MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024

zoeken in:
ProGNerD schreef:
OK, dan doe ik de laatste op Oudejaarsdag met jullie welbevinden...

Zeker, ben benieuwd! It better be good.

aslan (crew)
Ubiquity 7,8

8

Lekker dit, en Belgisch? Mooie nominatie!

Nou, zoals beloofd hier dan de laatste van dit jaar:

02-12: Gigan - Square Wave Subversion (Apollo / 11 / 7,3)
05-12: Aara - Senkrechte Welten (Johnny Marr / 11 / 7,78)
07-12: Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 11 / 8,13)
10-12: Múr - Heimsslit (Dieter / 12 / 7,6)
13-12: Pillar of Light - Certain End (ProGNerD / 11 / 7,76)
15-12: Havukruunu - Tavastland (Apollo / 10 / 7,97)
17-12: Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 11 / 7,99)
19-12: Revolting - Seven Severed Heads (Johnny Marr / 11 / 6,95)
21-12: Winds of Tragedy - My Feet Don´t Touch the Floor (ProGNerD / 9 / 6)
23-12: Armed Cloud - Social Sludge (The_CrY / 8 / 6,16)
25-12: One With The Riverbed - Burden (ProGNerD / 6 / 7,18)
29-12: Ubiquity - The Traveler (Apollo / 3 / 7,77)
31-12: Anderwelt - Transanimalism (ProGNerD / 0 / 0)

Maak Kennis met Metal Anno 2024 | Spreadsheet

Dit is m'n persoonlijke Top-10 geworden, volgens mij zijn ze hier allemaal voorbij gekomen afgelopen jaar...

1. Blood Incantation - Absolute Elsewhere
2. Opeth - The Last Will and Testament
3. Alcest - Les Chants de l'Aurore
4. Thy Catafalque - XII: A Gyönyörű álmok Ezután Jönnek
5. Vemod - The Deepening
6. Solbrud - IIII
7. Saidan - Visual Kill: The Blossoming of Psychotic Depravity
8. Conifère - L'Impôt du Sang
9. Iotunn - Kinship
10. Dool - The Shape of Fluidity

Op naar een mooi nieuw muzikaal jaar met vele nieuwe ontdekkingen !

Wie start het nieuwe 2025 topic trouwens ?

Beste wensen jongens, op een gezegd, gezond en muzikaal 2025! Ik maak morgen een nieuw topic aan, no worries.

Ik ga ze twee keer zien dit jaar. Fucking veel zin in ouwe!!!

Nog even een inhaalslagje van de laatste nominaties van het afgelopen muzikale jaar:

25-12: One With The Riverbed - Burden

Eens met het commentaar van Apollo. De atmosfeer is sterk en ik kom bij vlagen leuke momenten tegen, alleen de compositie is me iets te voortkabbelend om het geheel echt naar een hoger niveau te tillen. Ik ben dan wel iets coulanter in mijn beoordeling.

7

29-12: Ubiquity - The Traveler

Wat een fantastische track is dit zeg, een waar avontuur om te luisteren. Daarmee doet de songtitel zijn naam meer dan eer aan. Het is meeslepend, groots en episch; simpelweg geweldig. Het beste van bands als Opeth en Enslaved - met name die twee bands komen bij me op als referentiemateriaal - wordt hier vermengd tot een eigenzinnig en smaakvol totaalplaatje waar je u tegen zegt. Deze plaat komt op de luisterlijst. Ik heb genoten, topnominatie!

9

31-12: Anderwelt - Transanimalism

Komisch om te kunnen constateren dat we hier met een typische nominatie van jouw hand te maken hebben, ProGNerD. Zowel jij als Apollo brengen een heel specifiek metalgeluid met je mee dat vrij karakteristiek is voor jullie nominatiepatroon. Heftig, intens, meeslepend, dynamisch en overweldigend. Dat zijn toch wel enkele woorden die passen bij deze compositie en die ook passen in het bredere kader van nummers die jij te berde brengt. Mijn complimenten daarvoor trouwens, want ik bedoel dit alles uiteraard in de meest positieve zin mogelijk.

