MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
373. Rodriguez - Crucify Your Mind (1970)
Het nummer is te kort. Luie drommel! Je had er best nog wel een coupletje, bridge en/of refrein tegenaan mogen gooien. Het nummer vraagt erom en snak ernaar.
8

374. Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand (1969)
Van de bejaarde legendes met een zeer beperkte zangkwaliteit - Bob, Bruce en Neil - vind ik Neil met afstand het meest interessant. Ook hij maakt(e) veel troep en bar oninteressant materiaal, maar hij durfde nog wel eens uit onverwachte hoek te komen én hij kon heerlijk raggen op zijn gitaar. Op dit nummer is dat fan-tas-tisch! Of is dat op dit nummer ene Danny Whitten? Die speelt volgens de credits hier ook op gitaar. Oh, ik zie nu dat Shaky hier zelf ook al over schrijft. Oud mocht-ie in ieder geval niet worden.
29 Jaar, overdosis heroïne en klaar.
Danny's verval leverde bij Neil wel de inspiratie op voor zijn andere dijk van een classic op: The needle and the damage done.
Het inspireert mij dan weer om naar een (nog betere!) liveversie te luisteren waar de Cowgirl liefst bijna vijftien minuten lang in het zand ligt en Danny helemaal uit zijn plaat gaat. Of is het toch Neil? Of doen ze het allebei? Live At The Filmore East (New York 1970)
9

374. Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand (1969) : 5,5

Ha mijn beurt! Ik vind dat andere lange nummer nog een vol punt hoger en het nummer daarna scoort nog een tiende meer. Maar dit is wel geweldig gitaarwerk van Ome Neil en zijn maatjes. Heerlijk: 8,9

Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand staat voorlopig op plek 25 met 7,91 gemiddeld.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 12:

375. Julio Jaramillo - Sendas Distintas (1959)

In de jaren 20 werden Jorge Araujo Chiriboga en Carlota Jaramillo smoorverliefd op elkaar. Hij was 34, zij was 22. Haar ouders moesten niets van dit leeftijdsverschil weten en Carlota mocht geen contact hebben met Jorge. De tortelduifjes besloten ervandoor te gaan en trouwden stiekem in Guayaquil. 
Jorge schreef dit nummer en Carlota nam de song op. 

Het was echter een andere Jaramillo die de bekendste versie van de song op plaat zette. Het toeval wil ook nog eens dat die Jaramillo oorspronkelijk uit Guayaquil komt. Carlota en Julio zijn echter geen familie van elkaar. Toch zullen ze voor altijd met elkaar verbonden zijn door hun onbedoelde banden met elkaar.

10000 obvio!!!! De Ecuador para el mundo !!!

Wel heel erg een-heel-erg-ver-van-mijn-bed-Top-10 notering. Mijn ouders waren 3 toen dit uitkwam. Ecuador dat is ergens aan de andere kant van de wereld. Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet vinden. Dat gitaartje vind ik wel lekker. De zang wat te hoog. Met violen heb ik het iets minder op. Voor op het eerste gehoor: 7

6.5

Neil Young: 9.1

Shaky schreef:
369. James Carr - Pouring Water on a Drowning Man (1967)
Letterlijk heb ik dit maar één keer in mijn leven meegemaakt toen ik 7 weken oud was. Ik heb de hele kerk bij elkaar geschreeuwd.
Niet om aan te horen.

Maar als baptist James Carr de kerk bij elkaar schreeuwt:

8

Shaky schreef:
370. Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk (1973)
In 1973 hield ik een spreekbeurt over vulkanisme dat geen hoog cijfer opleverde omdat het te langdradig was en ik er teveel bij haalde. Dit nummer doet er niet voor onder en zit vol met Jazz rock, Wagner en Carl Orf. Dit verdient het cijfer dat ik eigenlijk ook verdiende.

8

Shaky schreef:
371. Nick Drake - Day Is Done (1969)
Eind jaren 70 hoorde ik dit voor het eerst en vond ik het niet zo mooi omdat ik een refrein miste. Nu zie ik dat anders, dit lied is helemaal af.

8,2

Shaky schreef:
372. Bruce Springsteen - Incident on 57th Street (1973)
Kees-Jan schreef:
Mooi nummer, maar voor mij is dit niet het nummer dat Bruce omtovert tot superster. Dat kwam pas met het volgende album.
Eens.

7,3

Shaky schreef:
373. Rodriguez - Crucify Your Mind (1970)
EvilDrSmith schreef:
Het nummer is te kort. Luie drommel!
Het lijkt inderdaad wel op een verkorte radio-edit van een LP-track. Op repeat dan maar.

