Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
1
geplaatst: 5 maart 2025, 23:19 uur
Eddie Cochran - Cut Across Shorty: Three Steps to Heaven heeft, net als Summertime Blues 'n vaste plek in m'n jukebox. Singles die van mij respectievelijk 'n 9 en 'n 10 krijgen.
Moet echter tot mijn schaamte bekennen dat ik het B-kantje nog nooit geluisterd had , terwijl dit nota bene blijkbaar oorspronkelijk de A-kant was, en overigens ook best prima is. 7,2
Moet echter tot mijn schaamte bekennen dat ik het B-kantje nog nooit geluisterd had , terwijl dit nota bene blijkbaar oorspronkelijk de A-kant was, en overigens ook best prima is. 7,2
1
geplaatst: 6 maart 2025, 20:56 uur
357. Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground
Een kleine honderd jaar geleden zag deze gospel blues klassieker van Blind Willie Johnson het levenslicht. In het nummer is Johnsons unieke stijl van gitaarspelen (open d tuning) goed terug te horen. Het nummer is veelvuldig gebruikt in films en tv series en volgens Ry Cooder fungeerde het nummer als inspiratie voor de soundtrack van Paris, Texas. Een ander grappig feitje, Dark Was the Night, Cold Was the Ground is één van de zevenentwintig liedjes die in 1977 op het 'Voyager Golden Record' de ruimte in werd gestuurd. Vergezeld van opnames van kikkers, krekels, gelach, begroetingen in vijfenvijftig talen en een menselijke hartslag.
Met recht een blues klassieker.
Een kleine honderd jaar geleden zag deze gospel blues klassieker van Blind Willie Johnson het levenslicht. In het nummer is Johnsons unieke stijl van gitaarspelen (open d tuning) goed terug te horen. Het nummer is veelvuldig gebruikt in films en tv series en volgens Ry Cooder fungeerde het nummer als inspiratie voor de soundtrack van Paris, Texas. Een ander grappig feitje, Dark Was the Night, Cold Was the Ground is één van de zevenentwintig liedjes die in 1977 op het 'Voyager Golden Record' de ruimte in werd gestuurd. Vergezeld van opnames van kikkers, krekels, gelach, begroetingen in vijfenvijftig talen en een menselijke hartslag.
Met recht een blues klassieker.
0
geplaatst: 6 maart 2025, 22:55 uur
Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground: Benieuwd wat die Aliens ervan zouden vinden.
Sfeervol is het in ieder geval wel, onheilspellend ook. Zou het tevens prima doen als soundtrack. 7,8
Sfeervol is het in ieder geval wel, onheilspellend ook. Zou het tevens prima doen als soundtrack. 7,8
0
geplaatst: 7 maart 2025, 00:57 uur
356. Eddie Cochran - Cut Across Shorty (1960) : 8
357. Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground : 7
357. Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground : 7
0
geplaatst: 7 maart 2025, 07:07 uur
Blind Willie Johnson - Dark Was the Night, Cold Was the Ground: 6,5
0
geplaatst: 7 maart 2025, 19:12 uur
Chuck Berry (Johnny B. Goode) staat ook op die Golden Record net als Louis Armstrong en usual suspects als Bach, Beethoven en Mozart.
Ik had voor een nummer met iets meer tekst gekozen: 6,8
Ik had voor een nummer met iets meer tekst gekozen: 6,8
0
geplaatst: 8 maart 2025, 09:32 uur
358. The Velvelettes - Needle in a Haystack (1964)
Bij Motown waren ze niet helemaal overtuigd. Het werd uitgebracht op het sublabel V.I.P.
John Peel zat destijds in de VS en voor hem werd het een all time fave. Opvolger He Was Really Sayin' Somthin' kennen we nog als Bananarama hit, maar deze heeft net een fijner tempo.
John Peel: "You should hear it as soon as you possibly can. ... And don't talk while it's playing."
Bij Motown waren ze niet helemaal overtuigd. Het werd uitgebracht op het sublabel V.I.P.
