MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Bonnie Dobson: 8,2
The West Coast Pop Art Experimental Band: 7,3
Grateful Dead: 7,5

Drie keer hetzelfde nummer is wel wat veel van het goede. Zeker omdat de eerste van de drie gelijk de voltreffer bleek te zijn.

359. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962) : 7
360. The West Coast Pop Art Experimental Band - Will You Walk With Me (1967) : 7
361. Grateful Dead - Morning Dew (1967) : 6

357. Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground
Het mag dan wel gospel blues genoemd worden, dit moet anno 1927 gruwelijk creepy, duister en onheilspellend hebben geklonken. Zelfs 100 jaar later klinkt het nog alsof hij zojuist een moord heeft gepleegd en het lichaam 's nacht aan het begraven is.
8

358. The Velvelettes - Needle in a Haystack (1964)
Onweerstaanbaar aanstekelijke superlekkere 60s soul. Motown zat fout, John Peel zat goed (zoals altijd).
8

359. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962)
Kan het zijn dat dit nummer onlangs ergens anders in een spelletje op dit forum opdook? Het komt mij zo bekend voor. Of is het omdat ik het ken van The West Coast Pop Art Experimental Band? Hoe dan ook, ik vind het prachtig.
8,5

360. The West Coast Pop Art Experimental Band - Will You Walk With Me (1967)
Ook erg fraai en ik heb dit album way back in de jaren 90 regelmatig gedraaid (dat is inmiddels al net zo lang geleden, als destijds deze plaat oud was ), maar Bonnies versie is toch net wat magischer.
8

361. Grateful Dead - Morning Dew (1967)
Nooit een grote Deadhead geweest, maar zo af en toe weten ze toch bijzonder prettig voor de dag te komen. Ook al is daar dan een cover voor nodig. Evenzogoed is het wel de minste van de drie.
7,8

Ah, ik zie nu op die site van Arnold Rypens (ik heb daar het boek nog van) dat ook Fred Neil en Tim Rose het nummer hebben opgenomen. Vandaar dat het liedje me zo bekend voorkwam. Goh, zelfs Blackfoot en Einstürzende Neubauten (!) hebben het gecoverd. En nog een heleboel anderen. Ik ga even wat uurtjes Morning Dews luisteren... until the crack of dawn.

Wat 'n ongelofelijk toeval: Ben net net wat platen aan het doornemen die ik gisteren op 'n markt heb gescoord.
Zit ik naar de LP van de Amerikaanse cultband The Nova Local uit 1968 te luisteren, hoor ik 'n psychedelische rock versie van Morning Dew. (die overigens ook wel supervet klinkt).
Wat me dan inderdaad ook doet afvragen hoe vaak deze prachtige song wel niet gecovered is.

captain scarlet schreef:
...de Amerikaanse cultband The Nova Local uit 1968 te luisteren....
The Noval Local? Nooit van gehoord. Althans, dat dacht ik. Blijk ik er de cd ervan te hebben.
Ook al een behoorlijk overtuigende, heerlijk zwaar aangezet geestverruimende versie. Toch fijn dat men destijds de moeite nam om er een eigen draai aan te geven i.p.v. het klakkeloos en gemakzuchtig onder het carbonpapier te schuiven.

Heruitgave op Cosmic Rock of een original one?

362. James Carr - Gonna Send You Back to Georgia (1967)

Hebben we James Carr nog niet gehad!? Ah van de Dark End of the Street. Ja, maar natuurlijk pakken wij weer een flipside. I'm a Fool for You was de soort van A-kant. Maar wij gaan voor B. En als je nou niet heel gauw ophoudt dan stuur ik je zo terug naar Georgia.

EvilDrSmith schreef:

Origele persing uit '68 op Decca label. Zomaar uit 'n 2 euro bak gevist, tussen de Neil Diamonds en BZN platen. Soms moet je geluk hebben.

James Carr : half jaar geleden pas ontdekt, nu een van m'n favoriete R&B artiesten: 8,3

362. James Carr - Gonna Send You Back to Georgia (1967) : 8

Bonnie Dobson: 9.0
The West Coast Pop Art Experimental Band: 8.0
Grateful Dead : 8.0
James Carr : 8.0

EvilDrSmith schreef:
captain scarlet schreef:
Origele persing uit '68 op Decca label. Zomaar uit 'n 2 euro bak gevist, tussen de Neil Diamonds en BZN platen. Soms moet je geluk hebben.
And a lucky bastard you are. Mooi man! Dat zijn leuke momenten en geeft de aanschaf een nog lolliger, bevredigender gevoel dan dat je er het volle pond voor moet betalen. Als er tussen die BZN platen toevallig ook 'Bastard' had gestaan, dan had je die natuurlijk ook mee moeten nemen.

Enfin: 362. James Carr - Gonna Send You Back to Georgia (1967)
Heerlijk, James kan bij mij weinig verkeerd doen.
8

363. Pearls Before Swine - The Jeweler (1970)

Ojee, dooft dit spelletje als een nachtkaars? Vlug maar even een nieuw oud moppie dan. Een van de eerste 60s psychedelische folkbands die ik in mijn tienertijd heb leren kennen en waar ik echt, écht heel erg gecharmeerd van raakte, tussen al het dagelijks geweld van death, thrash en black metal waar ik me voornamelijk in begaf. Creatief brein was Tom Rapp (1947-2018). Dit nummer is later nog gecoverd door This Mortal Coil. Een strofe uit dit liedje, 'The Use Of Ashes', is de naam geworden van een band uit Nijmegen, ontstaan 'uit de as' van de band Mekanik Kommando.

Pearls Before Swine - The Jeweler: wat blijft dit allejezus mooie integere, dromerige muziek. Zowel muzikaal als tekstueel betoverend. Tom Rapp was geniaal..
Heb ze hier overigens allemaal op 'n rijtje staan, de inmiddels grijsgedraaide platen van Pearls Before Swine.
Toch weer 's vaker gaan beluisteren. Voor deze: 8,5

EvilDrSmith schreef:
Als er tussen die BZN platen toevallig ook 'Bastard' had gestaan, dan had je die natuurlijk ook mee moeten nemen.

Laat er die nou net niet tussen zitten

James Carr 6,6
Pearls Before Swine 6,5

Geweldig nummer EvilDr!
9,3

6.25

363. Pearls Before Swine - The Jeweler (1970) : 7,5

364. Del Shannon - Runaway (1961)

I Wa-wa-wa-wa-wonder. 4 weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100 zo rond april 1961. Dat orgeltje is overigens geen orgel maar een analoge synthesizer. De Musitron van mede-componist Max Crook.

8.25

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.