Deze pakt me net wat minder dan de vorige nominatie van Ubiquity, maar ik ga ook weer heel goed op deze mengelmoes van allerhande stijlen die het beste onder de noemer van postmetal kan worden geschaard. Heerlijke trip weer en een waardige afsluiter van het nominatietopic in 2024!

8,7

Kondoro0614 schreef:
Ik ga ze twee keer zien dit jaar. Fucking veel zin in ouwe!!!
Noem je mij nu ouwe?
Oja, terecht. Exact twee keer jouw leeftijd zelfs.
Iets om naar uit te kijken, jochie!

Een gelukkig 2025 gewenst aan iedereen! Opdat wij samen nog veel mooie metal mogen ontdekken.

29-12: Ubiquity - The Traveler

ABDrums, door jouw daverende enthousiasme krijg ik zin om de plaat weer op te zetten. Ik vind dit nummer en 'Tree of Pain' sterke tracks, maar na het overbodige rustpunt 'Coma' raakten zij mij op de plaat kwijt. Dat neemt niet weg dat dit een fijn nummer is en een veelbelovende band, want dit klinkt al erg goed voor een debuut. Het toetsenwerk vind ik goed vermengd met het metalgeluid en de vocalen lekker bruut.

8,3

31-12: Anderwelt - Transanimalism

ProGNerD, ik sluit mij bij de mooie woorden van ABDrums aan: je hebt een bepaalde smaak en dit nummer kan ik helemaal in jouw straatje plaatsen. Eerder dit jaar heb ik wel eens geschreven niet verbaasd te zijn wanneer bepaalde nummers uit jouw koker kwamen. Je hebt een aantal rake nominaties aangedragen, most notably: Saidan! Die waanzinnig verslavende plaat prijkt hoog in mijn top 2024-lijst, welke ik straks zal samenstellen. Nog even wikken en wegen...

Wat het nummer betreft houd ik het kort: sfeervol, fijne toevoeging die strijkers, instrumentatie vind ik all-round goed maar mist nog een sterkere climax en beladenheid voor mijn gevoel, zanger soms goed en soms iets te lomp.

7,4

Maak Kennis met Metal Anno 2024 | Spreadsheet

ProGNerD schreef:
1. Blood Incantation - Absolute Elsewhere
2. Opeth - The Last Will and Testament

Jouw top 2 staat ook in de top 10 van MuMe op respectievelijk plek 9 en 10. Dat komt niet vaak voor dat er (goede) metal albums de top 10 in worden gestemd. Een prachtjaar voor metal!

Jaarlijstjes vind ik toch maar lastig. Ik heb zelden een gedoodverfde nummer 1 en albums zijn stilistisch vaak niet te vergelijken. Ik beoordeel een album op een aantal aspecten die ik belangrijk vind, maar uiteindelijk vind ik de belangrijkste kwaliteitsmeter hoe vaak ik een album luister. Op dat punt liggen deze albums allemaal dichtbij elkaar, maar is Saidan absoluut een van mijn meest beluisterde albums van 2025. Om ook jouw input te eren ProGNerD zet ik hem op #1. Ik maak er trouwens een top 20 van. Kanttekening dat de nieuwste Aara en Veilburner ook in dit lijstje hadden kunnen staan, maar ik heb er nog te weinig naar kunnen luisteren.

1. Saidan - Visual Kill: The Blossoming of Psychotic Depravity
2. Anciients - Beyond the Reach of the Sun
3. Ulcerate - Cutting the Throat of God
4. Frail Body - Artificial Bouquet
5. Judas Priest - Invincible Shield
6. Laudare - Requiem
7. Conifère - L'Impôt du Sang
8. Thy Catafalque - XII: A Gyönyörű álmok Ezután Jönnek
9. Aquilus - Bellum II
10. Brodequin - Harbinger of Woe
11. Spectral Wound - Songs of Blood and Mire
12. Groza - Nadir
13. Ehtëk - Íncst
14. Múr - Múr
15. Black Curse - Burning in Celestial Poison
16. Blood Incantation - Absolute Elsewhere
17. Borknagar - Fall
18. Opeth - The Last Will and Testament
19. Nile - The Underworld Awaits Us All
20. Savage Oath - Divine Battle

Schitterende lijst Apollo, daar staan enkele - wat zeg ik: meerdere! - krakers tussen. Mag ik je vragen waarom je Absolute Elsewhere op zestien hebt gezet? Ben benieuwd naar je bevindingen en beweegredenen.

