MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Dinah Washington : 9.0

(met Freddy Green op gitaar)

410. The Doobie Brothers - Nobody (1971) 7.5
411. Dinah Washington - Long John Blues (1949) 7

Een 7,5 plaatst Dinah Washington - Long John Blues voorlopig op plek 81.

412. MC5 - Looking at You (1970)

MC5 wisselde constant van bezetting en stopte ook regelmatig met bestaan om vervolgens weer met nieuw personeel tevoorschijn te komen. Wij gaan terug naar hun beginperiode toen ze nog gezien werden als 'promising young band'. In 1969 bracht de groep uit Detroit (MC = Motor City, de bekende bijnaam van Detroit) hun eerste album uit. Het was een live-album en scoorde goed. De band werd geprezen om hun rauwe geluid en passie. Logisch dus om op die toer door te gaan.... daar dacht producer Jon Landau anders over. 

Jon had zo zijn eigen ideeën over muziek en vond vooral dat zijn eigen persoonlijke smaak de enige juiste universele waarheid was. De band kon op zijn kop gaan staan; er werd gedaan wat Jon wilde. Het eerste studio-album dat MC5 uitbracht onder leiding van Jon werd zwakjes ontvangen door fans en critici, en nog veel belangrijker: door de band zelf. In interviews werd duidelijk dat de band totaal niet te spreken was over de manier waarop hun eigen inbreng de kop werd ingedrukt door hun producer.

Laten we eens een song van dat beruchte album gaan beluisteren en beoordelen. Ik heb de keuze gemaakt om het nummer met de meeste voorkeurstemmen op MusicMeter te nemen.

Niks mis met Back in the USA (1970) wat iedereen en de MC5 ook beweert: 8

Shaky schreef:
Fijn dat je weer stemt. Bij dit soort spelletjes: hoe meer zielen, hoe meer vreugde.
Ik word, ook al is dat twee keer per maand, toch weer aangetrokken door de prettige intimiteit van deze hechte groep.
Ik ga weer stemmen, waar was ik ook al weer gebleven?

398. Mel Turner - They Killed the King (1968)
Dit is een minder geslaagde poging om the King of Soul te imiteren doordat zijn stem en vibe ontbreken. Gelukkig dat het genre mij goed ligt.
7

399. B.W. Stevenson - My Maria (1973)
Progressive country is voor mij net zo’n stijlfiguur als een jeugdige grijsaard. Laat ik in dezelfde sfeer voor de beoordeling een laag hoog cijfer gebruiken.
7,5

401. The Taylor Tones - My Heart Went Zing (1962)
Zelden een damesduo gehoord dat aan het begin van de song van zo laag naar hoog ging. Als ik niet belazerd word geef ik een 9. Maar achterdochtig blijf ik steken op:
7,5

402. The Kinks - Two Sisters (1967)
Shaky schreef:
Het wil maar niet klikken tussen The Kinks en mij.
Shaky schreef:
Als dit nummer in de auto voorbijkomt (als ik met mijn broer of alleen rijd): volume naar standje ‘waarom dan??’ en kei-, kei-, maar dan ook KEIHARD meezingen.
Daarvoor lijkt dit nummer over twee zusjes die broertjes blijken dan ook totaal niet geschikt.
7,2

405. The Orioles - Crying in the Chapel (1953)
wendyvortex schreef:
na een minuut of 2 gaat het toch wat vervelen: 7,2
Mijn ouders hadden de versie van Elvis Presley op single. Die draaide ik als kind vaak op 78 toeren. Dat scheelde 1 minuut. Ik vermoed dat het hier als vloeken in de kerk wordt opgevat.

De voorgrondzanger van the Orioles weet Elvis niet te overtreffen maar het huilen in de kerk van de achtergrondzangers vind ik onovertroffen.
7,5

406. Delia Derbyshire - Dr. Who Theme (1963)
EvilDrSmith schreef:
Ik heb ook een cd van de BBC met alleen maar tune-varianten van Doctor Who.
Gelukkig draait Shaky de allerbeste versie. Dit vind ik de op één na beste versie.
9

407. Fats Domino - I'm Walkin' (1957)
Zelden zo’n vrolijk nummer over eenzaamheid gehoord. Ondanks dat loop ik er toch mee weg.
9

408. Mercedes Sosa - Alfonsina y el Mar (1969)
Eigenlijk moet ik mij hier van stemming onthouden en ik vind het ook niet erg als dat gebeurd. Ik kan Mercedes niet echt goed verstaan laat staan begrijpen. Hoewel ik mijn best doe al haar kwaliteiten goed in te schatten merk ik dat mijn aandacht te veel verslapt. Dat levert geen goed cijfer op.
6

410. The Doobie Brothers - Nobody (1971)
Ik zie dat ik deze een aantal jaren geleden volkomen onterecht in mijn wekelijkse lijstjesparade bij de tips heb laten hangen.
7,5

411. Dinah Washington - Long John Blues (1949)
Shaky schreef:
Hoewel ik in dit topic vaak bij posts moet schrijven 'dit nummer werd verboden op de radio', mocht deze 'smeerpijperij' gewoon gedraaid worden.
Altijd gedacht dat dit een voorbeeldig nummer was om een kunstgebit te voorkomen maar door dit topic krijg ik nog meer aversie om naar de tandarts te gaan.
8

412. MC5 - Looking at You (1970)
Lastig te beoordelen. Ik vind de single hiervan uit 1968 ook redelijk goed maar deze remake uit 1969, uitgegeven in 1970 net iets beter.
7,2

Ik heb tenslotte nog een aantal echte oldies van voor 1940 laten liggen want meestal gaat het bij dit soort oldies niet altijd goed.

