MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Bud Powell: 8.0
Johnny Leyton: 5.5

320. Johnny Leyton - Johnny Remember Me (1961) : 8

Johnny Leyton: 7

6,25

Een prachtige 7,50 gemiddeld voor Johnny Leyton - Johnny Remember Me: plek 52.

Weekend thema: middenmoot do-overs.

Dit weekend gaan we luisteren naar artiesten die stof staan te vergaren in de grijze middenmoot van ons klassement. 

321. Ella Fitzgerald - A-Tisket, A-Tasket (1938)

Afkomstig van het album: n.v.t. single only

We beginnen met Ella Fitzgerald. Eerder kwam ze voorbij in ons Oldies topic met de song Oh, Lady Be Good. Dat nummer scoorde 6,89 en staat 161e. 

Deze keer mag Ella het proberen met misschien wel haar bekendste (solo)song. Dit nummer is gebaseerd op een kinderliedje en werd een dikke nummer 1-hit. 

Mijn vader aanbad Ella. Niet zonder reden. 7½. (Het had mij trouwens niet verbaasd als je hier, als eerbetoon aan een ander forum, voor een nummer van een wat aardser band had gekozen, Shaky !)

Die komen zeker ook nog wel een keer voorbij. Eerst nagenieten van de afgelopen week in dat andere topic, BoyOnHeavenHill .

321. Ella Fitzgerald - A-Tisket, A-Tasket (1938) : 7

Oh, Lady Be Good scoorde bij mij slechts een 5, dus dit is een duidelijke verbetering.

318. Color Humano - Hombres de las Cumbres (1973)
Grinnik, als je had meegedaan met het 'Reis Rond De Wereld'-spelletje, dan had ik de hint begrepen: schiet nou eens op met de uitslag van Argentinië, sloompie! Men wacht er al twee weken op.
Spoiler: Dit album staat in mijn Top 20. De zang is idd een acquired taste, maar als je het album wat langer luistert, dan wen je wel aan zijn timbre. Al is het inderdaad wel de zwakste schakel: iets dat helaas menig Zuid-Amerikaanse 70s rockband (en 80s metalband) ondervind. Ik had van dit album misschien voor het lange, bluesrock-ish nummer 'Las Historias Que Tengo' met bijna twaalf minuten en heerlijk rauwe gitaarsolo's gekozen, maar ook dit nummer bevalt me goed. Lekkere heavy psych/hardrock.
7,8

319. Bud Powell - Cleopatra's Dream (1958)
Van alle grote/legendarische jazznamen die in de jaren 50 opkwamen heb ik van Bud Powell waarschijnlijk het kleinste oeuvre verzameld. Ik zie dat ik maar een schamele plaat en twee cd's heb. Daar mag, op basis van dit lekker energieke deuntje, toch wel wat meer van bijkomen.
Zou dat jochie op de hoes zijn zoon zijn?
7,3

320. Johnny Leyton - Johnny Remember Me (1961)
Ah, het origineel van een van mijn allerfavorietste nummers toen ik 10 jaar oud was: eigenlijk het enige liedje dat in de schaduw kon staan van de onaantastbare Kim Wilde. Eindeloos vaak heb ik in 1983 de cover geluisterd en meegezongen van John Spencer (niet die van de Blues Explosion). En als ik dan BoyOnHeavenHills verhaal lees over dat het lied "een morbide fascinatie met de dood" bij de BBC suggereerde, dan is dit een zoveelste bewijs dat lang voordat ik de metal ontdekte de interesse voor dood en verderf er bij mij al vroeg inzat. Het singletje van John S. heb ik, maar van deze John zou ik 'em ook graag willen hebben.
Met superveel jeugdsentimentbonus én omdat het origineel nog net een tikkie mooier is: 9.

321. Ella Fitzgerald - A-Tisket, A-Tasket (1938)
Ella sluit dit lekkere kwartet songs swingend en kristalhelder af.
7,8

Ella Fitzgerald : 7.5

A-Tisket, A-Tasket: 6,5

7,75

Ella revancheert zich, en hoe! Met 7,80 staat A-Tisket, A-Tasket op plek 23.

Weekend thema: middenmoot do-overs.

322. B.J. Thomas - I Just Can't Help Believin' (1970)

Afkomstig van het album: B.J. Thomas - Everybody's Out of Town (1970)

I Just Can't Help Believin'  werd een nummer 1-hit op de Adult Contemporary Chart voor Thomas en bereikte plek 9 in de reguliere hitlijst. Het was 1 van de 5 top 10-hits die hij in de US scoorde (2 daarvan waren overigens nummer 1-hits).

Later ging een zekere Elvis Presley nog met de song aan de haal, maar wij gaan luisteren naar B.J.'s versie.

Met Hooked on a Feeling staat hij op plek 162, tijd voor zijn herkansing.

B.J. heeft natuurlijk prachtige hits als Raindrops Keep Fallin' on My Head (Burt Bacharach) en het net 50 jaar oude (Hey Won't You Play) Another Somebody Done Somebody Wrong Song. Dit is een goede versie van een prachtige song, maar dit is dan net één van mijn favoriete latere Elvis-songs. Elvis zou een punt hoger scoren. Maar een mooie 7,9 voor B.J.

B.J. Thomas: 9.0

Gast
geplaatst: vandaag om 16:51 uur

geplaatst: vandaag om 16:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.