MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Ja inderdaad - daar trek jij opeens een, eh, blik jeugdherinneringen bij mij open, Cap!

Mijn schoondochter in spe (want ze zijn al ruim 4,5 jaar met elkaar) Suus viert dit weekend haar 17e verjaardag, dus ik vind dit wel een toepasselijk keuze. Dankjewel Shaky.

185. Ritchie Valens - That's My Little Suzie (1959)
Het is zeker geen Gene Vincent, maar toch voldoende rock&rollballen voor een ruime voldoende. Niet alleen Suzie is little, het liedje zelf ook. 6,7

186. Nico Fidenco - Il Mondo di Suzie Wong (1961)
Dit klinkt idd als filmmuziek in optima forma. Geen wonder dat die Nico in de filmmuziek dook. Verder wat BoyOnHeavenHill schrijft.
7

De laatste Suzie zou logischerwijs door The Everly Brothers toegezongen worden, maar aangezien die broertjes al langs zijn geweest én het ook een te voorspelbare keuze is, zal er vast wel een andere Suzie langskomen. Was CCR ook al langsgeweest? Mnja, net zo voorspelbaar natuurlijk.
Deze is dan wat minder voor de hand liggend.

Nico Fidenco : 7.5
(veel gegeten die blikken nasi van Suzie Wan)

6,52 voor Nico Fidenco - Il Mondo di Suzie Wong en daarmee staat deze song op plek 125.

Themaweekend: songs met dezelfde vrouwennaam in de titel

187. Bo-Pete - Groovy Little Suzie (1964)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

Without You en Everybody's Talkin' zijn twee enorme klassiekers van deze Harry Nilsson. Huh,  Harry Nilsson? Jazeker, deze al op 52 jarige leeftijd overleden Amerikaan heeft onder meer namen songs uitgebracht. Buck Earle, Johnny Niles, Nilsson en zijn allereerste artiestennaam: Bo-Pete. 

Dit nummer, in deze stijl, bracht hij uit op aanmoedigen van niemand minder dan Little Richard, die onder de indruk was van de stem van Harry. 

187. Bo-Pete - Groovy Little Suzie (1964) : 8

Qua compositie doorsnee rock 'n' roll, maar toch een nipte voldoende vanwege dat rondzwaaiende orgel: een 6.

Zo hé, dit verwacht je niet als je de naam Nilsson leest.
Ik vind het voor "doorsnee" rock&roll anders wel verdomd energiek en opzwepend.
Zeker zijn vocalen en dat geweldige orgeltje. Heerlijk rauw en onbevangen.
Wel jammer van de fade-out die véééél te vroeg komt (paar strafpuntjes), maar dit vind ik zeker de lekkerste Suzie.

Over jammer gesproken: dan heb ik die 17-cd box van NIlsson, The RCA Albums Collection, maar dan staat er als bonus weer niet dit soort pareltjes op. Platenlabelgezeik ook altijd.
7,8

EvilDrSmith schreef:
Zo hé, dit verwacht je niet als je de naam Nilsson leest.

Over jammer gesproken: dan heb ik die 17-cd box van NIlsson, The RCA Albums Collection, maar dan staat er als bonus weer niet dit soort pareltjes op. Platenlabelgezeik ook altijd.

Gelukkig hebben we daar dit topic voor

Een plek in de top 100 voor Bo-Pete - Groovy Little Suzie. Met 6,85 staat het nummer op 97. Wel met uitermate weinig stemmen, dus late stemmers kunnen nog veel veranderen.

188. Liz Anderson - Mama Spank (1967)

Afkomstig van het album: Liz Anderson – Liz Anderson Sings (1967)

Lynn Anderson kennen we allemaal, maar vandaag laten we haar mama hier shinen. Liz was een succesvolle country artiest die haar dochter flink geholpen heeft met haar carrière. Zo schreef mama Liz heel wat songs voor dochter Lynn en haar contacten in de music business zullen ook niet slecht zijn uitgekomen. 

Liz heeft 2 top 5-hits op de US Country chart gescoord en een boel kleinere hits. Het zijn echter haar songwriting credits die er bovenuit springen. Zo schreef ze bijvoorbeeld Be Quiet Mind voor Del Reeves (nr 9-hit op de Country chart),  (From Now on All) My Friends Are Gonna Be Strangers voor Roy Drusky (nr 6-hit op de Country chart) en de nummer 1 Country chart hit voor Merle Haggard: I'm a Lonesome Fugitive.

Wij gaan vandaag luisteren naar de grootste hit die Liz zelf scoorde.

"Mama spank!"
Eh, mama spank?

Zijn dit MILF-vibes avant la lettre, of begrijp ik hier iets verkeerd?
Al bevalt mij de moeder op zich wel, ze klinkt een beetje als de missionaris(houding) van de country, ik ga wrs toch voor de dochter.
6

Uit een onschuldiger tijd toen alleen een broekeman nog werd gespankt. Grappige tekst, en er zit weer zo'n raar instrument in, ik denk een steel-gitaar die af en toe klinkt als een ontstemd orgeltje. Leuk, een 7.

Niet te geloven dat dit dezelfde Harry Nillsson is die enkele jaren later het het geniale album "Pandemonium Shadow Show" uitbracht, blijkbaar ook 'n favoriet van John en Paul.
Bo-Pete - Groovy Little Suzie: 7

Liz Anderson - Mama Spank: Meligheid ten top, zowel qua tekst als muziek : 6

Bo-Pete :8.0
Liz Anderson: 8.0

Plek 97 voor Liz Anderson - Mama Spank met 6,87.

189. Wayne Newton - Daddy Don't You Walk So Fast (1972)

Afkomstig van het album: Wayne Newton - Daddy Don't You Walk So Fast (1972)

Niemand minder dan Mr Las Vegas, Mr Entertainment, The Midnight Idol, die vandaag in ons topic mag verschijnen. Wayne was al een kindsterretje in de 50s waar hij met zijn guitige gezicht de harten van het publiek wist te veroveren. Onder andere Frank Sinatra en Bobby Darin zagen veel in Wayne en besloten hem te begeleiden. 

Het werd al snel duidelijk dat Wayne en Las Vegas een geweldige combinatie was. Op 19 jarige leeftijd was hij al headliner in Vegas en sindsdien is hij daar niet meer weggegaan. Sold out show na sold out show. Anno 2024 hij ruim meer dan 30.000 concerten in Las Vegas gegeven.

In de reguliere US chart scoorde hij 4 top 40-hits (en heel veel kleinere hits), met één absolute uitschieter naar boven wat betreft bekendheid bij het grote publiek. Het is dan ook die klassieker waar wij vandaag naar gaan luisteren.

Loop wat zachter toe, want ik ben al zo moe.... 

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.