MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

#36: Oasis - Morning Glory: 7,5

Oasis - Morning Glory: 4

ArthurDZ schreef:
Heb nog even getwijfeld om deze mee te nemen, want was alleen in Oceanië, Japan en Noord-Amerika een (radio)single, niet bij ons. Maar ach het is wel een mooi excuus om meer imperial phase-era Oasis in dit topic langs te laten komen natuurlijk, dus waarom niet.

Ah, dit biedt straks mogelijkheden voor Mile End (een single en nummer 1 hit in IJsland).

Morning Glory is een soort ADHD-versie van REM's The One I Love, let maar op de identieke gitaarriff.
Vond ik destijds wel een gaaf nummer, nu gewoon wel aardig.

6,5

8,1
Blijft een lekker nummer

herman schreef:
(quote)

Ah, dit biedt straks mogelijkheden voor Mile End (een single en nummer 1 hit in IJsland).

Oh dat wist ik niet, staat ook nergens op mijn primaire bron Wikipedia vermeld dus heb hem niet meegerekend Ken hem alleen als b-kant van Something Changed (dus als we hier ooit ook een b-kantjescompetitie doen, komt ie sowieso langs).

Morning Glory belandt één plekje boven Country House ("he's got morning glory and life's a different story")

21. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
22. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
23. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
24. Oasis - Morning Glory (7,608695652 23 stemmen)
25. Blur - Country House (7,504166667 24 stemmen)
26. Oasis - Cigarettes & Alcohol (7,477272727 22 stemmen)
27. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)
28. Blur - End Of A Century (7,35625 24 stemmen)
29. Oasis - Shakermaker (7,169565217 23 stemmen)
30. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,148 25 stemmen)

31. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,098 25 stemmen)

#37: Pulp - Sorted For E's & Wizz
#38: Pulp - Mis-Shapes

Een kleine maand voor Different Class eindelijk zou uitkomen, werden we door Pulp nog extra verwend met een dubbele a-kant-single. De single kwam opnieuw tot de 2de plek, dit keer afgehouden door Fairground van Simply Red. Het zou de laatste keer zijn dat de band zo hoog reikte, een nummer 1-hit is er dus nooit van gekomen helaas.

Sorted kreeg bij verschijnen de meeste aandacht. Want: drugs! Het liedje werd geschreven als commentaar op de leegheid van de drugscultuur, zoals Jarvis het zelf uitlegde: “Drugs aren't a magical thing. Just chemicals that leave you feeling hollow.”

Zo interpreteerden ze het niet bij het Britse rioolblaadje de Daily Mirror. Pulp en Sorted For E’s & Wizz haalden er de voorpagina met “ban this sick stunt” als krantenkop. Men dacht met een pro-drugs-nummer te maken te hebben, zeker omdat op de singlehoes een geïllustreerde ‘how to’ te vinden was over hoe je zelf je eigen peuken kan draaien. Pulp veranderde wel het hoesontwerp, maar bleven erop hameren dat de pers het nummer verkeerd begrepen had.

Je zou verdorie nog bijna vergeten dat er ook een ander nummer op de single stond! Mis-shapes was een droom-op-muziek over, opnieuw aldus Jarvis, “all the kind of speccy losers coming out the libraries and taking over.” Het liedje was geïnspireerd door alle keren dat tiener-Jarvis bijna in elkaar was geslagen door de bruten en pestkoppen uit de buurt die het op nerds en eenzaten zoals hij voorzien hadden. “It was a nice idea but unfortunately it didn't quite happen, did it?" De band vond het ook niet zo leuk om het soort volk dat ze in dit nummer neerhalen massaal bij hun concerten aanwezig te zien, nu ze het eenmaal gemaakt hadden.

Sorted: 9,5 , bijna even goed als Common People, geweldige melodie en sterke (en herkenbare) tekst.

