MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
Heerlijk!! 8,5

Ik kreeg deze al getipt van een vriend die erg lovend is over het album, maar vanwege de lelijke hoes had ik er eigenlijk niet zo'n zin in. Na aandringen had ik het openingsnummer wel al gehoord en was ik positief verrast door het geluid wat deze jongens neerzetten, want dat had ik o.b.v. de hoes totaal niet verwacht. Dit nummer verrast mij opnieuw. De sfeer voelt om een of andere reden sterk IJslands aan, en ook dromerig naarmate het einde. Die zanger vind ik heel goed, heerlijk intens en veel stamina. Sommige stukjes voelen net iets te lang uitgerekt, maar dat ebt misschien weg met de tijd. Ik ga het hele album maar eens luisteren.
8,3

7

De 11 minuten vlogen voorbij. Had van mij nog wat langer mogen duren en meer mogen uitbouwen.

Dit is een echt groeiertje gebleken. Na de eerste luisterbeurt vond ik het allemaal wat eentonig en mat, maar na een luisterbeurt of drie à vier bekruipt me steeds meer het gevoel dat dit allemaal toch wel verrekte mooi is en vernuftig in elkaar steekt.

Qua cijfer ga ik voorlopig mee met JM, maar dit nummer kan over een week zeker eens hoger uitvallen wat betreft de score.

7,5

Komt er zo weer eentje aan van mijn kant; werd tijd...

02-12: Gigan - Square Wave Subversion (Apollo / 10 / 7,16)
05-12: Aara - Senkrechte Welten (Johnny Marr / 10 / 7,71)
07-12: Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 10 / 8,07)
10-12: Múr - Heimsslit (Dieter / 9 / 7,72)
13-12: Pillar of Light - Certain End (ProGNerD / 0 / 0)

Dat deze precies in m'n straatje past, zal hier niet meer verbazen *...
(doet erg aan Amenra denken; aanrader voor post- / sludge metal liefhebbers !)

*: en er zijn maar weinig albums met altijd schitterend artwork van (helaas wijlen) Mariusz Lewandowski die me niets doen

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Múr - Heimsslit: 7,5

Het album opent sterk en eindigt idem, maar op een of andere manier staat de electronische invloed in m.n. tracks 4 en 5 me wat tegen zoals ik hier al schreef. Dit nummer is wel een goeie keuze wat mij betreft !

Snoeihard, maar wat is dit een heerlijk nummer zeg!!

8,5

Ik vind het eigenlijk een beetje 13 in een dozijn.
Lekker, dat wel. Maar er zijn betere.

6,9

odi
Doet sterk aan Amenra denken idd maar dat is zeker niet vervelend.

8,8

Hele vette track ProGNerD, tevens ook het album is kei strak. Ik haal hier niet direct Amenra uit, ik las dat jullie dat wel hadden maar, na het herluisteren van het nummer hoor ik het misschien wat in het instrumentale, meer ook niet. Overigens wel echt een harde track hoor, ga hier heel goed op!

8.7

Mochten jullie de behoefte voelen vrienden en familie met kerst en oud & nieuw bloot te willen stellen aan al het fantastische muzikale geweld van 2024, dan heb ik de oplossing. Voor de liefhebbers ben ik zo vrij geweest alle nominaties die dit jaar in dit topic voorbij zijn gekomen, op te nemen in een Spotify playlist die hieronder voor iedereen toegankelijk is.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spotify playlist

Thanks Kondoro0614, ik ga met je mee !

Pillar of Light - Certain End: 8,7

Instrumentaal is het wel prima, maar net als laboomza vind ik het allemaal wel 13 in een dozijn. Het is de zanger waar ik moeite mee heb. Het went een beetje naarmate het nummer vordert, maar ik kom er moeilijk doorheen..
5,3

02-12: Gigan - Square Wave Subversion (Apollo / 10 / 7,16)
05-12: Aara - Senkrechte Welten (Johnny Marr / 10 / 7,71)
07-12: Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 10 / 8,07)
10-12: Múr - Heimsslit (Dieter / 9 / 7,72)
13-12: Pillar of Light - Certain End (ProGNerD / 7 / 7,7)
15-12: Havukruunu - Tavastland (Apollo / 0 / 0)

Vooruitblikkend op 2025 nomineer ik dit winterse black metal nummer van het Finse Havukruunu. Op 28 februari 2025 volgt na 4,5 jaar het vervolg van een sterke reeks albums.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Spreadsheet

Neem 'm meteen op in mijn Spotify-lijst. Ik stem zodadelijk op deze en Pillar of Light.