Overigens ben ik ook benieuwd naar wat 2025 ons op (metalen) muzikaal vlak gaat brengen. Iemand die alvast uitkijkt naar releases die op het programma staan? Zo uit het hoofd heb ik in ieder geval veel zin in de nieuwe Harakiri for the Sky. Als dat album net zo goed als Maere wordt, dan belooft dat in ieder geval wat!

ABDrums schreef:
Schitterende lijst Apollo, daar staan enkele - wat zeg ik: meerdere! - krakers tussen. Mag ik je vragen waarom je Absolute Elsewhere op zestien hebt gezet? Ben benieuwd naar je bevindingen en beweegredenen.

Destijds heb ik al wat neergepend en daar sta ik nog steeds achter. Het is echt een goed album waar ik weinig negatiefs over kan zeggen en ik begrijp de aantrekkingskracht bij het brede publiek. Ik verheug mij dan ook enorm op het optreden in mei in Utrecht. Maar de goddelijke status die het album krijgt toegedicht kan ik werkelijk waar niet plaatsen en veel van de positieve commentaren lees ik hoofdkrabbend. Wat vaak terugkomt is de lofzang over de inventiviteit door progrock met death metal te combineren en hoe beide stijlen naadloos samengaan. Ik vermoed dat de nieuwe aanwas aan fans de vorige albums nog onder de loep moet nemen, want als je het hebt over prog vermengen met death metal dan doet 'Absolute Elsewhere' dat vrijwel niet. Het is juist een afwisselend parcours van death metal en progrock, en niet de samensmelting van de stijlen. Daarnaast hoor ik persoonlijk geen tot weinig innovatie op beide stijlen. Wat doet Blood Incantation op dit album wat niet eerder is gedaan door de bekende invloeden, of door henzelf? Niet dat ik innovatie zo'n belangrijke graadmeter vind voor de kwaliteit van een album, ik heb zelf Anciients op #2 staan in mijn jaarlijst bijvoorbeeld, maar het gaat erom dat ik de positieve commentaren rondom dat punt niet begrijp. Dit album is een van de best geproduceerde metal albums van 2024, misschien wel het beste, maar qua songwriting en inventiviteit vind ik 'Starspawn' en 'Hidden History...' beduidend beter dan 'Absolute Elsewhere'. Wie het daar niet mee eens is moet opnieuw 'Vitrification of Blood (Pt. 1)' en 'Awakening from the Dream of Existence to the Multidimensional Nature of Our Reality (Mirror of the Soul)' aanslingeren. Ik vind bijvoorbeeld het nieuwe album van Bedsore progressievere death metal dan Blood Incantation, en Bedsore waardeer ik als geheel lager! Er zijn nog meer punten waar ik op in kan gaan, maar ik ga er geen boekwerk van maken. #16 op de eindejaarslijst is uiteindelijk een mooie notering en geeft alleen maar aan hoeveel goede platen er dit jaar zijn uitgebracht.

ABDrums schreef:
Overigens ben ik ook benieuwd naar wat 2025 ons op (metalen) muzikaal vlak gaat brengen. Iemand die alvast uitkijkt naar releases die op het programma staan? Zo uit het hoofd heb ik in ieder geval veel zin in de nieuwe Harakiri for the Sky. Als dat album net zo goed als Maere wordt, dan belooft dat in ieder geval wat!

