MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
6

Veel te weinig stemmen voor McLean om een gemiddelde te laten meetellen. Wellicht nog met wat late stemmers.

525. Lee Dorsey - Ya Ya (1961)

Lee was een aparte jongen. Hij begon bij de marine en werd daarna professioneel bokser. Zijn echte liefde lag echter bij het sleutelen aan auto's. Toch kennen wij hem om een heel andere reden: Lee heeft meerdere hits als zanger gescoord. Iets wat hij zelf niet helemaal begreep; "Het waren toch vooral gewoon simpele grapjes??" "Waarom zien mensen dit als serieuze songs?"

Dat sleutelen aan auto's was trouwens niet zomaar een hobby voor Lee. Tot ver in zijn succesjaren bleef hij zichzelf in de eerste plaats zien als automonteur. Ook na de grote hits Ya Ya en Working in a Coal Mine repareerde hij auto’s in New Orleans, vaak zelfs vlak vóór of vlak ná optredens.

In alle opzichten was Lee geen "standaard artiest". Lee had een hekel aan promotie, interviews en televisieoptredens. Hij vond roem iets wat hem overkwam, niet iets wat hij nastreefde. 

We gaan luisteren naar de grootste hit uit zijn carrière.

Lee Dorsey - Ya Ya (1961): Niet kapot te krijgen. 8

Jackie McLean: ooit nog zijn One Step Beyond (1964) aangeschaft bij een korte jazzperiode van mij. Die beviel wat beter. Dit klinkt een beetje te standaard: 7

Lee Dorsey: Sitting here in La La waiting for my Ya Ya kan de Nobelprijs voor literatuur zijn kant op? 8,3

Lee Dorsey: 8.0

8

Ik sluit me aan bij de vorige stemmers

525. Lee Dorsey - Ya Ya (1961) : 8

8,2

Lee Dorsey heeft veel toffe nummers gemaakt. Het hele album 'Yes We Can' is een aanrader.

Edgar18 heeft er een goede kijk op!

8,9

Goed om te lezen dat dit nummer tot nog toe niet onder de 8 scoort.
Deze staat in mijn illustere rijtje van topnummers op nummer 323. Zie hier.

Qua cijfer volledig eens met jeroentjuhh.
8,9

8

524. Jackie McLean - Appointment in Ghana (1960)

Shaky schreef:
McLean vertelde ooit dat hij soms expres naast de toon speelde om spanning te creëren. Voor hem was intonatie geen fout, maar een expressiemiddel
Deze argumentatie had ik eerder moeten weten. Die kon ik vroeger heel goed gebruiken richting mijn pianolerares.
6

Hartstikke leuk nummer, al snap ik Lee's kritiek zelf ook wel.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:16 uur

geplaatst: vandaag om 18:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.