Ik stem morgen.

HELL YEAH!! Wil deze gaste zooo graag nog eens live checken, leipe shit!

ABDrums schreef:
Mochten jullie de behoefte voelen vrienden en familie met kerst en oud & nieuw bloot te willen stellen aan al het fantastische muzikale geweld van 2024, dan heb ik de oplossing. Voor de liefhebbers ben ik zo vrij geweest alle nominaties die dit jaar in dit topic voorbij zijn gekomen, op te nemen in een Spotify playlist die hieronder voor iedereen toegankelijk is.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 Spotify playlist

Je bent goed bezig! Miss nice als we zoiets voor volgend jaar ook doen, en dan direct vanaf de start? Als jij dat op je wilt nemen is dat nice, anders sta ik daar ook voor open.

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Je bent goed bezig! Miss nice als we zoiets voor volgend jaar ook doen, en dan direct vanaf de start? Als jij dat op je wilt nemen is dat nice, anders sta ik daar ook voor open.

Zeker wil ik dat doen! Was het al van plan, maar mooi dat het idee in ieder geval gewaardeerd wordt. Komt goed dus.

13-12: Pillar of Light - Certain End

Hmmm, dit doet me wel wat denken aan waar Vaegtlos eerder dit jaar mee op de proppen kwam. Combineer dat met het massieve geluid dat karakteristiek is voor een band als Amenra (zelfs de akkkoordenkeuzes doen heel erg aan deze Belgische helden denken), en je krijgt de sound van Pillar of Light.

Het geheel is erg sfeervol, beklemmend en overtuigend. Precies wat je mag verwachten van post- en sludge metal. Dat het geluid van de band niet bijster origineel is, stoort me eerlijk gezegd niet eens. Daar is het kwalitatief gewoon te sterk voor. Mooie nominatie in ieder geval, dank!

8

15-12: Havukruunu - Tavastland

Meerdere probeersels tot een klein schrijfselarijtje voor deze nominatie heb ik moeten verwijderen, omdat ik het lastig vind deze te categoriseren. Laat ik maar gewoon wat gedachten neerpennen dan. Meerdere malen bespeur ik invloeden vanuit de NWOBHM in het riffwerk, wat ik erg op prijs stel. Het folkloristische en pagan karakter in de tweede helft van het nummer - met name in de zang, maar bijvoorbeeld ook in het baswerk - vind ik echt te gek. Wat een geweldige toevoeging is dat zeg.

Smetje is wel de productie, die mij net wat te clean is om echt indruk te maken. De bassdrum klinkt me te modern en netjes, en ook het riffwerk in de gitaren had wat mij betreft nog wel wat gruiziger en korreliger gemogen. Dat is precies waar het karakter van dit nummer naar schreeuwt. Maar goed, dat zijn slechts details voor in de kantlijn. Ik heb namelijk erg genoten, want dit is hoe ik mijn black metal graag voorgeschoteld krijg. Met name de tweede helft van het nummer zorgt ervoor dat mijn cijfer erg hoog uitvalt. Ik kijk uit naar een volledig album hiervan, gaaf!

8,5

Havukruunu - Tavastland: 8

Mooie tip Apollo, het nummer wordt inderdaad gedragen door het mooie 2e deel van het nummer. Als ze dat een beetje doorzetten op de rest van het album, dan ben ik wel om straks...

Het tweede deel is het beste stuk, eens, maar ik vind het al sterk uit de startblokken schieten en mooi opbouwen naar een vurig slotstuk. Het contrast tussen deel 1 en 2 vind ik daarom niet zo groot als nu wordt geschetst.

ABDrums, het oude materiaal is iets korreliger op de gitaren en dat trekt mij dan ook iets meer. Die albums staan de laatste paar dagen op 'repeat' bij mij. Nu was je al van plan de rest onder de loep te nemen, maar neem bijvoorbeeld dit nummer van het tweede album als voorproefje.

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 19:48 uur

geplaatst: vandaag om 19:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.