MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
De 48 uur is nog niet voorbij

Interlude schreef:
De 48 uur is nog niet voorbij

Ik heb er al twaalf dagen eentje in de wacht staan, maar ik kom er nog niet tussen...

7,5 Lekkere keyboards. Stem is wel goed, is wel eens een heikel punt bij prog. Song niet heel bijzonder verder.

'Toetsentechnisch' zit dit inderdaad heel goed in elkaar; er mag ook niet anders verwacht worden van een dergelijke virtuoos achter de keyboards.

De zang vond ik eerst wat matig, maar na een paar luisterbeurten ben ik op dat gebied wel aardig om; luister maar eens naar het heerlijke refrein. Het voelt wel alsof de zanger wel heel erg zijn best moet doen om de zanglijnen er krachtig genoeg 'uit te persen', dat is wel wat jammer. De 'laid back'-sectie met gitaarsolo zo op de helft is wel heel sterk; heel mooi gedaan. Hoe dan vervolgens wordt toegewerkt naar het moment suprème van Derek is ook heel sterk gecomponeerd en uitgevoerd.

Een uitstekend nummer, maar inderdaad niet heel speciaal. Ik word nergens verrast of van mijn sokken geblazen (en dat is maar goed ook met dit koude weer!). Daarmee kom ik uit op een mooie 8, want er is genoeg moois om van te genieten. Heel benieuwd ook naar het volledige album!

Aan een inhaaljacht toe..

Stuporous klinkt heerlijk episch en groots zonder dat het "too much" wordt - ze weten het geweld uitermate goed te kanaliseren, met ook nog een folky inslag, die de song op een aantrekkelijke manier mistig doet klinken. Of zoiets.

8,2

Bij de vorige platen van Dödsrit staat steeds een Punk-tag omdat er wel wat crust-invloeden in het werk van de Zweden geïncorporeerd zijn, en dat lijkt hier niet anders te zijn wat voor een energieke snedigheid zorgt waar ik wel lekker op ga. Deze song wordt wel behoorlijk lang uitgesmeerd maar vervelen doet ie allerminst, er komen ook enkele erg lekkere heavy metal riffs langs en die maken toch dat deze track opvalt, zeker in het tweede deel dan.

7,5

Whom Gods Destroy levert prog by the book af, iets waar ik niet ontzettend warm voor loop maar ook weer niet spontaan van ga huiveren. Kleine bonus wel voor het jazzy aandoend middenstuk.

7

odi
Dödsrit : 7,8

Vooral het tweede gedeelte erg interessant

Whom Gods Destroy : 5

Dit soort muziek is aan mij niet besteed.

Dödsrit: 8
Whom Gods Destroy: 4

bezig met een nieuwe nominatie

04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 10 / 7,40)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / 9 / 7,77)
08-01: Stuporous - Decorating the Willow Tree (The_CrY / 9 / 7,73)
10-01: Dödsrit - Nocturnal Fire (Interlude / 5 / 7,52)
12-01: WHOM GODS DESTROY - In The Name Of War (ABDrums / 5 / 6,3)
14-10: Vemod - Der guder dør (ProGNerD / / )

Zal de spreadsheet en score hierboven nog even bijwerken... (Done )

Oh ja, zal morgenochtend nog de score voor de vorige nominatie indienen; vandaag niet aan toe gekomen.

Deze komt met stip op het lijstje, bijzonder sfeervolle, epische track die me bij momenten aan Alcest doet denken!

8,5

Whom Gods Destroy stond al op m'n releases watchlist en is prima uitgevoerde progmetal, al grijpt het me (nog) me niet echt. Ik merk dat dat de laatste tijd meer / eerder gebeurt bij (post)black dan prog metal; zal m'n muzikale ontwikkeling wel zijn...

Whom Gods Destroy: 7,5

Whom Gods Destroy: 4
Vemod: Sterk begin, einde bevalt me minder/duurt me te lang. 7,3

WHOM GODS DESTROY - 6,5

Vemod: Redelijk begin, einde bevalt me beter - 8

Whom Gods Destroy: 7
Lekker dat Sherinian en Bumblefoot verder gaan met een Sons of Apollo-achtige nieuwe band, maar net als bij die band voelt het op het eerste gezicht wat plichtmatig aan. We kennen dit soort classic progmetal intussen wel, en ik merk dat het me niet zo snel meer van mijn sokken blaast. Maar slecht is het zeker niet.

