MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Mercedes Sosa - Alfonsina y el Mar belandt op plek 61 met een gemiddelde van 7,59.

Vanaf vandaag weer random door de muziekgeschiedenis.

409. Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home (1926)

Uncle Dave stond ook wel bekend als de Dixie Dewdrop en was de eerste Grand Ole Opry superster. Naast zijn banjo-skills en zangkwaliteiten was Dave ook populair door zijn stage presence. Hij grapte en grolde erop los en leverde zeer energieke optredens af. 

Als figuur in de countrymuziek heeft hij de legende status bereikt. Hij wordt gezien als de man die als brug fungeert tussen de 19e en 20e eeuwse muziek. Dat velen van ons hem tegenwoordig niet meer kennen is echter ook weer niet zo gek. Dave werd in 1870 geboren en is daarmee zelfs binnen de oldies een oldie. 

Dit is dan ook het perfecte topic om hem eens in de spotlights te zetten.

Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home :
Kan me voorstellen dat hij populair was in zijn tijd. Unieke stijl. 7,6

Kijk en dan zie je maar weer wat de basis is van onze popmuziek, country (en folk en blues nog een beetje). Dit kan bijna 100 jaar later nog steeds: 7,9

407. Fats Domino - I'm Walkin' (1957)
wendyvortex schreef:
Eén van de betere Fats-nummers: 8
Punks en hardrockers zijn het in ieder geval met elkaar eens dat dit een van de betere Fats-nummers is.
8

408. Mercedes Sosa - Alfonsina y el Mar (1969)
wendyvortex schreef:
Ik heb haar 1977 nog eens gecheckt. Vond ik tamelijk geweldig. Zo even een los nummer vind ik wat lastiger. Pakt me zo iets minder: 7,1
Ook hier vinden we elkaar, met dit verschil dat ik dan terug zou grijpen naar 1999 ('Missa Criolla').
7

409. Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home (1926)
Ik kende zijn naam vaagjes, maar fijn om nu wat meer context en duiding over de man te lezen. En dat is blijkbaar niet misselijk. Ik speur vaak bij jouw muziekkeuzes in mijn eigen collectie of ik er iets van heb en ik kom nu weer die prachtige 9 cd-box tegen die ik NIET heb, maar wel op mijn zoeklijst heb staan. Ik had hem namelijk niet gekocht tijdens de opheffingsuitverkoop van de fonotheek van de bibliotheek Utrecht (de prijs was me even te gortig: ze wisten dat het een bijzondere boxset was... helaas ), maar daar heb ik toch spijt van gekregen. https://i.discogs.com/rXYDMrGQxc1Lb4croDATQiZPY1p3qvwaTqveMFwIz8M/rs:fit/g:sm/q:90/h:524/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTEzNjQw/OTctMTUyMjg4NTg5/Ny03NTk1LmpwZWc.jpeg
Maar deze cd kocht ik wél bij die opheffingsuitverkoop en daar staat hij ook op. https://i.discogs.com/qnIjNmQT1V7KaoNck-E_kjvBrBxrQHaXDxnikkIKde4/rs:fit/g:sm/q:90/h:596/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTU1ODMx/NzUtMTQ3MzQzMTg1/MS00ODY5LmpwZWc.jpeg
Op deze leuke low-budget dubbelaar (beetje goedkoop meegelift op die geweldige film, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen) staan trouwens ook drie nummers van Dave.https://i.discogs.com/B2HMLXqIkcWt_tBfiIgaW_xWELKlMPP_qpdNI_Ii__Q/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:590/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTEzNjA0/MDAtMTIxMjc1OTgz/NC5qcGVn.jpeg
Allemaal andere nummers trouwens dan degene die Shaky hier kiest.
7

In een van de aflevering van Ken Burns 'Country Music' komt hij vrij prominent voor. Absolute aanrader trouwens voor wie geïnteresseerd is in de (vroege) geschiedenis van de countrymuziek.

8,0

409. Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home (1926) : 7

Wat een positieve reacties en cijfers allemaal, wat een feestje.