John Peel zat destijds in de VS en voor hem werd het een all time fave. Opvolger He Was Really Sayin' Somthin' kennen we nog als Bananarama hit, maar deze heeft net een fijner tempo.
John Peel: "You should hear it as soon as you possibly can. ... And don't talk while it's playing."
0
geplaatst: 8 maart 2025, 20:55 uur
Eddie Cochran; 8.0
Blind Willie Johnson: 10 (de eerste foto in het filmpje is Blind Willie McTell; de tweede foto stelt wel Blind Willie Johnson voor)
The Velvelettes: 8.5
Blind Willie Johnson: 10 (de eerste foto in het filmpje is Blind Willie McTell; de tweede foto stelt wel Blind Willie Johnson voor)
The Velvelettes: 8.5
0
geplaatst: 9 maart 2025, 20:41 uur
Johnson: 7.5 inspiratie voor Paris Texas..jep.
The Velvelettes: 7.2
The Velvelettes: 7.2
1
geplaatst: 10 maart 2025, 01:32 uur
Ik hoop dat dit is toegestaan, maar ik doe een drieluik.
359. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962)
360. The West Coast Pop Art Experimental Band - Will You Walk With Me (1967)
361. Grateful Dead - Morning Dew (1967)
In het topic 1981 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen is er nu aandacht voor (Walk Me Out in the) Morning Dew in de versie van Long John Baldry. Dat valt buiten het bereik van dit topic, maar het origineel van Bonnie Dobson valt er natuurlijk wel binnen. Het nummer is een dialoog tussen de laatste man en vrouw op aarde na een allesvernietigende nucleaire oorlog en is gebaseerd op de film On the Beach.
Er zijn sinds 1962 vele covers van verschenen. Bij Rypens is dat terug te lezen. Gek genoeg ontbreekt in zijn lijstje de versie van The West Coast Pop Art Experimental Band uit 1967. Uit hetzelfde jaar is een versie van een van mijn favoriete bands. Vandaar dat ik er een drieluik van maak.
359. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962)
360. The West Coast Pop Art Experimental Band - Will You Walk With Me (1967)
361. Grateful Dead - Morning Dew (1967)
In het topic 1981 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen is er nu aandacht voor (Walk Me Out in the) Morning Dew in de versie van Long John Baldry. Dat valt buiten het bereik van dit topic, maar het origineel van Bonnie Dobson valt er natuurlijk wel binnen. Het nummer is een dialoog tussen de laatste man en vrouw op aarde na een allesvernietigende nucleaire oorlog en is gebaseerd op de film On the Beach.
Er zijn sinds 1962 vele covers van verschenen. Bij Rypens is dat terug te lezen. Gek genoeg ontbreekt in zijn lijstje de versie van The West Coast Pop Art Experimental Band uit 1967. Uit hetzelfde jaar is een versie van een van mijn favoriete bands. Vandaar dat ik er een drieluik van maak.
1
geplaatst: 10 maart 2025, 13:29 uur
De wat sacrale versie van The West Coast Pop Art Experimental Band ('n mond vol)
en de wat meer dramatisch uitgebouwde versie van The Dead zijn zeker ook fraai,
maar vind de ontroerende ingetogen versie van Bonnie Dobson toch het mooist.
Bonnie Dobson - Morning Dew: 8
The West Coast Pop Art Experimental Band: 7.6
Grateful Dead - 7,4
Leuk idee trouwens, zo'n drieluik.
en de wat meer dramatisch uitgebouwde versie van The Dead zijn zeker ook fraai,
maar vind de ontroerende ingetogen versie van Bonnie Dobson toch het mooist.
Bonnie Dobson - Morning Dew: 8
The West Coast Pop Art Experimental Band: 7.6
Grateful Dead - 7,4
Leuk idee trouwens, zo'n drieluik.
0
geplaatst: 10 maart 2025, 18:45 uur
Bonnie Dobson: 7,8
The West Coast Pop Art Experimental Band: 7
Grateful Dead: 7,2
The West Coast Pop Art Experimental Band: 7
Grateful Dead: 7,2
0