MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
417. Wilson Picket – Let Me Be Your Boy (1962)
Dit is een verdomd sterk visitekaartje als debuutsingle. Ik lees dat hij het nummer al in 1959 had opgenomen. Merkwaardig dat het zo lang op de planken heeft gelegen.
8

In tienersoos "Sunny Afternoon" waar ik in de jaren zestig op de zondagmiddag mijn eerste danspasjes maakte stroomde de dansvloer altijd meteen vol als Wilson Picket werd gedraaid.
Wilson Picket – Let Me Be Your Boy : 7,8

Let Me Be Your Boy: 8,0

418. Tetos Demetriades - Misirlou (1927)

Misirlou betekent zoiets als Meisje uit Egypte. Misirlou kennen we in de versie van Dick Dale, maar het is een liedje over een Griekse Christen die verliefd wordt op een Egyptisch Moslima. Die melodie bestond overigens al langer dan 1927. Het werd gespeeld door Grieken, door Arabieren en door Joden. Maar dit is de allereerste plaatopname. De Amerikaanse pianist Jan August scoorde hier een instrumentale hit mee in 1946. Dick Dale in 1962.

Wilson: 8,0
Tetos: 6,0

Leuk om een oude versie van Misirlou te horen. Het weet me alleen niet de volle 4 min. te boeien.

Beste plaat van 1927 wat mij betreft!
8,2

418. Tetos Demetriades - Misirlou (1927)
Wat gaaf zeg! Nooit geweten, noch bij stilgestaan dat ook Misirlou van Dickie Dick geen original is.
Oosterse sausjes in de muziek kunnen mij wel bekoren, zelfs/ook als het hoofdgerecht Oosters is, en dat smaakt mij bij dit antiquarisch deuntje nog opmerkelijk goed. Ik ben sterk geneigd de mening van Wendy te delen. Al heeft Tetos wel concurrentie van Blind Lemon Jefferson.
Tof liedje (melodie is ook in dit langzame tempo aanstekelijk), heerlijk meeslepende uitvoering en voor 1927 in Noord-Afrikaanse streken nog een verrassend goed klinkende opname.
8,2

418. Tetos Demetriades - Misirlou (1927) : 6,5

Dit zijn Grieken EvilDrSmith. Opname is ook Grieks, maar Discogs heeft geen foto van de originele plaat: "Originally released in 1927 on a green Columbia Viva-tonal label".

wendyvortex schreef:
Dit zijn Grieken EvilDrSmith. Opname is ook Grieks, maar Discogs heeft geen foto van de originele plaat: "Originally released in 1927 on a green Columbia Viva-tonal label".
Oh, silly me. Met een naam als 'Demetriades' ligt dat nogal voor de hand (al lees ik nu dat hij wel geboren en opgegroeid is in Istanbul). Maar het liedje is qua stijl natuurlijk wel op de Egyptische leest vanwege de songtekst etc.etc. Dus vandaar mijn hick-up.
Maar ook voor Griekse begrippen vind ik de bijna 100-jaar oude productie nog opmerkelijk goed. Bijzonder dat die 'green Columbia Viva' niet is opgenomen in Discogs, terwijl er wel andere releases van Demetriades uit die periode op Discogs staan.

EvilDrSmith schreef:
Bijzonder dat die 'green Columbia Viva' niet is opgenomen in Discogs, terwijl er wel andere releases van Demetriades uit die periode op Discogs staan.

Heeft iemand nog een exemplaar thuis liggen?

Ik denk niet meer te vinden. Geen idee hoe groot die oplage was en dan ook nog op een breekbare 78 toeren plaat. Die Grieken gooien ook altijd borden kapot dus geen idee hoe ze met platen omgingen.

Mocht iemand dit jaar nog naar Griekenland gaan speur even de 78 toeren platen na daar. Geen idee wat die waard zou zijn, maar hij lijkt aardig zeldzaam.

