MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Mooie song, al staat het niet in mijn Elvis Top 100.

7,75

Net niet de top 100 voor Elvis Presley - It's Still Here. 7,33 betekent plek 101.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 6:

369. James Carr - Pouring Water on a Drowning Man (1967)

Origineel is dit nummer van Percy Sledge, en een paar maanden nadat Percy zijn versie uitbracht kwam James met zijn eigen variant. De versie van Carr wordt algemeen beschouwd als de ultieme uitvoering van dit nummer. Little Milton, Elvis Costello en recenter Malford Milligan gingen ook aan de haal met dit nummer, maar wij gaan toch echt luisteren naar de man wiens bipolaire stoornis zijn (mainstream) succes in de weg stond. Carr ondervond bijzonder veel hinder van zijn stoornis en stond erom bekend shows niet af te maken, tours plotseling te onderbreken en geregeld met zichzelf in de knoei te zitten. 

Soul-klassieker You Got My Mind Messed Up was het enige album van Carr dat een album chart wist te bereiken: plek 25 in de R&B lijst. Over de jaren heen groeide de waardering voor dit meesterwerk en wordt het ondertussen (wat mij betreft terecht) gezien als één van de sterkste soul-albums ooit gemaakt.

De film The Commitments (1991) zorgde voor een opleving van zijn populariteit, wat er zelfs voor zorgde dat hij in de 90's o.a. in Nederland optrad. 

Leren kennen via Stoffer & Bentz. James Carr is de nummer 1 soul man wat mij betreft: 8,8

James Carr - Pouring Water on a Drowning Man: Memphis Soul op z'n best . 8,5

Een van mijn favoriete soulzangers. Dit album staat niet in mijn top tien, maar het had er wel in kunnen staan. Ik denk overigens te weten wie het album er wel in heeft staan.

8,5

James Carr: 9.0

8,25 gemiddeld = plek 5 voor James Carr - Pouring Water on a Drowning Man. Soul blijft het goed doen.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 7:

370. Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk (1973)

Deze Franse band zingt in het Kobaïan en speelt de muziekstijl Zeuhl. Heet dat echt zo Shaky? Ja, ik verzin het niet. Drummer Christian Vander daarentegen wel; hij verzon zowel de taal waar deze band in zingt als de naam van de muziekstijl die ze spelen. 

Improvisatie, "bombasme" en repetitieve ritmes staan centraal in deze stijl en het album Mëkanïk Dëstruktïw Kömmandöh is iconisch voor dit specifieke genre. 

Vander stopte trouwens niet met fantaseren: Kobaïa is een planeet en hij heeft een hele trilogie aan muziek geschreven die zich afspeelt in zijn eigen gecreëerde universum. 

Ik draai het niet heel vaak, maar het is moeilijk om geen zwak te hebben voor Magma: 8,3

Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk: Ontdekte Magma via een ander album van deze band, namelijk Üdü Ẁüdü uit '76. Vooral met de koptelefoon beluisterd is dit 'n bijzondere trip.
Deze kende ik nog niet. Toch ook eens gaan ontdekken. 8,2

369. James Carr - Pouring Water on a Drowning Man (1967)
Ik sluit me aan bij het gemiddelde: 8,25.

370. Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk (1973)
Dat is nou ook toevallig. Heb jij mijn internetaccount gehackt en gezien welke T-shirts ik afgelopen week heb gekocht? Daar zat dus een shirt van Magma tussen, van deze albumhoes.

Ik heb trouwens nog nooit zoveel geld betaald voor een album als voor 'Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh' (en ook niet van plan ben om dat twijfelachtige record te verbreken). Al is het wel een uitgave uit 2023 waar ze het album in een boxset van 7 lp's (inclusief diverse live uitvoeringen) met een dik boekwerk hebben uitgegeven. Dus verhoudingsgewijs (als in: prijs per lp) was het misschien ook weer niet zó prijzig. Ik heb Magma dit nummer drie keer integraal zien spelen en het was mindblowing, ook hoe Christian Vander (toen al bijna 70) nog zó energiek al die (ogenschijnlijk) complexe drumpartijen met verve speelde. Met name het optreden in Zoetermeer (2016) staat bij mij in de boeken als een van mijn favoriete optredens ooit.
Dit album hoort in mijn Top 10 aller tijden te staan (de band staat dat in ieder geval wel, al kan ik het beter omdraaien, want ze hebben ook wel wat mindere albums uitgebracht).
Dit vierde deel is onderdeel van het geheel en elk onderdeel is een dikke 10, wat... een... plaat!

eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

EDIT [ruim drie kwartier later]: oooh, nu pas schiet het mij te binnen dat, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, ik aan de beurt was.

EvilDrSmith schreef:
369. Heb jij mijn internetaccount gehackt en gezien welke T-shirts ik afgelopen week heb gekocht? Daar zat dus een shirt van Magma tussen, van deze albumhoes.

Lijkt me 'n gaaf shirt.

Oef, slechts 8 stemmen voor Magma. Voorlopig plek 76 met 7,47 gemiddeld.

Dag 8:

371. Nick Drake - Day Is Done (1969)

Ik hoop niet dat jullie toe zijn om opgevrolijkt te worden want deze song over de nutteloze sleur die wij 'het leven' noemen zal niet helpen jouw gemoedstoestand te verbeteren.

Nick zelf kende ook vrijwel alleen maar ellende. Hij was depressief, had regelmatig psychoses, gebruikte absurde hoeveelheden wiet en spendeerde zijn laatste jaren van zijn veel te korte leven als kluizenaar. Een overdosis antidepressiva werd hem uiteindelijk fataal op 26 jarige leeftijd. 

We gaan luisteren naar de afsluiter van kantje A van zijn debuutalbum.

Ach, geef de stemmers even tijd. Magma is niet even makkelijk te consumeren, dus wellicht hebben ze wat draai-, bedenk- en bezinktijd nodig om het allemaal tot zich te nemen?

Ellende, depressief, psychoses, wiet, kluizenaar, antidepressiva: ik word van het resultaat heel erg blij.
Kom maar door met al die misère!
Behalve die overdosis, dat is toch oneindig zonde. Zelfs de club van 27 haalde de arme stakker niet. Paar jaar geleden (2021) nog een hele mooie expositie over Nick Drake gezien in Museum Breda.

9

Nick Drake - Day Is Done: Ken maar weinig liedjes over de vergankelijkheid van het leven die me zo diep raken. Trouwens: het hele oeuvre van de man is van een trieste schoonheid.
8,8

Weer even inhalen na een weekje vakantie.

364. It's a Beautiful Day - Hot Summer Day (1969) : 6,5

365. The Rolling Stones - Out of Time (1966) : 8,5

366. Van Morrison - Madame George (1968) : 7

367. T-Rex - Mambo Sun (1971) : 7,5

368. Elvis Presley - It's Still Here (1973) : 8

369. James Carr - Pouring Water on a Drowning Man (1967) : 7,5

370. Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk (1973) : 7

371. Nick Drake - Day Is Done (1969) : 7

Nick Drake: 8.5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.