400. The Cavaliers - Oh, How I Miss You To-Night (1925)
Shaky schreef:
Nummer 400 in ons klassement! Dat vraagt om een speciale song. Daarom vandaag het liedje dat op 1 stond in de USA precies vandaag....,maar dan 100 jaar geleden.
Dit schreef Shaky op 23 september. Het is inmiddels 5 oktober maar de nummer 1 in de USA is op beide data volgens mij “Yes sir! That’s my baby” van Gene Austin.
Pas op 31 oktober 1925 halen The Cavaliers met bovenstaand nummer de eerste plek. Gene Austin vind ik trouwens beter.
5,8

403. Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn (1915)
captain scarlet schreef:
Zelfs met het knapperende haardvuurtje op de achtergrond klinkt dit wel indrukwekkend. 7,2
Slechts enkelen zullen dit nummer in 1915 zonder het knapperende haardvuurtje hebben gehoord. Die versie kwam pas in 1916 uit.
7

409. Uncle Dave Macon - Late Night When My Willie Came Home (1926)
Shaky schreef:
Rectificatie songtitel: Late Last Night When My Willie Came Home

Nou wordt de foute titel nog fouter gerectificeerd.

Dit is hem: https://i.discogs.com/6Iigy4kO3d7phd1iLg6Rocpum0ukiXcLWhZkmuweru0/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTkzNDEz/NjctMTQ3ODkwODQz/MC0xMDAxLmpwZWc.jpeg
7,8

Dinah Washington - Long John Blues : 8

MC5 - Looking at You : 8,2

Heb zelf naast "Back in the USA", waar deze vandaan komt, ook nog het ongecensureerde eerste album van de boys.
Long John Blues van Dinah Washington kon dan wel gewoon in 1949 maar "Kick out the jams, motherfuckers!" kon dan blijkbaar weer niet 20 jaar later.
De platen werden snel teruggehaald uit de winkels en op de aangepaste versie veranderd in "Kick out the jams, brothers and sisters!" wat toch gelijk 'n stuk minder Rock 'n Roll klinkt.

412. MC5 - Looking at You (1970) : 6,5

captain scarlet schreef:

Long John Blues van Dinah Washington kon dan wel gewoon in 1949 maar "Kick out the jams, motherfuckers!" kon dan blijkbaar weer niet 20 jaar later.

.
Zou het te maken hebben met het verschil in subtiliteit / het brengen van de boodschap?

captain scarlet schreef:

De platen werden snel teruggehaald uit de winkels en op de aangepaste versie veranderd in "Kick out the jams, brothers and sisters!" wat toch gelijk 'n stuk minder Rock 'n Roll klinkt.

Sow, dat is is wel meteen een heel truttige aanpassing inderdaad. Van Rock'n'Roll naar Folk-approved.

Marzipaintree schreef:
410. The Doobie Brothers - Nobody (1971)
Ik zie dat ik deze een aantal jaren geleden volkomen onterecht in mijn wekelijkse lijstjesparade bij de tips heb laten hangen.
7,5

Voor mij geldt wel ongeveer hetzelfde. Dit nummer nooit echt op mijn netvlies (trommelvlies?) gehad, maar het is toch wel een erg lekkere plaat.

412. MC5 - Looking at You (1970) : 5

Voorlopig 6,73 voor MC5 - Looking at You betekent plek 241.

We starten vandaag weer een thema-week! Deze keer kijken we naar muzikale families.

Thema-week:

It runs in the family

413. Arthur Prysock - I Didn't Sleep a Wink Last Night (1952)

Arthur begon als zanger in de band van Buddy Johnson en als onderdeel van die groep scoorde hij meerdere hits (bijvoorbeeld een 5e plek op de R&B chart in 1946 met They All Say I'm The Biggest Fool). 

In 1952 besloot Arthur een solocarrière na te jagen. Dat pakte goed uit want er werd, net als met Buddy in 1946, meteen een nr. 5-hit op de R&B Chart gescoord. Hij zou de komende jaren meerdere hits scoren, al kwam zijn grootste bekendheid in de 70s toen hij een reclame-song voor bierbrouwerij Lowenbrau opnam. Ook in de 80's scoorde Arthur nog steeds goed en in 1987 werd hij genomineerd voor een Grammy voor zijn duet met Betty Joplin.

7

MC5: 8

MC5: 8.5
Arthur Prysock : 7.5

Arthur haalt een mooi cijfer dankzij de tekst. Maar waarom verdwijnt het lekkere orgeltje na een minuut?
7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 14:19 uur

geplaatst: vandaag om 14:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.