Plaatje gevonden!
https://www.antiwarsongs.org/img/upl/Screenshot_2023-03-03_at_10-41-58_tetos-demetriades--misirlou------mesa-stin-zali-tou-krasiou-Cover-Art.jpg_WEBP_Image_496__500_pixels.png

wendyvortex schreef:
Mocht iemand dit jaar nog naar Griekenland gaan speur even de 78 toeren platen na daar. Geen idee wat die waard zou zijn, maar hij lijkt aardig zeldzaam.

Plaatje gevonden!
(afbeelding)
Dan kunnen ze toch beter een bord souvlaki tegen de vlakte gooien, want al in 2010 leverde zo'n schellak al meer dan €100,- op. Met de huidige vinylflatie zal dat tegenwoordig minstens het twee- of driedubbele zijn.
Duur Grieks bord

4,5

Tetos Demetriades - Misirlou (1927) : Staat me allemaal bij dat deze versie ooit in 'n film is gebruikt, al weet ik niet meer welke.
Net effe anders dan de versie van Dick Dale maar ook wel tof : 8

419. The Anita Kerr Singers - Hey Joe (1962)

Ja, inderdaad: dát nummer. Hoewel? Misschien toch niet?

Ik kwam dit singletje vorige week tegen in een kringloopwinkel. Waar anders? Nu heb ik zelf weinig met The Anita Kerr Singers, afgezien dat ik het heel curieus vind dat een vriend van me, zwaar into de zwaarste vormen van metal, een enorm zwak heeft voor deze zanggroep rondom Anita Kerr (1927-2022). We hebben af en toe een platendraai-avondje en tussen alle death, black en doom metal door, kwam hij ineens met een plaat van deze groep aanzetten. Sindsdien moet ik altijd even aan hem denken als ik weer tegen deze groep aanloop.

Maar deze keer zag ik dit singletje en toen dacht ik er ook nog bij: nouja zeg, zou dat hetzelfde nummer zijn? Dat kan toch bijna niet anders? Op het label stond onder de songtitel de naam Boudleaux Bryant. Die naam deed een belletje rinkelen. Echter, dit singletje dateert al van 1965. Dat is dus eerder dan Jimi Hendrix en zelfs eerder dan The Leaves. Sterker: het blijkt een single getrokken te zijn van het album 'From Nashville ... The Hit Sound' van de Anita Kerr Singers dat al in 1962 verscheen. Als ik even zoek blijkt dat hetzelfde jaar te zijn als dat Billy Paul, de folkzanger en aan wie de "originele" versie van 'Hey Joe' wordt toegeschreven, het nummer als eerste vastlegde. Huh? Ook in 1962? Hoe kan dat nou?

Blijkt dat Billy Paul zijn versie van 'Hey Joe' waarschijnlijk heeft gebaseerd op drie verschillende, oudere songs: 'Baby Please Don't Go' (geschreven door Billy's toenmalige vriendin), 'Little Sadie' (een US folksong uit de vroege 20e eeuw) en tenslotte 'Hey Joe!' van ene Carl Smith. Die ''Hey Joe!'' van Carl Smith dateert van 1953 en klinkt wezenlijk anders dan de 'Hey Joe' die wij kennen van Billy Paul, Jimi, The Leaves en zo'n honderdduizendmiljoen andere covers. Echter, déze versie van Carl Smith is dus geschreven door Boudleaux Bryant (ook bekend van 'Love Hurts' en enkele millionsellers van The Everly Brothers). Snap ik nu waar deze versie van The Anita Kerr Singers vandaan komt.

Ik heb altijd gedacht dat de oorsprong van Jimi's 'Hey Joe' al teruggaat tot in de 19e eeuw, maar wat ik nu lees schijnt dat allemaal wel mee te vallen. Al heeft het wel weer een rijkere en complexere story dan gedacht.

419. The Anita Kerr Singers - Hey Joe (1962) : 7,5

The Anita Kerr Singers - Hey Joe (1962): 7,5
Heb overigens altijd gedacht dat de oorsprong van de Hendrix versie lag bij Niela Millers "Baby Don't Go To Town", ook uit 1962.
maar het blijkt dus toch wat gecompliceerder. (de versie van The Leaves is trouwens m'n favoriete)

Ik mis een beetje die gun in Joe's hand om zijn lady dood te schieten die aan het rotzooien was met another man. Als ze dat nou ook zo vrolijk gezongen hadden dan had ik er een voldoende voor over gehad.

