MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
The Little Darlings : 7.5

Lekkere garage. The Avengers zijn trouwens ook erg goed: 7,9

7,2

7.5

524. Jackie McLean - Appointment in Ghana (1960)
7

525. Lee Dorsey - Ya Ya (1961)
Sorry, geachte liefhebbers, maar ik doorbreek de hegemonie van de acht, maar wel met inachtneming dat ik het liedje evenzogoed best leuk vind. Maar net niet leuk genoeg.
7,5

526. Carson and Gaile - Something Stupd (1967)
Had Frank het maar afgewimpeld, dan hadden we een versie van Nancy met Lee gekregen en die was mogelijk nog charmanter dan die van de Sinatraatjes.
Dit origineel is ook best aandoenlijk, zij het een tikje suffig gearrangeerd en vanzelfsprekend minder sprankelend gezongen, maar laten we het duo vooral honoreren en memoreren als componisten van een prachtig liedje.
6,9

527. The Little Darlings - Little Bit O' Soul (1965)
7,2

527. The Little Darlings - Little Bit O' Soul (1965) : 7,5

7,25

The Little Darlings - Little Bit O' Soul scoort 7,24 en pakt plek 128.

528. Slade - In for a Penny (1975)

De muziek van Slade wordt geregeld "feest-rock" genoemd; lekkere niks-aan-de-hand rock voor op feestjes en partijen. Echter, voordat de wereld Slade kende, maakten ze psychedelische en bluesrock muziek onder de naam Ambrose Slade. Gaan we daar vandaag naar luisteren? Nee, die hele hele hele vroege Slade-periode komt een andere keer voorbij. Wij gaan vandaag niet naar een song van voor hun succesperiode, maar van ná hun grote succesperiode.

Die commercieel succesvolle periode was er een waarin ze 17 top 20-hits in de UK op rij wisten te scoren. Niet alleen dat, maar van Coz I Luv You (1971) tot Far Far Away (1974) belandden al hun 12 singles die de UK chart wisten te halen in de top 4. 6 daarvan op 1, 2 op 2, 3 op 3 en 1 op 4. Ongelooflijke prestatie. 

Vandaag geven wij echter een cijfer voor een single uit 1975 die in de UK op plek 11 belandde, maar in NL de hitlijst niet wist te halen. Zanger Noddy Holder en bassist Jim Lea schreven dit nummer dat een persoonlijke favoriet voor hun gitarist Dave Hill ging worden. Dat zal niet in de laatste plaats te maken hebben met de gitaarsolo die hij mag geven in dit nummer; in de bekende songs moesten de solo's OF heel kort zijn, OF helemaal niet bestaan. Op In for a Penny mag hij wat meer shinen. 

6.75

Oproep:

Zullen we het eerste verzoekrondje van 2026 doen? Retorische vraag want: JA!

Geef mij in een privébericht door welk nummer van welke artiest je graag voorbij zou zien komen in dit topic. Je bent (vrijwel) helemaal vrij in wat je kiest; het hoeft zeker geen hit te zijn geweest, het hoeft niet eens bekend te zijn, het hoeft niet Engelstalig te zijn, etc. etc. Het enige waar je op moet letten is dat jouw verzoekje niet al eens voorbij is gekomen in dit topic en dat de song minstens 50 jaar oud is. En een persoonlijke "eis" die ik heb is: aub geen song die we al in tig andere topics op deze site voorbij zien komen. Dat laatste is geen echte vereiste, maar meer een verzoekje voor jouw verzoekje

Stuur me jouw nummer door en dan plan ik 'm in.

Slade krijgt altijd wel sympathy votes bij mij. Niet zo'n harde stamper. Best een aardig nummer en leuk vootr Noddy dat hij solo's mag spelen: 7,7

Slade: 7.8

Slade had zich vroeger een fuif imago aangemeten, waar niks mis mee was.
Sterk in de camera kijken vooral die Dave Hill , het hoorde erbij.
In ons land was daar The Dizzy Man`s Band goed in .
Het nummer krijgt van mij een 8.

