MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

Blur een 7

Pulp een 6.8

herman schreef:
9,25

Een van de eerste pre-Different Class nummers waar ik voor viel via de gelijknamige verzamelaar.

Inderdaad een prima luistertip voor vanavond : 8

Ries_72 schreef:
(quote)

Inderdaad een prima luistertip voor vanavond : 8

Was mijn 2e Pulp-cd na Different Class. Gekocht op vakantie in Luxemburg in 1997, ik weet het nog goed.

Originele sound wel, I like.
7,9

Overigens wordt als eerste echte britpop single gezien (afhankelijk van wie je het vraagt) Blur met Popscene of Suede met the Drowners, beide 1992. Dus we zitten nu eigenlijk nog in de proto britpop fase.

Blur – Bang 6,7
Pulp – Countdown 6,9

Countdown komt op de tweede plek terecht. Een mooie Blur-Pulp- Blur-schranking in de eindlijst is het resultaat.

1. Blur - There's No Other Way (7,754545455, 22 stemmen)
2. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
3. Blur - She's So High (7,44, 24 stemmen)
4. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,052272727, 22 stemmen)
5. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)

#6: Blur – Popscene (1992)

1991 was op een sisser geëindigd voor Blur. Debuutplaat Leisure, waarop de groep nochtans haar veelzijdigheid had willen tonen, werd in de pers als een anticlimax op de grote belofte van hun eerste twee singles beschouwd, en de band verviel gevaarlijk dicht in ‘yesterday’s news’-terriorium.

Dus werd met Popscene voor het eerst bewust niét geprobeerd het publiek te behagen. Sterker nog, het was een beetje een ‘fuck you’ naar de pers en naar het huidige Britse muzieklandschap, met een op Can geïnspireerde drumbeat en op Madness geïnspireerde blazerssectie.

Het nummer kwam nog lager in de charts terecht dan Bang, en werd even slecht ontvangen in de pers. Aldus de Smash Hits-recensent bijvoorbeeld: “starts off like the Inspiral Carpets in a car crash and ends up exactly like Mancunian punk-poppers from yesteryear The Buzzcocks. A bizarre commotion from hell. Not very good either."

Dat was even slikken voor Blur, want ze stonden ondertussen voor zo’n 60.000 pond in de schulden bij hun platenmaatschappij. Maar ze waren trots op Popscene, en bij deze overtuigd om alleen nog maar de muziek te maken die ze zelf wilden maken. De Britse feel van de single, temidden van de op dat moment heersende grunge-dominatie, zou overgeheveld worden op hun tweede album en verder. Vandaar dat Popscene tegenwoordig vaak genoemd wordt als eerste echte britpopsingle in de Britse pers, die hier ondertussen helemaal lyrisch over zijn. Typisch.

Blur - She's so high 7

Blur - There's no other way 7,9

Heerlijke gitaar en blazers! Refrein wel wat te simpel, vind ik. Toch een mooie 7 voor deze.

Vanaf hun volgende single zit Blur in goden-categorie bij mij.

thetinderstick schreef:

Overigens wordt als eerste echte britpop single gezien (afhankelijk van wie je het vraagt) Blur met Popscene of Suede met the Drowners, beide 1992. Dus we zitten nu eigenlijk nog in de proto britpop fase.

Dat laatste wisten we al en was ook al gemeld

Dat 1ste in principe ook wel al vroeg ik me nu even af wat nu precies het verschil was qua releasedate. Ik kan melden dat dit 6 weekjes is (30 maart vs 11 mei 1992), dit in het voordeel van Blur. Dat dit ook betekend dat Blur de 1ste single heeft is niet direct zo, het is meer een opstapeling van releases, aandacht, sound en dat soort dingen die voor zoiets zorgt. Als het overigens moest zou ik zelf wel voor Blur kiezen.

vigil schreef:
het is meer een opstapeling van releases, aandacht, sound en dat soort dingen die voor zoiets zorgt.

Klopt en in het stukje van morgen kom ik hier ook nog even op terug! Met Popscene zat de attitude al goed, nu nog pers en publiek meekrijgen met dit nieuw geluid. En daar was een andere band voor nodig...

Niemand had het in 1992 nog over Britpop. Dat begon pas in 1993. Maar goed, deze heeft wel al alle kenmerken van een typische Britpop-single.

8,6

7,2 voor Popscene

johan de witt schreef:
Niemand had het in 1992 nog over Britpop. Dat begon pas in 1993.

Zoiets gaat natuurlijk altijd met terugwerkende kracht.

Ja heb idd ook Britpop-comps gezien waar The Jam ook al opstaan

Leuk dat ze hier de clip van Song2 nadoen, of was het nou andersom?

Anyway, ik heb hier de cassette-single nog van

Ik hou wel van die to the point benadering 8,25

johan de witt schreef:
Ja heb idd ook Britpop-comps gezien waar The Jam ook al opstaan

Jemig, niet eens The Kinks

Kunnen veel beter dan dit

6

4.5

Nogal vervelend/vermoeiend nummer.

Dus als ik het goed begrijp wordt dit nummer gezien als de geboorte van de Britpop en is de drumbeat hiervan geïnspireerd door Can?
De link tussen krautrock en Britpop had ik zelf nooit durven verzinnen. Ik zou op basis van de fucked-up energie van dit liedje het nog eerder zoeken bij de Britse late 70s punkrock (oja, ik lees nu ook Buzzcocks).

Aangezien ik zeker van de (ouwe) punkrock en ouwe Madness ben, en nog veel meer van Krautrock, ben ik behoorlijk positief verrast door dit energieke nummer. Misschien is dit wel (mijn) magnum opus van Blur? Ik ben benieuwd...

8,1

Eerste keer dat ik ze live zag speelden ze 13 integraal en daarna knalden ze deze erin. Heerlijk feestje. Popscene!

8,25

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.