Vluchtig een lijst samengesteld dus ik zal vast nog wat vergeten zijn en heb niet alles grondig onderzocht, want niet elke band heeft officieel een album (en releasedatum) aangekondigd, maar het is wel ter sprake gekomen of de band is in de studio bezig (geweest), die markeer ik voor de duidelijkheid cursief. En dan bedoel ik dus niet zoals Ved Buens Ende met een tweede album waar al >25 jaar over gepraat wordt of een 'Time II'. In willekeurige volgorde behalve eerstgenoemde:
- Coroner, wanneer komt dat album nou?!
- Mercyful Fate
- Gojira
- Harakiri for the Sky
- Havukruunu
- The Great Old Ones
- Scour
- Dismember
- Draconian
- Testament
- Amorphis
- Cradle of Filth
- Crimson Glory
- Savatage
- Grima
- Triptykon
- Phrenelith
- Epica
- Megadeth
- Saor
- Paradise Lost
- Sadist
- Imperial Triumphant
- Vintersorg
- Rivers of Nihil

En nóg meer, maar of alles in 2025 uit zal komen is de vraag. Om nog wat namen te noemen waar jij (ook) erg naar uit zou kijken: Vektor, BTBAM, Mgla? Met name BTBAM is goed mogelijk.

odi
Armed Cloud : 6
One with the Riverbed : 7
Ubiquitu : 7,5
Anderwelt : 7,8

Apollo wij schudden de hand met de koppositie!

Ubiquity - The Traveler: 8
Anderwelt - Transanimalism: 8,2

Zo dat waren de laatste; op naar het nieuwe 2025 topic (ABDrums) ?

Iedereen nog de beste wensen! Even een inhaalslag mijnerzijds na een week lage activiteit ivm feestdagen en een gezellige keelontsteking. Moge het nieuwe topic zodra die bestaat wederom verse ontdekkingen met zich meebrengen. En even een totaal overbodige, maar toch welgemeende dankjewel aan iedereen hier voor het nomineren van zulk tof spul dat vaker wel dan niet buiten mijn comfortzone zit, waardoor ik vaak toch weer nieuwe bands ontdek en albums beluister waar ik anders nooit van gehoord zou hebben. Muziek en zeker metal blijven spannend en interessant en ik kijk weer uit naar nieuwe ontdekkingen voor het komend jaar. Ik zal ook mijn jaarlijst van 2024 later delen, zodra ik deze opgesteld heb.

ProGNerD schreef:
(...)
Maar je maakt me wel erg benieuwd naar je betrokkenheid bij deze band The_CrY ?

Ik bespeel bij die band de toetsen/synthesizers en heb een grote hand in het schrijven van het materiaal.
Afgelopen jaar hebben we voor ons album Nimbus van een bevriende groep metalheads complimenten gehad dat we zoveel gegroeid zijn, en dan is het weleens verfrissend om van een neutrale groep eerlijke feedback te krijgen om te voorkomen dat je in een echokamer louter positieve geluiden opvangt. Daarom heel tof om van iedereen de geschreven commentaren te lezen, zowel positief en negatief.

Inhaalslag:
One With The Riverbed - Burden: 7,5
Prima dosis black metal.

Ubiquity - The Traveler: 8
Inderdaad lekker Opeth-esque. Op een goede manier.

Anderwelt - Transanimalism: 8,8
Machtige track om het topic mee af te sluiten, zeg. Drama, dreiging, avontuur, het heeft alles wat de fijnste nominaties in dit topic hebben.

ProGNerD schreef:
op naar het nieuwe 2025 topic (ABDrums) ?

Druk bezig met voorbereidingen, wordt hopelijk vandaag en anders morgen!

Apollo schreef:

Jouw top 2 staat ook in de top 10 van MuMe op respectievelijk plek 9 en 10. Dat komt niet vaak voor dat er (goede) metal albums de top 10 in worden gestemd. Een prachtjaar voor metal!

Jaarlijstjes vind ik toch maar lastig. Ik heb zelden een gedoodverfde nummer 1 en albums zijn stilistisch vaak niet te vergelijken...

Dat laatste is erg herkenbaar en ik heb ook ieder jaar weer keuzestress vooraf en -spijt achteraf. Zo vielen uiteindelijk jouw nummers 2 en 3 net buiten de Top-10 (resp. 12 en 11) en daarna zou denk ik Veilburner nog komen, maar het heeft voor mij geen zin veel verder te gaan, het is tenslotte geen Top-2000...