8

Shaky schreef:
526. Carson and Gaile - Something Stupd (1967)
De kleine tikfout (met het onbreken van i op het eind) in de titel is voor mij geen toeval. Oorspronkelijk ken ik ook de versie van Frank & Nancy. Die is in alle opzichten beter maar aan het eind zingen ze dat stomme zinnetje met de nadruk op “I” (ik). Carson & Gaile doen dat ook, echter in de allerlaatste zin leggen ze de nadruk op “love”. Dat mooiere einde levert een half punt extra op.
6,7

527. The Little Darlings - Little Bit O' Soul (1965)
Als mijn Engelse leraar vroeger, ik heb het dan over de jaren 70, een mondeling gaf, dan moest je “little bit” echt vermijden. Volgens hem was dat geen goed formeel Engels, pleonastisch en bovendien Amerikaans. Ik kan mij nog herinneren dat hij ooit aan mij vroeg of ik het mondeling goed voorbereid had. Mijn antwoord valt te raden, dat leverde dan ook een half punt aftrek op. Nog erger was het als je “little bitty” zei, dan begon je al op maximaal een negen. Ik zie op 45cat de proefplaat (acetate) staan van dit nummer onder de titel “Little bitty soul”. Voor mij is dat een mooi origineel Brits verzetssymbool tegen het starre onderwijs van vroeger.
7,5

528. Slade - In for a Penny (1975)
Slade is voor mij een rockband die hun hoogtepunt hadden rond 1972. Daarna namen ze in waarde af. “In for a penny” is dan ook een toepasselijke titel.
6,8

Aan alle deelnemers:

Gisteren ben ik Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys! begonnen waar we een week lang de volgende artiesten in het zonnetje zetten:

Bobby Curtola
Bobby Darin
Bobby Goldsboro
Bobby Rydell
Bobby Sherman
Bobby Vee
Bobby Vinton

Als iets aansluit bij dit Oldies topic dan zijn het wel dit soort Greatest Hits edities. Zie ik jullie daar?

In for a Penny: 7,75

7,47 plaatst Slade - In for a Penny op plek 121.

Weekendthema: jaartallen die nog niet voorbij zijn gekomen.

529. Harry Raderman's Jazz Orchestra - Muscle Shoals Blues (1922)

Een echt oudje vandaag. Harry Raderman werd geboren in 1883 en overleed in 1939. Hij begon zijn muzikale carrière rond 1900 toen hij als trombonespeler een veelgevraagde muzikant was voor jazzgroepen waaronder Earl Fuller’s Famous Jazz Band. 

In de 20's was hij bandleider van allerlei orkesten en ensembles. Een aantal namen waar hij onder bekend stond waren: Raderman’s Novelty Orchestra, Harry Raderman’s Orchestra, The Plantation Dance Orchestra, Raderman’s Roysteres, The Red Hotters en dus ook Harry Raderman's Jazz Orchestra.

Raderman is vooral bekend om de manier waarop hij trombone speelde; het liet het klinken alsof het instrument lachte. Zijn bekendste werk is dan ook: Make That Trombone Laugh. 

Wij gaan ruim 100 jaar terug in de tijd naar het vaak gecoverde nummer Muscle Shoals Blues.

8

7,5

7.25

Hartstikke leuk deuntje al verwacht ik dan wel ieder moment Laurel & Hardy. Maar erg leuk dit: 8,1

The Little Darlings - Little Bit O' Soul: 7,2

Slade - In for a Penny .
Nooit zoveel gehad met Slade. Uitzonderingen: het geweldige Slade Alive en "Beginnings" van Ambroslade.
Voor deze: 6,8

Harry Raderman's Jazz Orchestra - Muscle Shoals Blues: 7

7,5

7,5

Prachtig exemplaar dit nummer .
Vergelijkbare muziek werd vroeger gebruikt voor de doofstomme fims van o.a. Charlie Chaplin en Buster Keaton.

Van mij een dikke 9

Deze heb ik in een paar versies op verschillende cd's staan, maar ik ken vooral die van Fats Waller. Deze van Raderman is wel heel erg fijn!

7,75

526. Carson and Gaile - Something Stupd (1967) 6,3
527. The Little Darlings - Little Bit O' Soul (1965) 6,8
528. Slade - In for a Penny (1975) 7
529. Harry Raderman's Jazz Orchestra - Muscle Shoals Blues (1922) 7,2

Gast
geplaatst: vandaag om 08:35 uur

geplaatst: vandaag om 08:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.