MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Tutti Frutti --> is en blijft fantastisch: 10
Marieke --> ik heb niks met de 'smell your own farts-muziek' van Brel, maar deze is nog wel te doen: 5,5
Despiértate nena --> ik snap de lof volkomen: 8
'k Zie zo gere m'n duivenkot --> ik niet: 5,2

Little Richard - Tutti Frutti scoort 8,88 gemiddeld en staat daarmee ruim op kop in ons klassement.
Jacques Brel - Marieke scoort 6,53 gemiddeld en staat op plek 232.
Pescado Rabioso - Despiértate nena scoort 7,17 gemiddeld en staat op plek 123.
Bobbejaan Schoepen - 'k Zie zo gere m'n duivenkot scoort 6,01 gemiddeld en staat op plek 307 (met een treurig dieptepunt van slechts 8 stemmers)

360. The Wailers - Tall Cool One (1959)

The Fabulous Wailers, beter bekend zonder het bijvoeglijke naamwoord in hun naam, scoorden een hit in 1964 met hun instrumental "Tall Cool One". 1964? Yep, zowel in 1959 als 1964 scoorden de jongens een hit met dezelfde song en twee keer bereikten ze zo goed als dezelfde plek in de US chart (plek 36 & 38).

Scotch on the Rocks, zoals het nummer eigenlijk heette voordat de platenmaatschappij ingreep, was het enige wapenfeit in de hitlijsten voor de jongens (een andere single wist nog de 68e plek te bereiken), maar ze waren populair onder de jongeren en een zekere Jimi Hendrix was groot fan in zijn jeugd. 

Wat vinden wij van deze band die door verscheidene genoemd wordt als (een van) de eerste Amerikaanse garage rock band(s)?

Ik hoor maar bar weinig rocksteady en ska, laat staan reggae.
Ik moet hoognodig deze Wailers maar eens verder checken, want dit bevalt me prima. Met name als de saxofonist voor de tweede keer losgaat.
7,8

The Wailers - Tall Cool One (1959) : 8

The Wailers: 7.5

Gaat inderdaad al lekker richting de garage: 7,9

Lekker nummer; 7

Laten we het gemiddelde voor The Wailers nog even laten liggen en zien of er nog wat late stemmen bij komen. Super bedankt voor de stemmers, en ik hoop dat na de zomervakantie het aantal stemmers weer wat hoger is want waar we in feb 2024 dagelijks boven de 20 zaten, blijkt het nu steeds moeilijker om überhaupt tot aan de 10 users te komen. Soit, de mensen die stemmen zijn daarentegen dan wel weer de crème de la crème dus ik doe het ervoor

361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied (1959)

Wat moet je nog over deze legende schrijven? Hij verbond genres en baande de weg voor vele (soul)artiesten na hem, hij scoorde tig hits, hij had een stage presence zoals nog niet eerder vertoond (o.a. een zekere Elvis Presley keek dat kunstje goed van hem af) en kende ook nog een tragisch einde (hij kreeg een hartaanval tijdens een optreden en stierf aan de gevolgen ervan). 

Dit nummer wordt ook wel proto-Motown genoemd en was een inspirator voor het gros aan Motown artiesten dat na Jackie zou volgen. 

In de 80s coverde Shakin' Stevens het nummer nog succesvol voor de Europese markt.

Even een rondje inhalen!

357. Jacques Brel - Marieke (1961) 6,5
358. Pescado Rabioso - Despiértate nena (1973) 7
359. Bobbejaan Schoepen - 'k Zie zo gere m'n duivenkot (1950)3,5
360. The Wailers - Tall Cool One (1959) 7
361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied (1959) 8

361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied (1959) : 8

358. Pescado Rabioso - Despiértate nena (1973) 7.4
359. Bobbejaan Schoepen - 'k Zie zo gere m'n duivenkot (1950) 4.1
360. The Wailers - Tall Cool One (1959) 6.9
361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied (1959) 8.4

Pescado Rabioso - Despiértate nena 10!!!!!!

Behoort niet tot mijn absolute favorieten van Jackie, maar uiteraard nog steeds wel een:

9,25

The Wailers - Tall Cool One scoort 7,23 gemiddeld en staat op plek 119.
Jackie Wilson - I'll Be Satisfied scoort 8,04 gemiddeld en staat op plek 15.

362. Gene Autry - Be Honest with Me (1941)

Acteur, zanger, eigenaar van een honkbal team, rodeorijder, componist... de Singing Cowboy was een druk baasje.

De man scoorde tig hits op de hitlijsten en de song waar we naar gaan luisteren was een van de grootste hits van 1941 en werd in 1942 genomineerd voor een Oscar (Best Original Song voor de film Ridin' on a Rainbow).

Jackie Wilson: 7.5
Gene Autry: 7.5

Jackie Wilson: 7,8
Gene Autry: 7

Veel was tijdens het songfestival van 1962 klein.
Luxemburg met Petit bonhomme, Nederland met kleine kokette Katinka en Duitsland met zwei kleine Italiener.
Shaky schreef:
355. Conny Froboess - Zwei kleine Italiener (1962)

Een klein zesje.

Kleine Richard.
Shaky schreef:
Tutti Frutti (1955)
Laten we hopen dat het liedje juist niet over ijs gaat want ik hou niet van ijs.

Een dikke 10

362. Gene Autry - Be Honest with Me (1941) : 7

Shaky schreef:
357. Jacques Brel - Marieke (1961)

Ik zit naar aangeboden versie te luisteren van een Marieke die op 23 juni 1972 opgenomen is. Die krijgt een 6,3.

Ik hoopte op de 11 jaar oudere Marieke van de 11 jaar jongere Brel uit 1961 want die prefereer ik.:

7,8

Shaky schreef:
358. Pescado Rabioso - Despiértate nena (1973)
Slaapverwekkend; dat kan toch niet de bedoeling van dit liedje zijn.

6

Shaky schreef:
359. Bobbejaan Schoepen - 'k Zie zo gere m'n duivenkot (1950)

Wisten jullie dat duivenliedjes in de jaren 40 heel populair waren in Nederland?
Zo had je deze van Ernst en Maria en deze van Kees.

Duivenliedjes van Bobbejaan liggen mij niet.
5,1

Shaky schreef:
360. The Wailers - Tall Cool One (1959)
Doet het altijd goed in dit warme jaargetijde.
8

Shaky schreef:
361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied (1959)
Wow, dit is echt de crème de la crème.
Shaky schreef:
hij had een stage presence zoals nog niet eerder vertoond
Ik heb ooit in de jaren 80 de stage presence uit 1959 hiervan op TV gezien en opgenomen op band.
Nergens is die op youtube te vinden. En die VHS band nergens in mijn huis.

Maar zodra ik die band gevonden heb dan zet ik het op youtube. Ik weet zeker dat menigeen hier na het zien van dat filmpje zijn/haar cijfer corrigeert met minstens 1 punt naar boven.

9,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.