MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

ArthurDZ schreef:
Een favoriet van enkele Pulp-liefhebbers op deze site (oa herman?), meen ik mij te herinneren.

Zeker, deze stond zelfs in mijn top 100 aller tijden die ik in 2015 een keer heb gemaakt. Een van hun beste wat mij betreft, al luister ik alles nog een keer dus wie weet veranderen de voorkeuren weer een beetje. Maar dit zal altijd wel een topfavoriet blijven.

10

#8: Pulp – OU (Gone, Gone): 7,5

The Drowners: 8,5
OU: 6,5

Suede - The drowners 7,4

Blur - Popscene 5

Dit is wel de minste tot nu toe, irritant zelfs.
5,0

Lekker intro, bij het eerste couplet kakt de verwachting wat in, maar het nummer revancheert zich verdienstelijk. Dat orgeltje is toch wel de prijspakker. Nog steeds heb ik bij deze periode van Pulp meer associaties met de Britse psychedelica dan bij het trefwoord Britpop. Bij mij is de irritatie van de zang op het vorige liedje in dit spelletje juist weer weggespoeld.
7,9

The Drowners: 9,5

Zo spectaculair goed als toen zou Suede nooit meer worden.

Pulp 8

Leuke track wel, best verfrissend ook, en een leuke verrassing gezien ik de oudere Pulp nog helemaal niet kende.

Mwoah

6,1

Met OU hebben we een echte middenmotor te pakken. Door een late stem zakt Popscene ook nog even onder My Legendary Girlfriend.

1. Blur - There's No Other Way (7,760869565, 23 stemmen)
2. Suede - The Drowners (7,75, 24 stemmen)
3. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
4. Blur - She's So High (7,4224, 25 stemmen)
5. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,157894737, 19 stemmen)
6. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,052272727, 22 stemmen)
7. Blur - Popscene (7,036842105, 20 stemmen)
8. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)

#9: Suede – Metal Mickey (1992)

Metal Mickey was van 1980 tot 1983 een jeugdserie op het Britse ITV, die zover ik kan zien nooit internationaal op TV is gekomen.

Wat de serie met dit nummer te maken heeft, geen idee. Brett zelf geeft aan dat niemand minder dan Cher met The Shoop Shoop Song een invloed was op deze track, Bernard liet zich dan weer inspireren door You Really Got Me van The Kinks voor de gitaarsound.

Het liedje deed het in de Britse hitlijsten stukken beter dan The Drowners in ieder geval, het werd hun eerste top 20-single en op There’s No Other Way na dus de grootste hit in dit topic tot nu toe.

Zelfs de VS leek heel even klaar voor Suede: na een optreden bij Jay Leno werd Metal Mickey genoeg opgepikt door de alternatieve rock-radiozenders om tot nummer 7 te komen in de Modern Rock-charts van Billboard. Helaas voor de bankrekeningen van de bandleden bleef het hier echter bij.

Wat vinden wij van Metalen Mickey?

9

Tweede schot in de roos op rij voor Suede (en het beste nummer van de debuutplaat moest zelfs nog op single worden gezet). Die a-haaaa's van Brett

Deze blijft overigens staan tot maandagochtend!

9,75 heerlijke single, verveelt nooit

6.5 voor Pulp
7 voor Suede

Metal Mickey 7.5

9,25

Een van hun beste singles wat mij betreft.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.