MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

8,3

Magma 6,4

Ik ben ook niet zo'n Nick Drake fangirl (hij saait nogal eens). Dit is wel een mooi liedje op zich: 7,6

7,89 voor Nick Drake - Day Is Done. Plek 25.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 9:

372.  Bruce Springsteen - Incident on 57th Street (1973)

Volgens fans en critici is dit het nummer dat Bruce zou gaan omtoveren van een zanger naar een superster. Zijn songwriter skills en capaciteiten als zanger zouden volgens de kenners hier vele malen beter zijn dan wat hij tot dat moment aan de wereld had getoond. 

Dit nummer is dan ook terug te vinden in allerlei Springsteen Toplijsten. Of dat hier ook het geval is; geen flauw idee, ik ben geen Springsteen-connaisseur.

Roept u maar; is dit nummer voor jullie ook zo ongekend goed als men beweert?

Ik ben wel een Springsteen fan (niet fanatiek) maar deze is wel aardig.
Heb hem niet zelf.
7

Bruce: 8.0

Nick Drake: 10+

Wonderschoon. Een van de liedjes die ze - in de verre toekomst - op mijn uitvaart mogen draaien.

Bruce Springsteen: 6,0

Toevallig vandaag nog een leuk gesprek gehad met een goede vriend over de muziek van Springsteen. We kwamen tot de conclusie dat we het beiden nogal vermoeiende muziek vinden. Zeker niet slecht, maar het is allemaal te groots, te gemaakt, te bombastisch, gewoon allemaal net wat te veel. Een nummertje of twee Springsteen is de max, dan trek ik het niet meer (het album Nebraska uitgezonderd, dat is fraai).

Bruce Springsteen - Incident on 57th Street:
Vind het 'n sympathieke gast, en gun hem zijn succes van harte, maar ben over het algemeen niet zo onder de indruk van zijn muziek.
(Uitzonderingen daargelaten: het album Nebraska, dat raakt mij wel, plus nog 'n handvol andere songs)
voor deze: 7,2

Bruce, mister mainstream-man met middelmatige middenklassemateriaal.
Een ex-collega die ik hoog waardeer is een superfan: ze reist al jarenlang elke Europese tour mee met Bruce en bezoekt dan tussen de tien en twintig concerten.
Fantastisch, zo toegewijd en gepassioneerd. Al vind ik Bruces veilige, brave borst-muziek totaal niet stroken met haar tomeloze energie en bijzonder creatieve invalshoeken: ik had van haar een avontuurlijkere muzieksmaak verwacht. Nouja, ieder zijn of haar liefde voor muziek natuurlijk.

Ik vind Bruce vergelijkbaar met Bob: het zal tekstueel vast allemaal bar interessant zijn, maar muzikaal/compositorisch schurkt het tegen het slaapverwekkende aan met een allesbehalve bijzonder timbre. Al is op dit tijdstip slaapverwekkend ook weer niet al te vervelend.

(En verder wat mijn bovenbuurman zegt: +1)

6,8

Niet moeilijk te bedenken dat ik vandaag aan de beurt ben

Bruce Springsteen - Incident on 57th Street : 8,5

Mooi nummer, maar voor mij is dit niet het nummer dat Bruce omtovert tot superster. Dat kwam pas met het volgende album.

Nick Drake - Day Is Done (1969): 7.5
Bruce Springsteen: 8

Bruce Springsteen - Incident on 57th Street staat voorlopig op plek 122 met 7,25 gemiddeld.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 10:

373. Rodriguez - Crucify Your Mind (1970)

Albert Hammond en Steve Rowland ontmoetten elkaar in Spanje in 1964. De twee hadden meteen een goede klik en ergens werd het balletje opgegooid om samen een band te beginnen. In 1966 was het zover: The Family Dogg werd opgericht en met een heleboel covers, en een handjevol eigen songs, begonnen ze de komende jaren albums te vullen.

Een van die covers was Crucify Your Mind van Sixto Diaz Rodriguez. Die schreef het nummer voor zijn album Cold Fact, een album dat het tijdens zijn release niet zo goed deed. Zijn muziek kreeg sowieso weinig voeten aan de grond en midden jaren 70 stopte Sixto ermee.

Hij kocht een huis voor 50 dollar op een veiling en verliet de showbizz. Een paar mislukte pogingen om de politiek in te gaan waren zijn enige momentjes in de spotlights.... totdat er in de 21e eeuw een documentaire uitkwam en daarmee zijn populariteit opeens van 0 naar 100 ging. Daar heeft hij toch maar mooi nog even een jaartje of 10 van kunnen genieten tot zijn dood in 2023.

Bruce Springsteen doet alsof hij Dylan is. Ik heb er niet zoveel mee: 6

Rodriguez: daar is inderdaad een documentaire over. De man was wereldberoemd in Zuid-Afrika (daarbuiten helaas vrijwel niet): 7

Bruce: 7.3
Rodriguez: 6.5

Hé, ik dacht dat ik van de week al aan de beurt was geweest (Nick Drake), maar dit zou ik ook zomaar kunnen zijn. Beide albums staan in mijn top 10 .

In het geval van Cold Fact is het geheel (nog) sterker dan de som der delen. Maar ook dit losse deel scoort gewoon een fraaie 9,0. Fantastische tekst over een nogal wrange liefdesrelatie met dito muzikale begeleiding.

Rodriguez - Crucify Your Mind : kort 'n hype door de docu, maar ook 'n heel fijn album dat het verdiende om opnieuw onder de aandacht te worden gebracht.
Voor deze 8,2

373. Rodriguez - Crucify Your Mind (1970) : 7,5

8

Bruce 6.6

Rodriguez: 8.0

7,43 voor Rodriguez - Crucify Your Mind en daarmee plek 82.

Dag 11:

374. Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand (1969)

Everybody Knows This Is Nowhere deed het niet bepaald best in de hitlijsten; amper noteringen in Album charts, de single 'Cinnamon Girl' sloeg in de hitlijsten niet aan, en op heel veel commercieel succes hoefde de boel niet te rekenen op moment van uitkomen.... wat kan er veel veranderen gedurende decennia: ondertussen wordt dit album gezien als ijzersterk en de mensen die het album toentertijd overduidelijk niet kochten, hebben hun mening grotendeels bijgesteld. Neil Young was en is een superster.

Gitarist bij Crazy Horse was Danny Whitten, die later nog enorm veel succes zou behalen door het schrijven van de Rod Stewart song I Don't Want to Talk About It.

Wij gaan terug naar de afsluiter van Neil Young's tweede album.

Neil Young: 9.5

Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand: Niet stuk te krijgen. 9

Ben nooit zo'n Neil Young fan, maar ik begin sommige van zijn albums wel te waarderen. Deze Everybody Knows This Is Nowhere is er daar één van. Cowgirl is in basis ook een prima nummer, maar gaat een paar minuten te lang door om me te blijven boeien.

6,8

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.