MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

Valt flink tegen, na het zien van die eerdere hoge waarderingen.

5,7

Blur – Sunday Sunday: 7
Pulp – Lipgloss: 7,5

Blur – Sunday Sunday: 6,9
Pulp – Lipgloss: 7,4

7,9 voor Lipgloss, leuk nummer weer.

Pulp blijft het goed doen!

1. Suede - Animal Nitrate (8,41 25 stemmen)
2. Pulp - Babies (8,401923077 26 stemmen)
3. Pulp - Razzmatazz (8,325 24 stemmen)
4. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
5. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
6. Pulp - Lipgloss (7,865217391 23 stemmen)
7. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
8. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
9. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
10. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)

11. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)

#18: Suede – Stay Together (1994)

We belanden bij deze in 1994, het jaar dat het echt losging voor de britpopstroming. Op Valentijn kregen we alvast een cadeau van Suede, maar een smachtende liefdesbrief was het niet bepaald.

Stay Together werd geschreven toen de sfeer in de groep naar een dieptepunt begon te zakken. Bernard's vader stierf terwijl ze in de States tourden met The Cranberries, waardoor de sowieso al moeilijke jongen nog meer in zichzelf keerde. Muzikale en persoonlijke meningsverschillen stapelden zich bovendien ook op, Bernard was steeds minder tevreden met Brett’s teksten en stoorde zich aan de rockster-op-tournee-excessen waar de rest van de band wel eens aan toe durfde geven. Ondertussen deed de muziek van Suede niets in de States, terwijl de Cranberries flink doorbraken met Linger en Zombie. Al snel moest Suede hun rol als hoofdartiest van de tour inruilen voor openingsact.

Ondanks deze moeilijke omstandigheden snakte Engeland duidelijk naar nieuw werk van de groep, want het liedje kwam op #3 binnen. Misschien omdat op de single ook The Living Dead en My Dark Star te vinden waren, twee nummers die ook meteen bakken superlatieven over zich heen kregen? Over die eerste had Bernard zelf nochtans geklaagd “hier heb ik dit prachtig stuk muziek gecomponeerd en hij maakt er een lied over smerige junks van”.

Hoe dan ook, alleen Mariah Carey en D:Ream deden het die week beter in de charts. Maar hoe zullen de zaken hier lopen voor Stay Together? Tussen haakjes: stem maar op de versie van het nummer die je het beste kent/het beste vindt, de singleversie of de langere variant.

8

Zo'n nummer waar ik alles goed aan vind (de instrumenten, de strofes, de brug...) behalve het refrein, die me altijd wat 'undercooked' in de oren klinkt als ik heel eerlijk ben. Toch mag ik 'm graag horen!

10

Voor de lange versie. Bernards finest hour.
My Dark Star ook geweldig.

Het nummer is prachtig (de b-sides nog beter), maar ik vond de tekst altijd een beetje Suede-by-numbers. Het werd hier wel duidelijk dat ze een grote stap zouden gaan maken in hun creatieve ontwikkeling.
8,3

Suede - Stay together 7,2

Pulp - Babies 7,7

Leuke verhaaltjes steeds Arthur
“hier heb ik dit prachtig stuk muziek gecomponeerd en hij maakt er een lied over smerige junks van”.

Killer track .. 10

Vond ik vroeger absoluut geweldig, nu iets minder. Instrumentale stuk van de lange versie is wel echt fantastisch, zeker als de blazers invallen.

9

Verder wist ik wel dat Butler eruit was gestapt vanwege 'muzikale meningsverschillen', maar wel leuk om daar nu zo'n quote bij te lezen die het wat concreter maakt

#18: Suede – Stay Together: 7,5

7,5 voor de lange versie

Stay Tog 8,0

D:ream: 8,5
Carey: pas

10+++
Lange versie

vigil schreef:
D:ream: 8,5

Die hoorde ik van de week in een briljante cover voorbij komen toen ik The Crown keek. Blijft een geweldig nummer.
The CORONATION of KING TONY BLAIR - The Crown

herman schreef:
(quote)

Die hoorde ik van de week in een briljante cover voorbij komen toen ik The Crown keek. Blijft een geweldig nummer.
The CORONATION of KING TONY BLAIR - The Crown

Oh tof, kende ik niet

Suede – Stay Together 7.5

Ik vond dit destijds een tegenvaller na al die geweldige singles van hun debuut. En dat vind ik eigenlijk nog steeds. Gelukkig ligt er nog genoeg leuks in het verschiet.

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:16 uur

geplaatst: vandaag om 15:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.