MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Brook Benton: 7.0
Jeff Beck Group: 8.5

Jeff Beck Group - The Hangman's Knee:
Zo hoor ik het graag.
Rauw en ongepolijst met Rod Stewart in bloedvorm. 8.

Jeff Beck Group - The Hangman's Knee: plek 69 met een gemiddelde van 7,55.

442. Willeke Alberti - Spiegelbeeld (1963)

Vandaag is het de beurt aan Tante Perenboom uit Woezel en Pip. Behalve stemactrice is Willeke ook reguliere actrice en won ze zelfs een Gouden Televizier-Ring voor haar rol in 'De kleine waarheid' uit 1970.

Uiteraard kennen we haar ook als zangeres. Een zeer succesvolle zangeres zelfs die een enorme schare fans heeft. Ze stond 18x in de Nederlandse Top 40, maar wist nooit een nummer 1-hit te scoren; wel bleef ze twee keer steken op twee.

Wij gaan luisteren naar een song van voor het Top 40 tijdperk. Deze bewerking van Tender Years van George Jones is misschien wel een van haar bekendste nummers.

In de afwezigheid van Shaky heb ik de George Jones al eens gedaan. Ja Willeke is natuurlijk geen George Jones. maar dit is natuurlijk wel een heerlijke bakvissen tekst. Bij ons thuis hebben we de spiegels inmiddels al helemaal afgedekt. Die tienertijd is heel lang voorbij. Als je op je 20ste al zo wanhopig bent als Willeke. Nou ja gelukkig zijn er inmiddels facelifts en Botox.

Maar ik vind dit wel heerlijke Hollandse truttigheid en de melodie is geweldig: 7,9

Willeke Alberti : 7.0

Jeff Beck Group: 6.5
Willeke Alberti: 5

Tis wel lief kneuterig.

7,0

441. Jeff Beck Group - The Hangman's Knee (1969) : 4,5

442. Willeke Alberti - Spiegelbeeld (1963) : 7,5

Dit nummer roept ambivalente gevoelens op. Ik vind het verschrikkelijk, maar kan er ook wel naar luisteren. wat moet ik ermee?

5,5 dan maar

Met een gemiddelde van 6,65 scoort Spiegelbeeld zeer hoog voor een Nederlandstalig nummer. Dat is toch mooi. Willeke staat op plek 270.

443. Charley Patton - Pony Blues (1929)

Waar we gisteren naar een lied van net voor de Top 40 hebben geluisterd, gaan we vandaag nog iets verder terug. Charlie (of Charley) was de Father of the Delta Blues en een van de meest bepalende muzikanten uit de vroege muziekgeschiedenis. 

Zijn bijdrage aan de moderne muziek werd vooral na zijn dood (dat was al in 1934) erkend en bejubeld. Wat opvalt aan zijn discografie is het beperkt aantal covers dat er van zijn songs gemaakt zijn. Waar veel bekende (blues)songs vaak meer dan 300 officiële covers kennen, is het werk van Patton veel minder opnieuw opgenomen.

Pony Blues is een van de bekendste nummers van Patton en met ruim 30 officiële covers zijn meest gecoverde song. 

We gaan bijna 100 jaar terug in de tijd voor dit stukje muziekgeschiedenis.

Rudimentaire blues van een aardig versleten vinylplaat. Klinkt als veel andere blues uit die tijd. Weliswaar iets boven het niveau van die tijd. Er gebeurt nog wel wat qua melodie en zo. Maar ik heb nog geen behoefte om hier een cover van uit te brengen: 7,4

Charley Patton: 9.5

Volgens mij is de juiste schrijfwijze Charley; zo staat het in ieder geval op zijn grafsteen.

Bijna 100 jaar oud..... Ik vind toch wel erg fijn om naar te luisteren.....

8

Willeke Alberti - Spiegelbeeld: 6,8
Charley Patton - Pony Blues: smaakt naar meer. 8,2

7,48 is genoeg voor een plek in onze begeerde top 100. Plek 90 voor Charley Patton - Pony Blues.

444. Lys Assia - Auf der Heide, da Blühten die Rosen (1952)

Zwitserse artiesten zien we niet super vaak voorbij komen, dus vandaag mag het land van de Alpen en de precisie hun kunsten komen vertonen.

Lys heeft een heel zwaar leven gekend. Haar eerste man overleed al 9 maanden na hun huwelijk. Haar tweede man overleed door een auto-ongeluk waarbij Lys de auto bestuurde die een klapband kreeg. Zij belandde in een coma, haar man overleed. Twintig jaar geleden werd ze ook nog eens het slachtoffer van een gewelddadige woningoverval waarbij ze zwaargewond raakte aan haar oog.

In haar carrière was het ook een afwisseling van succes en tegenslag. Haar 'Refrain' was het winnende nummer op het eerste Songfestival ooit en de twee jaar erna probeerde ze het opnieuw op het liedjesfestijn. In '58 werd ze tweede. Na de deelnames aan het Songfestival bracht ze geregeld singles uit, maar echt succes wist ze er niet mee te bereiken. Het Songfestival werd een lichte obsessie voor Lys en ze wilde de rest van haar leven niets liever dan opnieuw meedoen voor haar land. Helaas mocht het niet zo zijn. Ze deed veel pogingen, maar werd nooit meer geselecteerd door haar land.

Wij gaan luisteren naar een niet Songfestival gerelateerd nummer van Lys.

Uit het Oosten van Nederland afkomstig. Wij hoorden niets anders schlagers op de Duitse televisie. Charmante (ietwat tuttige ook wel) Zwitserse schlager. Kinderkoortje erbij. Toe maar!! Ik ben om!
Op de favorietenlijst ermee: 8,3

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.