MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Harry Raderman's Jazz Orchestra: 6.0

Met 7,52 gemiddeld doet Harry Raderman's Jazz Orchestra - Muscle Shoals Blues het fantastisch voor een plaat die ouder dan 100 is. Toch wordt de top 100 net gemist: plek 102.

Weekendthema: jaartallen die nog niet voorbij zijn gekomen.

530. Fiddlin' John Carson - The Little Old Log Cabin in the Lane (1923)

Fiddlin' John Carson...wat een heerlijke mafketel. Toen Atlanta’s WSB-radio in 1922 begon uit te zenden, stoof Carson erheen met zijn viool zonder uitgenodigd te zijn. Hij begon te spelen en speelde net zolang door tot hij letterlijk uitgeput raakte. Tot verbazing van de technici luisterden honderden mensen aan de telefoon mee en vroegen om meer. Daarmee werd hij een van de eerste landelijke radiosterren van wat later countrymuziek zou worden.

Carson had ook hele sterke politieke opvattingen. Hij schreef nummers naar aanleiding van actuele drama’s, zoals de Mary Phagan–zaak. Hij verkocht zijn zelfgedrukte bladmuziek op straat voor een nickel of dime lang voordat hij platen maakte. De verhalen rond deze gebeurtenissen leverden hem zelfs een korte gevangenisstraf op wegens smaad op de gouverneur.   

Toen hij eenmaal platen ging opnemen vond Okeh-producer Ralph Peer zijn zang aanvankelijk zo ontzettend slecht dat de platenmaatschappij maar 500 exemplaren liet persen van “The Little Old Log Cabin in the Lane” en “The Old Hen Cackled…” , en ze werden ook slechts regionaal beschikbaar. Die 500 stuks waren echter razendsnel uitverkocht en Okeh moest zo snel mogelijk aan de bak met nieuwe persen bestellen omdat de vraag niet bij te houden was.

Er valt nog veel meer over Carson te vertellen, maar wellicht kunnen we dat voor een volgende keer bewaren. We gaan nu gewoon luisteren naar deze veel gecoverde song.

7,5

Ik kan me Okeh wel voorstellen. Het klinkt een een dronken ome Piet die eigenlijk geen viool kan spelen en ook niet kan zingen die een beetje een liedje loopt te lallen. Het liedje zelf is op zich wel okay, maar dit ga nou niet echt heel erg voor mijn lol opzetten. Volgens mij drukte de technicus ook iets te snel op de stopknop tijdens de opname: 6,7

Okeh is een ( oud) platenlabel.

7,8

Gaaf!

6,5

Fiddlin' John Carson: 7.8

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.