MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Pearls Before Swine : 7.0
Del Shannon: 8.5

Geweldig nummer WendyV!

Twee prijspakkertjes achter elkaar.
363. Pearls Before Swine - The Jeweler (1970)
9
364. Del Shannon - Runaway (1961)
8,5

Del Shannon - Runaway: In het midden van jaren '80 had je de uitstekende, inmiddels vergeten TV-serie Crime Story van Michael Mann die als begeleidingstune van de intro dit nummer had. Een van de beste intro's ever. Sindsdien associeer ik deze song altijd met deze serie.
En o ja, het cijfer: 9

364. Del Shannon - Runaway (1961) : 10

Een van mijn (vroege) jaren '60 favorieten.

10!

365. The Brew Moore Quartet - Them There Eyes (The Brew Moore Quartet And Quintet – The Brew Moore Quintet, 1956)

Ik stuitte gister in een kringloop tegen deze lp aan. Met zo'n hoes heb je mij al gewonnen: dan móet ik de muziek wel goed vinden. En de hoes was niet alleen cool (zeker voor een cool jazz plaat), het bleek ook nog eens gekleurd vinyl te hebben: donkerrood met zwarte vlekjes. En dat voor een lp uit 1956. Inmiddels begrijp ik dat dat voor die tijd al niet zo bijzonder meer was, want het label Vocalion bracht al roodgekleurd vinyl uit rond 1917.
https://i.discogs.com/bmw25jjb38ZNwB6k64WQ1gB1fvqMZDC-v9IXj3ksyQU/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTEzNTAz/MDgyLTE2MjE2OTI4/MjYtODI5My5qcGVn.jpeg
Brew Moore kende ik tot gisteren niet, maar was een jazz tenorsaxofonist die groot bewonderaar was van Lester Young en zijn bijnaam Brew letterlijk nam: hij ging aan de drank bijna ten onder. Toen hij begin jaren 70 toch weer opkrabbelde, lazerde hij een paar later alsnog van de trap in Tivoli (niet die in Utrecht, maar het amusementspark in Kopenhagen) en dat kostte hem wel het leven. 49 jaar jong. Dit was zijn debuutalbum onder zijn eigen naam. De bovenstaande YT-clip is wel beter te beluisteren dan het vinyl, want ik moet tussen de krassen ook nog de goede groef zien te vinden...

Them There Eyes ken ik dan weer van Varetta Dillard. Die is uit 1952. dat is een R&B-song. Bijna niet meer te herkennen hier. Oude jazz met veel toeters, voor het genre nog wel aardig: 7

The Brew Moore Quartet - Them There Eyes: dit soort cool jazz bevalt me erg goed. 8,1
Trouwens altijd gaaf om zo'n origineel op gekleurd vinyl te vinden.( Jammer dat hij niet meer in goede staat is.) Artwork van de hoes is ook heel tof, zoals bij veel jazz platen uit die periode.

Toch wel biezonder voor die tijd, terwijl volgens mij momenteel zowat elke nieuwe lp tevens op gekleurd vinyl wordt uitgebracht lijkt het wel.
Heb zelf overigens zelf 'n (transparant) rood exemplaar van het Cal Tjader Qiuntet , ook op het Fantasy label en toevallig (?) ook uit 1956 .

captain scarlet schreef:
Heb zelf overigens zelf 'n (transparant) rood exemplaar van het Cal Tjader Qiuntet , ook op het Fantasy label en toevallig (?) ook uit 1956 .
Even opgezocht: ah, dat rode vinyl past wel bij die rode voeten en bongo's. Ook een mooi bezit!
Zal natuurlijk geen toeval zijn. 't Zal in die jaren wel een marketingtruc van Fantasy geweest zijn.
Als de kleur matcht met de hoes, dan ben ik wel een sucker voor gekleurd vinyl.

365. The Brew Moore Quartet - Them There Eyes (The Brew Moore Quartet And Quintet – The Brew Moore Quintet, 1956) : 4

366. Rob de Nijs - Marijke (1975)

Uit zijn mooiste tijd, de tijd als vertolker van Lennart Nijgh en Boudewijn de Groot. Ik leerde het zelf kennen als B-kant van de single uit 1976: "Zet een Kaars voor je Raam". Van het album "Kijken Hoe het Morgen Wordt". R.I.P. Rob

Rust zacht Rob.
6

365. The Brew Moore Quartet - Them There Eyes (The Brew Moore Quartet And Quintet – The Brew Moore Quintet, 1956): 5,0

366. Rob de Nijs - Marijke (1975): 7,0

The Brew Moore Quartet: 7,7
Rob de Nijs: 6,3

366. Rob de Nijs - Marijke (1975)
Mooie keuze, maar ik ben dan ook een Nijgh-fan. Ik heb deze lp twee keer, eentje heeft een andere hoes (heruitgave uit 1976) en met de tracklisting door elkaar gehusseld (met 'Zet Een Kaars Voor Je Raam' i.p.v. het toch redelijk stompzinnige deuntje 'Tina'). De hoes ziet eruit als een verzamelaar, maar ik vind 'em wel een stuk stoerder ogen dan die uiterst knullige tekening.
https://i.discogs.com/fg8ozMXtPutBnrrO2nTz9bWl-m3jMVgokbFJFoSjYvo/rs:fit/g:sm/q:90/h:590/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTc3MzA0/Ny0xNjI5ODAzMDQ0/LTY4ODIuanBlZw.jpeg

De hoesafbeelding op de YT-clip triggerde mij wel. Is er een 'expanded edition' van dit album? Het is met dezelfde layout gemaakt als veel 70s en 80s heruitgaven van 2CD-digipacks met slipcase en met een shitload aan extra's en prachtig verzorgde boekjes. Maar op Discogs staat niks. Google vindt ook niks, behalve wat streamingsites met deze opmaak van deze albumhoes. Jammer, dan toch maar eens hopen om die cd-uitgave uit 1994 te vinden: daar staan ook acht bonustracks op.

8

EDIT: deze heruitgave met de stoere hoes is trouwens @ THIS VERY MOMENT te koop bij Bol. Koopje!
Slechts €129,90 en hij is van jou!
Lijkenpikkers en aasgieren, unite!

365. The Brew Moore Quartet - Them There Eyes (The Brew Moore Quartet And Quintet – The Brew Moore Quintet, 1956)
Oja, mijn eigen nominantie geef ik nog een 7,5

Rob de Nijs: Opgegroeid in de jaren '60 waren mijn favoriete Rob de Nijs liedjes : "Ritme van de Regen" (heb dat singeltje letterlijk grijs gedraaid) en "Voor Sonja doe ik alles" (met The Lords).
Later 'n beetje uit het oog verloren, maar blijft voor mij toch 'n geweldige zanger en een van de iconen van het Nederlandstalige lied.
Marijke: 7,5

366. Rob de Nijs - Marijke (1975): 7

The Brew Moore Quartet And Quintet : 8.0
Rob de Nijs: 7.5

367. Adèle Bloemendaal - Malle Babbe (1970)

Gisteren werd de versie van de Rob de Nijs geplaatst in het topic Ooit in de top 40. 50tracks plaatst daar wel vaker dubbels, maar deze single (met als b-kant Recht Naar De Kroegen En De Wijven) valt buiten zijn domein. Ik plaats haar daarom hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:31 uur

geplaatst: vandaag om 08:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.