Dit type country is niet direct het soort waar ik warm voor loop, maar vrolijk word ik wel van nonkel Dave:

7

Rectificatie songtitel:
Late Last Night When My Willie Came Home

7,11 voor Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home, plek 163.

410. The Doobie Brothers - Nobody (1971)

Sinds eind jaren 60 werd er al muziek gemaakt (in verschillende samenstellingen), maar het lukte de jongens maar niet om een bandnaam te verzinnen.

Een goede vriend stelde toen voor: waarom noemen jullie jezelf niet Doobie Brothers aangezien jullie toch de hele tijd wiet roken?

De reactie van de band? Wat een debiele naam! Dat gaan we dus niet doen.... okay, misschien voor een paar optredens, maar daarna kiezen we een fatsoenlijke naam!

Wij gaan luisteren naar de eerste single van The Doobie Brothers.

De Doobie sound heeft het al helemaal. Ik vind dit eigenlijk wel een fijne band. Dit nummer is dan nog net geen echte hit, maar iedereen die mij uitbundig Jesus Ist Just Alright with Me kan laten zingen verdient een plekje in de muziekhemel: 7,6

The Doobie Brothers - Nobody :
Altijd wel 'n zwak gehad voor de positieve vibe in hun muziek. 7,2

410. The Doobie Brothers - Nobody (1971) : 7

7,3

Ben niet zo'n DB liefhebber, maar dit is wel een prettig vrolijk deuntje.

403. Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn (1915) 5
404. The Coasters - Along Came Jones (1959)6,5
405. The Orioles - Crying in the Chapel (1953) 6
406. Delia Derbyshire - Dr. Who Theme (1963)4
407. Fats Domino - I'm Walkin' (1957) 8,5
408. Mercedes Sosa - Alfonsina y el Mar (1969)6
409. Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home (1926)5,5
410. The Doobie Brothers - Nobody (1971) 7,4

Uncle Dave Macon: 8.5
The Doobie Brothers: 8.5

Vrolijk, maar wel genoeg drive om niet truttig te zijn. Lekker hoor.

8

Plek 139 voor The Doobie Brothers - Nobody met een gemiddelde van 7,22.

411. Dinah Washington - Long John Blues (1949)

Dinah "The Queen of the Jukeboxes" Washington is vandaag aan de beurt in ons prachtige topic. Als een van de populairste zangeressen van weleer, werd het ook wel een keertje tijd. Zelf noemde ze zichzelf overigens Queen of the Blues, maar jullie begrijpen dat veel blueszangeressen zich daar een beetje aan stoorden. Niet dat Dinah zich daar wat van aantrok overigens, want deze mevrouw had een sterke persoonlijkheid en liet niet zo snel met zich sollen. 

Waar in die tijd vaak de mannen bekend stonden om hun rokkenjagerij, was Dinah een dame die zelf het voortouw nam: 7 keer getrouwd (al zijn er bronnen die 9x claimen), en de nodige vriendjes 'on the side'.

Wij zijn hier echter voor de muziek, en mijn hemel wat heeft deze dame veel dikke hits gescoord in haar imposante carrière. Vandaag gaan we naar één van haar populairste vroegere songs luisteren, en tevens één van haar tig hits op de R&B chart. Deze kwam tot plek 3.

Over goede muziek gesproken:

Voor de muziekliefhebbers is er weer een nieuwe week aangebroken in het Greatest Hits Topic en we mogen deze keer een week lang genieten van Sammy Davis Jr. en Dean Martin. Sluit vooral aan: Greatest Hits of #7: Sammy Davis Jr & Dean Martin

Mocht in 1949 ook gewoon op de radio? 7,7

wendyvortex schreef:
Mocht in 1949 ook gewoon op de radio?

Hoewel ik in dit topic vaak bij posts moet schrijven 'dit nummer werd verboden op de radio', mocht deze 'smeerpijperij' gewoon gedraaid worden. Queen Dinah is queen Dinah. Lekker hoor .

411. Dinah Washington - Long John Blues (1949) : 7

Gast
geplaatst: vandaag om 23:38 uur

geplaatst: vandaag om 23:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.