Mis-shapes: 6, altijd mijn minst favoriete Different Class-song geweest. Het liedje moet een aanval tegen de oppervlakkige medemens voorstellen, maar de tekst is zelf zo superficieel en zwart-wit dat het op mij altijd wat onecht is overgekomen.

Grotendeels eens met Arthur

Sorted For E's & Wizz 9,6
Mis-Shapes 7,5

Sorted For E's & Wizz 7
Mis-Shapes 6,5

Niet eens met Arthur, gelukkig maar dat ik er verstand van heb.

Sorted For E's & Wizz 8,75
Mis-Shapes 9,75

Mis-Shapes 9
Sorted 10

#37: Pulp - Sorted For E's & Wizz: 8,0
#38: Pulp - Mis-Shapes: 7,5

Sorted: 7,5
Mis-Shapes: 9,5

ArthurDZ schreef:
De single kwam opnieuw tot de 2de plek, dit keer afgehouden door Fairground van Simply Red. Het zou de laatste keer zijn dat de band zo hoog reikte, een nummer 1-hit is er dus nooit van gekomen helaas.
Fairground is gelukkig ook een banger van heb ik jou daar.

ArthurDZ schreef:

Mis-shapes: 6, altijd mijn minst favoriete Different Class-song geweest. Het liedje moet een aanval tegen de oppervlakkige medemens voorstellen, maar de tekst is zelf zo superficieel en zwart-wit dat het op mij altijd wat onecht is overgekomen.

Vreemd, het album heeft nog in je top 10 gestaan, en dan maar een 6?

Ik vind ze allebei mad wack & overschatte pulp eigenlijk.

Sorted - 5,8
Mis-Shapes - 6,2

OaSis 4 LiFe!18!18!&8'²1!ç

Johnny Marr schreef:
(quote)

Vreemd, het album heeft nog in je top 10 gestaan, en dan maar een 6?

Zelfs toen al had ik niet zo'n hoge pet op van Mis-shapes als van de rest van de plaat, maar die rest van de plaat was (is) dan ook wel zo bloedjegeniaal voor mij dat ze er wel mee wegkwamen

Je bent trouwens zelf mad wack en overschat.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Zelfs toen al had ik niet zo'n hoge pet op van Mis-shapes als van de rest van de plaat, maar die rest van de plaat was (is) dan ook wel zo bloedjegeniaal voor mij dat ze er wel mee wegkwamen

Voor mij krijgen alle nummers uit m'n top 10 albums een 10. Logisch toch, Onweerwolf?

#33: Pulp – Common People (1995)
Door dit spelletje leer ik Blur, Suede en Pulp (beter) kennen, want destijds nooit veel aandacht aan geschonken. Ik merk dat ik vooral enthousiast word van Pulp. Bevalt me ook beter dan Oasis.
Wat een geweldige clip, hilarische tekst en heerlijk pakkend nummer.
8,4

#34: Blur – Country House (1995)
Ik schrijf het niet graag, maar Noel had in dat interview gelijk. Alleen die baslijntjes zijn wel lekker.
De clip is echter wel leuk en dat meisje in het gele topje zelfs geweldig.
Ik krijg een minder Ray Davies-modusgevoel hierbij, maar (wederom) meer een (Madness) Suggs-vibe, maar dan zonder ska & punch.
5,5

#35: Oasis – Roll With It (1995)
Wel een heel doorsnee en ongeïnspireerd Beatles-aftreksel.
Blur was dan nog creatiever, alleen deze wordt met wat meer ballen gespeeld.
Uitermate saaie bokswedstrijd. Geen winnaar derhalve: deze battle verdient dat niet.
5,5

#36: Oasis - Morning Glory
Ze hadden beter dit nummer tegenover Blur kunnen plaatsen. Lekkere gitaarstormen: de Britpop lijkt hier weer meer op de neo-psychedelica van Sun Dial en Spacemen 3 enzo. Bevalt me wel.
7,4

#37: Pulp - Sorted For E's & Wizz
6,5

#38: Pulp - Mis-Shapes
7,2

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.