Dit is zelfs mij nog wat te zoet: 4,7 (en ik ben mild vanwege de curiositeitswaarde)

captain scarlet schreef:
The Anita Kerr Singers - Hey Joe (1962): 7,5
Heb overigens altijd gedacht dat de oorsprong van de Hendrix versie lag bij Niela Millers "Baby Don't Go To Town", ook uit 1962.
Nou, dat klopt ook, grotendeels zelfs, zeker qua stijl en sound. Ik ben alleen hierboven de woorden 'To Town' vergeten erbij te zetten (Niela was dus Billy's vriendin), mogelijk omdat 'Baby Please Don't Go' weer een titel is met een hele andere, mogelijk nog rijkere geschiedenis. 'n Hint voor het volgende nummer die we hier plaatsen?

Ik snap Wendy wel. De jolige, ongecompliceerde luchtigheid is een schril contrast met die triggerhappy Joe die we beter kennen. Maar ik wil er nog wel een kleine voldoende aan kwijt, wellicht beïnvloed door de geschiedenis van het liedje.
6

420. Big Bill Broonzy - Black, Brown And White (1951)

Bill was zo'n beetje 2 meter groot. Ze noemde hem niet voor niks Big Bill. Volgens Pete Seeger en aanverwanten in de jaren 50 de laatste echte originele blueszanger. De best verkopende bluesman ook in de jaren 50. Maar wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in de link met Nederland! Nou dat zat zo, de communistische Amsterdams jongeren leek het wel een goed idee om Bill naar te halen (Louis van Gasteren en zijn vrienden). Big Bill ontmoete een leuk Nederlandse meisje en wist niet beter dat wanneer een zwarte man en een blanke vrouw met elkaar gingen dat daar geen kinderen uit konden komen. Oeps!!! En dus ga maar eens goed op zoek naar foto's van deze boomlange zwarte man die in de jaren 50 met een kinderwagen door De Jordaan loopt. Helaas is Big Bill Broonzy niet zo oud geworden. In 1958 stierf hij aan kanker. Zijn geboortejaar is niet bekend. Hij was ergens tussen de 55 en 65 toen hij overleed.

Een tijdje geleden stond er op de Facebook pagina van volgens mij Diskid Zwolle nog een prachtige foto van de kleinzoon van Big Bill Broonzy op zoek naar LP's van zijn opa. Staat die jongen ook nog net in handen met dezelfde Big Bill Broonzy plaat als die van mijn vader, die inmiddels bij mij in de kast staat. Mogelijk dat die ook bij Paul McCartney in de kast staat.
https://th.bing.com/th/id/OIP._19nvkvAVhEKwkpcgiD3TAHaFj?r=0&rs=1&pid=ImgDetMain

Even reclame maken: dit spel is voor liefhebbers van oldies vast interessant.

De Zestigplusladder 2025 - MusicMeter.nl

Mooi verhaal!
Ik zie dat opnames van de optredens die Big Bill op 26 en 28 februari 1953 in Amsterdam gaf, een paar jaar geleden op vinyl is uitgebracht.

En die Louis van Gasteren, waar ken ik die naam toch van?
Oja, ik heb er een dvd-box van. Staat al jaren ongebruikt in de kast. Zoals zoveel dingen.https://media.s-bol.com/7NpAlJln1Wr/550x740.jpg

Lekker nummertje.
7,5

Tetos Demetriades : 6.0
The Anita Kerr Singers : 6.0
Big Bill Broonzy: 9.0

Hans. het Leven voor de Dood vond ik erg goed. Geeft een mooi beeld van de beatniks, de avant garde en de nozems die rondhingen in Amsterdam begeleid door Brian Eno's "Music for Airports", Misha Mengelberg en Hans van Sweeden zelf. (vrij naar mijn eigen review op de MovieMeter). Die zou ik zeker een keer proberen.

Big Bill Broonzy: 8,2

Gast
geplaatst: vandaag om 18:25 uur

geplaatst: vandaag om 18:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.