Vemod: 6,5
Het begint veelbelovend met een lekkere portie blackened sfeermetal. De lange speelduur en de wat wegblijvende spannende opbouw doen me echter de aandacht wat verliezen naar het einde toe. Wat anoniem, misschien.

Minder begin, einde is wel sterk en sfeervol.

7

chartsmaster schreef:
Ik heb er al twaalf dagen eentje in de wacht staan, maar ik kom er nog niet tussen...
Vanmiddag dan alle ruimte en tijd voor jouw deelname? Ik ben wel benieuwd.

10-01: Dödsrit: moderne popcornblackmetal. Die eerste vier minuten zijn geen nanoseconde origineel, maar het is zó lekker. Qua normering hebben ze de mazzel dat ik een zwak heb voor deze stijl, want als ik kritisch zou zijn, dan kregen ze van mij een oorvijg: zoveel talent (qua uitvoering, productie, intensiteit), zo weinig originaliteit. Het zou verboden moeten worden.
Maar dan wat odi zei: het tweede, instrumentale deel brengt meer afwisseling in tempo, sfeer en power/viking/paganmetal-invloeden en, jawel, zelfs een heuse en fraaie gitaarsolo! Blackmetal needs more solo's! (Die eerste drie seconden van de solo zijn héél erg Bathoryaans, alsof je naar 'One Rode to Asa Bay' luistert. Maar ook alleen maar die eerste drie seconden: 6'13-6'16.). Ja, zo krijg ik weer zin in Roadburn voor een herkansing. (In 2022 stond er een eindeloze doodsrit voor de ingang van hier tot Beëlzebub)
8,2

12-01: WHOM GODS DESTROY: op het label InsideOut zie ik. Dat was in de jaren 90 en 00 voor mij reden genoeg voor een blinde aanschaf. Werkelijk echt álles wat dat label uitbracht vond ik gaaf. Echter, ProGNerDs zinnen: "prima uitgevoerde progmetal, al grijpt het me (nog) me niet echt. Ik merk dat dat de laatste tijd meer / eerder gebeurt bij (post)black dan prog metal; zal m'n muzikale ontwikkeling wel zijn." verwoorden precies wat er met mij (de laatste jaren) ook gaande is. Misschien ligt het ook aan de leeftijd? Is immers wel frapant, haha!
Deze Symphony X voor gevorderden zou ik een jaar of twintig geleden helemaal te gek vinden, nu dringt het niet écht door tot diep onder mijn huid. Maar evenzogoed prima genietbaar en groeit het nummer per luisterbeurt. Het kostte even tijd om de nogal aanwezige zang te verteren. Na de gewenning wordt het juist een kracht van de band: als een kruising tussen Jorn Lande en Russell Allen. Misschien moeten ze eens met hun drietjes een plaat opnemen?

EDIT: oh, ik zie dat de zanger ook bij Whitesnake actief is. Zou David dan zijn inspiratiebron zijn, want nu ik dit weet, hoor ik in zijn stem ook héél erg een Coverdale-stijl. En die gitarist blijkt Ron Thal te zijn, alias Bumblefoot. Die gozert speelde o.a. bij Sons Of Apollo en kan je een jaar of tien beschouwen als de vervanger van Slash bi jdat bandje van Axl. Bepaald geen koekenbakker.
7,7

14-10: Vemod - Der guder dør:
Wat ik hierboven kritisch schreef over Dödsrit, mag qua atmosferische black ook geschreven worden voor Vemod. Heerlijk allemaal, maar de eerste zeven minuten zijn eigenlijk té typisch. Blijken ze er nog een (bijna) instrumentaal epiloog van een minuut of zes aan hebben vastgeplakt. Hadden net zo goed twee afzonderlijke sfeerstukken kunnen zijn. Dus net als wat Dödsrit deed, maar bij Dödsrit voelde het toch meer als een geheel. En vind ik sterker. Tevens wat AOVV schrijft: anoniem. Toch kan ik hier ook prima naar luisteren. Prettige blackmetalmuzak.
7

04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 10 / 7,4)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / 11 / 7,77)
08-01: Stuporous - Decorating the Willow Tree (The_CrY / 10 / 7,78)
10-01: Dödsrit - Nocturnal Fire (Interlude / 9 / 7,68)
12-01: WHOM GODS DESTROY - In The Name Of War (ABDrums / 10 / 6,42)
14-01: Vemod - Der guder dør (ProGNerD / 7 / 7,47)
16-01: For I Am king - Execution (chartsmaster / 0 / 0)