Hoewel ik me kan voorstellen dat jullie thuis zitten te sidderen en bibberen van spanning en opwinding omtrent de vraag welke nominatie er deze jaargang vandoor gaat met de felbegeerde titel 'beste metalnummer van 2024', moet ik jullie nog heel even laten wachten. Er zijn namelijk nog enkele users die nog niet hun stem hebben gegeven voor de laatste paar nominaties. Zodra deze binnen zijn gedruppeld, zal ik jullie de top tien bekend maken.

Dat laat niet onverlet dat het nummer Transanimalism van Anderwelt de laatste nominatie van 2024 was, waarmee we dit metalen muziekjaar achter ons laten en ons kunnen richten op een nieuwe ronde vol oncompromisloze herrie en venijnig gebeuk. Het nieuwe topic voor 'Maak Kennis met Metal Anno 2025' is hier te vinden.

aslan (crew)
Anderwelt 8

Mijn laatste jureringen van het afgelopen jaar.

21-12: Winds of Tragedy - My Feet Don´t Touch the Floor (ProGNerD / 9 / 6)
ABDrums schreef:
Alles is al gezegd over dit nummer: 5,8.
Nee hoor, niet alles, want ik vind het i.t.t. de collectieve criticastercommunity juist heel erg lekker. Na alle zure en negatieve reacties hier een positieve noot. Wat ik al aangaf na de eerste luisterbeurt, over het muzikaal equivalent van een slechte horror B-film met nul budget, gammele decors, wanstaltige special effects en beroerde acteurs: dat staat nog steeds. Sterker: ik vind het helemaal geen slechte horror. Poepvuige, intense bak met herrie waaroverheen de doodskrijser zijn ziel en zaligheid uitstort. En leed. Veel leed. Toe maar, gooi het er maar uit. Italiaanse operettedramatiek in depressive black metal: helemaal heerlijk.
8

Lekker groovende, symfonische metal, die zanger is wel even wennen en... hé, dat is Marcela? Dus je hebt met mevrouw Bovio samengewerkt, The_CrY? Dat alleen al lijkt me de moeite waard geweest. Het is al de vierde album van de band, zie ik nu. Muziek, compositie en guest vocals bevallen me prima, met name het tweede, stevigere deel (vanaf die synthriedeltjes), maar de zanger probeert meer power en macht in zijn stem te leggen dan dat hij heeft. Dat maakt dat het wat geforceerd overkomt. Hij is geen Ronnie, Jorn of (jonge) Bruce en wordt weggeblazen door Marcela. Evenzogoed toch nog een 7, maar dat had met een andere zanger, of met een andere zangtechniek, een punt hoger kunnen zijn.

25-12: One With The Riverbed - Burden (ProGNerD / 6 / 7,18)
ProGNerD schreef:
Hiermee wil ik me graag op de valreep nog revancheren op m'n vorige "misser"...
Een misser? Wat nou misser? Ik vind dat vorige nummer juist gaver dan dit nummer.
Er gebeurt weliswaar veel tijdens dit nummer, maar tegelijkertijd gebeurt er ook verdomd weinig (in mijn gevoelsleven). Deze grunter klinkt juist weer geforceerd: niks lief, leed en zaligheid, maar een trucje.
Het is omdat het in een genre is waar ik erg gecharmeerd van ben, maar daarin is het zeker geen hoogvlieger.
6,7

29-12: Ubiquity - The Traveler (Apollo / 3 / 7,77)
M'n opeth, m'n opeth, m'n opeth
In heel Europeth was er niemand zoals hij
M'n opeth, m'n opeth, m'n opeth
En niemand was zo aardig voor mij
In heel Europeth, m'n ouwe opeth
Nergens zo iemand als hij
Niemand zo aardig voor mij
In heel Europeth, m'n eigen opeth
Niemand zo aardig voor mij
M'n ouwe opeth
8,2