7,5

Shaky schreef:
374. Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand (1969)
Edgar18 schreef:
gaat een paar minuten te lang door om me te blijven boeien.
Deze mag voor mij zeker op repeat.

8,5

Shaky schreef:
375. Julio Jaramillo - Sendas Distintas (1948)
Haar ouders moesten niets van dit leeftijdsverschil weten
Ik snap die ouders wel, dat nummer is veel te oud!
Volgens mij is dit nummer uit 1959 want ik geloof er niks van dat Julio dit als twaalf- of dertienjarige in 1948 gezongen heeft.

Goeie zanger trouwens.
7,2

375. Julio Jaramillo - Sendas Distintas (1948) : 6

Marzipaintree schreef:

Volgens mij is dit nummer uit 1959 want ik geloof er niks van dat Julio dit als twaalf- of dertienjarige in 1948 gezongen heeft.

Jawel, oude ziel die Julio...

,
Aangepast.

Even inhalen na een weekje Luxemburg!

James Carr - Pouring Water on a Drowning Man 7,5
Magma - Da Zeuhl Wortz Mekanïk 4
Nick Drake - Day Is Done 6.6
Bruce Springsteen - Incident on 57th Street 6,2
Rodriguez - Crucify Your Mind 6,3
Neil Young with Crazy Horse - Cowgirl in the Sand 7
Julio Jaramillo - Sendas Distintas 6,5

375. Julio Jaramillo - Sendas Distintas (1959)
wendyvortex schreef:
Wel heel erg een-heel-erg-ver-van-mijn-bed-Top-10 notering. Mijn ouders waren 3 toen dit uitkwam.
Even vlug rekenen. Jij bent van 1971. Je ouders waren drie in 1959, dus waren ze 15 dat ze jou kregen? Goh, dat kan. Maar wel een-heel-erg-vroeg-bij-elkaar-bed-hitnotering van je ouders.

[EDIT: oh, ik zie nu dat het jaartal 1959 een aangepast jaartal is. Er stond 1948. Okay okay, dus je had toch geen tienerouders. ]

Ik start volgende maand het Reis rond de wereld-spelletje weer op, waarin we ook Ecuador aandoen. Dan verwacht ik natuurlijk wel een dijk van een Top 20 van jou, Shaky.

Deze artiest zal mijn Top 20 dan vermoedelijk niet halen, maar dat geschreven hebbende: ik vind het heel veel aardiger dan ik op voorhand vreesde. De melancholie en de wijze hoe hier omheen wordt gemusiceerd bevallen me wel. Heul veul beter dan menig Nederlands levenslied uit dezelfde tijd.
7

Wie weet sluit ik aan EvilDrSmith, maar pin me er niet op vast.

Sendas Distintas: dikke vette 10 natuurlijk....

okay, kijkt mijn vrouw weg? Ik geef het een 7,25 in het Excel-bestand ipv een 10. Ik weet echter beter dan te sollen met Latina's. Als iemand me verraad: ik ontken alles!

Julio Jaramillo - Sendas Distintas scoort 6,90 gemiddeld en staat op plek 192.

Laten we de komende dagen eens gaan kijken naar songs die ik uit jullie toplijsten geplukt heb. Dat wil zeggen: ik ben eens gaan neuzen in jullie album top 10, en/of jullie zeer hoog gewaardeerde albums, en ik heb er hier en daar wat songs uitgeplukt. Dus, voor onze (semi-)vaste stemmers: eens zien of jullie meteen in de gaten hebben wanneer jij "aan de beurt bent".

Dag 13:

376. Roy Orbison - Only the Lonely (Know the Way I Feel) (1960)

Joe Melson was niet enkel Rockabilly zanger, hij heeft ook heel wat prachtige liedjes op zijn naam staan als songwriter. Running Scared, Crying en Only the Lonely zijn slechts 3 voorbeelden van songs die hij samen met en voor Roy Orbison schreef. 

Only the Lonely werd heel vaak gecoverd, zo ook door Frans Bauer en Marianne Weber. Hun Nederlandstalige versie, "Kijk in mijn ogen", kwam in 2000 uit en staat op hun album "Wat ik zou willen".  De titelsong is trouwens ook een cover, namelijk van Chris Montez. Frans heeft wel vaker Engelstalige songs in het Nederlands gecovered. Wat dacht je bijvoorbeeld van "Een roos"? Dat is eigenlijk Take Me Home, Country Roads van John Denver.

Wat maakt dat gezever over Frans Bauer nu uit voor dit dagelijkse spelletje? Niks. Gewoon leuk om de user die vandaag aan de beurt is de pis mee lauw te maken. Toch, Les de Groot

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.