Ik geef het maar eerlijk toe: ik ben geen metalhead. Mijn muzikale startpositie was de new wave en de punkrock. Inmiddels vreet ik alles, van progressive house tot carnavalsmuziek, maar als het dan toch een tandje steviger mag, dan zijn die korte, felle punkinvloeden nooit ver weg.
Op hun nieuwe single 'Execution' is de Amsterdamse groep For I Am King dan ook niet van de lange adem; het moet kort en hard knallen. De roffel in het intro zet meteen de toon: hier wordt fel van leer getrokken. Zangeres Alma Alizadeh draait al tien jaar mee als frontvrouw van de groep. Als je haar ziet, dan zou ze jouw directiesecretaresse, afdelingshoofd of scrum master kunnen zijn. Als je haar hoort dan klinkt ze alsof een overspannen satan net met z'n blote poten in een bak met lego is gaan staan. Één bak heerlijke agressie. Een mannelijk bandlid (ik weet niet wie) komt al snel als een blaffende hellehond meedoen. Alles klaar binnen de vier minuten; zo kan het dus ook. Metalcore meets deathmetal, in die hoek zit het ergens. Maar dan wel weer keurig afrondend naar een rustgevend slot. Hè hè, lekker afgereageerd. Wat mij betreft een bijzonder welkome afwisseling tussen de progressive house en de carnavalsmuziek.

Maak Kennis met Metal Anno 2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com

Waar velen hier wat moeite hebben met de totale lengte en / of het begin- dan wel eindstuk duidelijk prefereren, vind ik het nummer als geheel en juist het contrast tussen beide stukken wel erg geslaagd en sfeervol. Ik sluit me aan bij AOVV en kijk erg uit naar het hele album vrijdag:

Vemod - Der guder dør: 8,5

For I Am King knalt er gelijk lekker in. Niets mis mee.

8

Lekker venijnig, goede tempowisselingen, mooie melodie in de solo's en klokt af binnen de vier minuten, hou daar wel van.

8

Kunnen we de 48 uur niet gewoon aanhouden? Wel zo netjes, lijkt me.

Degelijk potje metalcore, niets bijzonders.

6,5

Sorry. Ik werd aangemoedigd

Voor iemand die geen metalhead is en meer verstand heeft van house en carnavalsmuziek kom je anders wel met een onverwachte, stevige én sterke keuze. Of ken je de bandleden toevallig?

Niet een stijl waar ik nog veel naar luister, maar de melodieuze, thrashy death metal wordt met verve en met sterk gitaarwerk geleverd. Ik lees her en der dat de band dus (ook) metalcore speelt, maar mijns inziens is dat maar een héél klein vleugje (sterk verwaterde) metalcore, een beetje zoals bands als (het huidige) Heaven Shall Burn en As I Lay Dying het doen. Ik ben van de ouwelullengarde die bij metalcore eerder aan Snapcase, Earth Crisis, Integrity of de Vlaamse H8000-scene denkt. Enfin, de mooi slepende vertragingen en het rustige outro maken er in ieder geval een mooi geheel van.

Hoe fraai de zangeres ook oogt (potverdrie!), de snerpende screamzang van haar is weliswaar vlijmend en bijtend scherp, maar ook nogal eenvormig. Gelukkig weet de band dat mooi te ondervangen met (mannelijke?) backing grunts, zodat het ook vocaal afwisselend genoeg blijft. Ze zouden geen gek figuur slaan als ze op tournee gaan met bands uit de regio Gothenburg (Soilwork, Dark Tranquillity, In Flames, etc.), Ik hoor het publiek nu al massaal 'Die! Die! Die!' brullen alsof ze meebrullen met Metallica's 'Creeping Death'.
Of hebben ze deze verdiensten al op hun palmares?
Ach, ik rond ook af op hetzelfde cijfer. Pfff, wat een verhaal voor vier minuutjes muziek.
8

EvilDrSmith schreef:
ken je de bandleden toevallig?

Nee dat niet; de Dansende Beren brachten hen onder mijn aandacht

For I Am king - Execution: 7

For I Am King: Lekkere knallende track 8

Interlude schreef:
Kunnen we de 48 uur niet gewoon aanhouden? Wel zo netjes, lijkt me.

72 uur lijkt me zelfs beter.

EvilDrSmith schreef:
Tevens wat AOVV schrijft: anoniem.

Dat schrijft AOVV toch helemaal niet? Die leek zelfs fan van het nummer van Vemod te zijn.

Zesje.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.