MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Shaky schreef:
362. Gene Autry - Be Honest with Me (1941)
Die heb ik ooit leren kennen dankzij Dean Martin. Die is zo goed dat Gene Autrey daar niet aan kan tippen.
Maar laat ik eerlijk zijn, het origineel is toch ook wel goed:

7,5

6,76 voor Gene Autry - Be Honest with Me betekent plek 201.

363. Milva - Bella ciao (1965)

Wat? Dit is niet van Casa de Papel? Nee natuurlijk niet! Dit was een anti-Nazi song dat op zijn beurt weer gebaseerd was op een Italiaanse folk-song uit de 19e eeuw. 

Sindsdien zijn er tig versies van dit nummer uitgekomen, onder andere Manu Chao, Tom Waits en Helmut Lotti waagden zich aan een cover. Wij gaan luisteren naar één van de Italiaanse versies, want niemand minder dan La Rossa bracht in 1965 haar cover uit. Milva heeft een imposante carrière achter de rug die ruim 50 jaar duurde, ze zong, acteerde en was een televisiepersoonlijkheid. 

Algemeen beschouwd als één van de beste versies ooit gemaakt, en vooral geprezen om Milva's wijze van het vertolken van de oorspronkelijke bedoelingen van de song middels haar intense manier van zingen.

Monumentaal nummer, minder monumentale uitvoering.

6,5

Inhaalslag :

358. Pescado Rabioso - Despiértate nena: 7
359. Bobbejaan Schoepen - 'k Zie zo gere m'n duivenkot: 5
360. The Wailers: Tall cool one 7,8
361. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied : 7,9
362. Gene Autry : 5,8
363. Milva - Bella ciao: 5,4

363. Milva - Bella ciao (1965) : 6,5

351. Jackie Wilson - I'll Be Satisfied: 8

362. Gene Autry - Be Honest with Me (1941): vooruit, ik ben in een milde bui. 5

363. Milva - Bella ciao (1965): nee hoor, er is maar een original. En die is van de accordeon spelende straatmuzikant in de spoorwegtunnel in Tilburg, die al jarenlang tijdens het Roadburn Festival dit nummer ein-de-loos vaak vertolkt als het festivalpubliek van de 013 naar het andere deel van het festival loopt en door deze tunnel moet lopen. Dankzij deze man staat dit nummer al sinds 2022 onbedoeld op nummer 1 in mijn 'fysieke Spotifylijst'. Volgens mij heeft hij de afgelopen editie goud geld verdiend, want echt iédere keer als ik door de tunnel liep (en dat was zeker tien keer per dag), dan zag ik meerdere mensen geld in zijn accordeonkoffer gooien. En dansjes doen. En meezingen. En hem zelfs op de foto zetten. https://scontent.fgrq1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/492028925_1225031692325546_4157837553042365524_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg_p526x296_tt6&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=z1A6S5YUT4sQ7kNvwFYiv7U&_nc_oc=Adl3Y_IeRwXSXO5IQllVxLUKa15prBBY2WSmFHvs97FFDsJvjKpHJ-0l2_gC9JkcI3U&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-1.fna&_nc_gid=-TSH_5N4mQzu6bweT-HUVg&oh=00_AfVWEzFKLzxCyJQVIG3Xsj1rDzCkwSizFTPRA4q_fB7k3w&oe=68A8FA9C
Maar Milva doet ook leuk haar best (prachtig gezongen, maar daardoor zit er ook een suikerlaagje op een nummer dat eigenlijk stijf van het schuurpapier behoort te klinken). Evenzogoed toch een 7,8.

Ik zie dat ik in mijn collectie naast Waits en Chao nog zeker acht verschillende versies heb, maar deze versie is toch wel het opmerkelijkst. Aangekondigd als "This is a punk song from 1943": Britse postrockband doet Italiaanse oorlogspunk in Polen.
Deze versie heb ik trouwens op vinyl, mijns inziens een toffere versie en als ik Wiki mag geloven, is deze formatie de aanstichter voor de heropleving van het strijdlied.

Milva vertelt echt een verhaal, het onderscheidt haar versie behoorlijk van veel andere bekende versies. Ja, ik snap de lof:

8

6,95 plaatst Bella ciao van Milva op plek 167.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

We trappen af met:

364. It's a Beautiful Day - Hot Summer Day (1969)

Ah, the summer of love, baby! Bij ons lijkt de ergste hitte er wel van af sinds afgelopen weekend, maar in het San Francisco van eind jaren 60 brandde het behoorlijk. En niet enkel door alle geslachtsziektes. Qua muziek viel er namelijk heel wat te beleven. The Grateful Dead, Jefferson Airplane, Santana, Janis Joplin, Jimi Hendrix; allemaal plukten ze de vruchten van het veranderende sociale klimaat. Het echtpaar David en Linda LaFlamme wreef de handjes al in elkaar toen ook hun muziek aansloeg in San Francisco en omstreken.

Helaas, het bleek slechts om regionale faam te gaan. Er begonnen om allerlei redenen de nodige irritaties te ontstaan binnen de band en begin jaren 70 was het wel voorbij met It's a Beautiful Day. Ze bleven de afgelopen decennia zo nu en dan nog actief met personele wisselingen, maar zijn toch vooral bekend om hun album uit 1969. Wij gaan luisteren naar track 2 van dat album.

Milva: 8,7
It's a Beautiful Day: 7,1

It's a Beautiful Day - Hot Summer Day:
Puur jeugdsentiment. M'n eerste vriendinnetje had deze lp die we eindeloos draaiden, Ze had namelijk maar drie platen: naast deze ook nog de soulverzamelaar That's Soul en Full House van Fairport Convention.
Mede vanwege de sentimentele waarde 7,8

captain scarlet schreef:
It's a Beautiful Day - Hot Summer Day:
Puur jeugdsentiment. M'n eerste vriendinnetje had deze lp die we eindeloos draaiden, Ze had namelijk maar drie platen: naast deze ook nog de soulverzamelaar That's Soul en Full House van Fairport Convention.
Mede vanwege de sentimentele waarde 7,8
Maar wel drie waanzinnig goede voltreffers: je had het met je 1e vriendinnetje goed getroffen (soul, folk én psych). Deze is muzikaal misschien de minst sterke, maar het heeft wel mijn favoriete hoes van de jaren zestig.
7,5

It's a Beautiful Day - Hot Summer Day scoort een mooie 7,29 en staat op plek 104.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 2:

365. The Rolling Stones - Out of Time (1966)

Dit nummer werd pas in 2022 voor het eerst live gespeeld door The Rolling Stones. Het was dan ook Chris Farlowe die het grootste succes met dit door Jagger & Richards geschreven nummer had. Sterker nog; Chris scoorde er in de UK een nummer 1-hit mee. Jagger was de producer voor de Farlowe versie en al met al dus toch genoeg succes voor de Stones met dit nummer.

Het Aftermath album deed het overigens fantastisch: nummer 1 album in o.a. de US en UK.

Milva: 7.0

Hot Summer Day vind ik het zwakste nummer van het album dat in mijn albumlijst op 3 staat: 8,5.

Aftermath kan in de US dan wel nummer 1 gehaald hebben, maar dat was zonder Out Of Time.
8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.