31-12: Anderwelt - Transanimalism (ProGNerD / 0 / 0)
Sfeervolle postmetal. In de jaren 00 werden we overspoeld met (instrumentale) postrock waardoor je de bands nauwelijks meer van elkaar kon onderscheiden. Dat heb je inmiddels al een tijdje met het metalen, al dan niet vocale equivalent hiervan. Ik hoor geen onderscheidende elementen die deze band anders of uniek maakt t.o.v. de honderden andere bands. Tegelijkertijd klinkt het wel verdomd lekker.
7,5

De top 20 van 2024:
1. Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 10 / 8,61)
2. Blood Incantation - The Stargate (ABDrums / 10 / 8,51)
3. Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 9 / 8,39)
4. Opeth - §4 (ABDrums / 10 / 8,38)
5. Ætheria Conscientia - Endless Cycle (Apollo / 9 / 8,33)
6. Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (odi / 10 / 8,31)
7. Groza - Daffodils (Apollo / 11 / 8,3)
8. Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 12 / 8,28)
9. Frail Body - Devotion (Apollo / 11 / 8,24)
10. Dödsrit - Irjala (ABDrums / 11 / 8,23)
11. Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 12 / 8,18)
12. Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 11 / 8,18)
13. Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
14. Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 11 / 8,13)
15. Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 13 / 8,03)
16. Alcest - L'Envol (ProGNerD / 12 / 8,03)
17. Ubiquity - The Traveler (Apollo / 10 / 8,03)
18. A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 13 / 8,02)
19. Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 13 / 8,01)
20. Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 11 / 7,99)

Voor meer statistiekjes en metal: mijn uitgebreide bericht in het 2025-topic.

EvilDrSmith schreef:
Lekker groovende, symfonische metal, die zanger is wel even wennen en... hé, dat is Marcela? Dus je hebt met mevrouw Bovio samengewerkt, The_CrY? Dat alleen al lijkt me de moeite waard geweest. Het is al de vierde album van de band, zie ik nu. Muziek, compositie en guest vocals bevallen me prima, met name het tweede, stevigere deel (vanaf die synthriedeltjes), maar de zanger probeert meer power en macht in zijn stem te leggen dan dat hij heeft. Dat maakt dat het wat geforceerd overkomt. Hij is geen Ronnie, Jorn of (jonge) Bruce en wordt weggeblazen door Marcela. Evenzogoed toch nog een 7, maar dat had met een andere zanger, of met een andere zangtechniek, een punt hoger kunnen zijn.

Ja, klopt, Marcela was zo vriendelijk om een ander nummer, Angel of Frost, in te zingen inderdaad. Heb haar persoonlijk niet ontmoet, want ik kon die dag niet, maar ze schijnt heel vriendelijk te zijn en wat ze heeft gedaan blaast me echt omver. Wát een zangeres!

Maar op Social Sludge zingt ze als het goed is niet., dus ik weet niet of je per ongeluk niet het verkeerde nummer hebt beoordeeld

The_CrY schreef:
Ja, klopt, Marcela was zo vriendelijk om een ander nummer, Angel of Frost, in te zingen inderdaad. Heb haar persoonlijk niet ontmoet, want ik kon die dag niet, maar ze schijnt heel vriendelijk te zijn en wat ze heeft gedaan blaast me echt omver. Wát een zangeres!

Maar op Social Sludge zingt ze als het goed is niet., dus ik weet niet of je per ongeluk niet het verkeerde nummer hebt beoordeeld
Oh shit, ik heb inderdaad drie keer naar 'Angel Of Frost' zitten luisteren, hahaha! Als ik band+titel copy-paste naar YouTube, krijg ik automatisch dat nummer. Had ik niet gezien. Vandaar dus jouw aangepaste linkje: daar had ik niet op gelet.
Ik heb haar ooit, héél lang geleden, zien optreden bij... ik vermoed het eerste (of een van de eerste) optreden van Stream Of Passion. 2005? 2006? (begin 2006 zegt Setlist) Ik was toen ook al erg onder de indruk van haar en ze was na het concert supervriendelijk en attent toen ik een praatje met haar maakte. Sindsdien wel een beetje een zwak voor haar gehouden, ook al volg ik haar muziekcarrière nauwelijks meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:16 uur

geplaatst: vandaag om 17:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.