rechtvaardigen.

13-12: Pillar of Light - Certain End - 6.6
Nummer begon lekker tot hij zijn strot opentrok. de zang mist impact en gevoel voor mij en stoort mij daardoor enorm. Muzikaal best te pruimen trouwens wat de gebrekkige zang nog wat jammerlijker maakt.

15-12: Havukruunu - Tavastland - 6.2
Het middenstuk maakt het nummer en zorgt ervoor dat deze nog boven de 6 komt. Maar verder is dit vrij rechttoe rechtaan blackmetal waar ik eigenlijk maar weinig mee kan.

17-12: Panzerfaust - To Shadow Zion -7.2
Oeh, deze valt hier wel goed. Lekker beukwerkje dit wel. Krijg een beetje een Lamb of God vibe op momenten. Hier dus een voorbeeld van een langer nummer wat wel blijft boeien. Er gebeurd genoeg om de aandacht er goed bij te houden. De topper van dit rijtje voor mij in ieder geval.

Apollo schreef:
Betreft Havukruunu:
Jij hebt inderdaad geen flauw benul, maar de bovenste tekstregels zijn Fins en zijn wel degelijk wat er gezongen wordt. De onderste tekstregels zijn de Zweedse vertaling en zul je dus niet zodanig terughoren.
Haha, ik zag dus niet eens het verschil tussen Fins en Zweeds? Dat is best wel erg... Ik had een paar zanglijnen proberen te volgen, maar kon er geen touw aan vastknopen. Ik heb dan ook meer een talenhobbel dan een -knobbel.

17-12: Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 8 / 7,77)
19-12: Revolting - Seven Severed Heads (Johnny Marr / 0 / 0)

Gaat hard.

7,2

odi
Panzerfaust : 8

Revolting : 7,5

Revolting - Seven Severed Heads: 7

6

Ik vind deze gitaar sound wel echt fijn. Alleen doet het nummer me verder niet zoveel tbh

Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) // 8,7
Revolting - Seven Severed Head // 7

Ha, oowlt skoel def mettol!
Back to 1991.
Goferdomme man, lekker rammen en gáán met dat bloederig kadaver!

Aha, het is een van de 24673206 bandjes van Rogga Johansson, the hardest working deathmetalhead alive.
Onvermoeibaar in al zijn onoriginaliteit.

7,5

Ik vind de gitaartoon juist het struikelpunt. Het mag van mij veel vetter en gedetailleerder klinken, dit voelt dunnetjes aan. Het is dan ook de productie die te wensen over laat, want de oude school Zweedse kettingzaag ronkt niet zoals het heurt.
6,5

aslan (crew)
Revolting 6,8

Ik denk dat ik er wel eentje heb voor straks zo rond de middag met uw welbevinden...

Ik wil later deze week graag eentje plaatsen, maar ondanks dat ik er al maanden op wacht staat die track nog altijd niet op youtube en wel op spotify. Is dat een probleem? Wat vindt men hier?

The_CrY schreef:
Ik wil later deze week graag eentje plaatsen, maar ondanks dat ik er al maanden op wacht staat die track nog altijd niet op youtube en wel op spotify. Is dat een probleem? Wat vind men hier?

Nee hoor, ik luister toch eigenlijk alles via Spotify of (bij voorkeur) uit m'n immer uitdijende eigen digitale collectie...

En nu: Bzg met m'n nieuwe nominatie

02-12: Gigan - Square Wave Subversion (Apollo / 11 / 7,3)
05-12: Aara - Senkrechte Welten (Johnny Marr / 11 / 7,78)
07-12: Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 11 / 8,13)
10-12: Múr - Heimsslit (Dieter / 12 / 7,6)
13-12: Pillar of Light - Certain End (ProGNerD / 10 / 7,69)
15-12: Havukruunu - Tavastland (Apollo / 9 / 7,91)
17-12: Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 10 / 7,89)
19-12: Revolting - Seven Severed Heads (Johnny Marr / 8 / 6,96)
21-12: Winds of Tragedy - My Feet Don´t Touch the Floor (ProGNerD / 0 / 0)

Ik was een andere van plan, maar toen ik vanochtend nog uit m'n achterstallige luisterlijst dit Chileense (!) album opzette was ik meteen om en kon ik niet anders dan deze mooie ontdekking zo op de valreep van dit jaar hier te plaatsen.

Wat een brok intensiteit ! (benieuwd hoe de VU-meter * op m'n nieuwe DAP hierop zal reageren; ik vermoed dat de wijzers zullen doorslaan... )

*: De "oudere jongeren" onder ons kennen dit nog wel van de cassette decks van vroeger (hoewel ik niet meedoe aan de vinyl hype, vind ik deze analoge feature op een hypermoderne digitale speler dan wel weer leuk )

Komende 2 weken in de vakantie lekker nerden en genieten met m'n nieuwe setup

Maak Kennis met Metal Anno 2024 | Spreadsheet

Gast
geplaatst: vandaag om 18:08 uur

geplaatst: vandaag om 18:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.