MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
Onweerwolf
Johnny Marr schreef:
(quote)

Voor mij krijgen alle nummers uit m'n top 10 albums een 10. Logisch toch, Onweerwolf?

Nee.

Ook niet als je Belg bent.

Pulp - Sorted For E's & Wizz: 9.0
Pulp - Mis-Shapes: 7.5

Sorted 6,8
Mis 7,3

Johnny Marr schreef:

Ik vind ze allebei mad wack & overschatte pulp eigenlijk.

Ik kan het niet beter verwoorden.

Sorted 6,0
Mis-Shapes 5,5

Pulp - Sorted For E's & Wizz: 6,5
Pulp - Mis-Shapes: 6

Pulp - Sorted For E's & Wizz: 10
Pulp - Mis-Shapes: 8

Sorted: 10
Mis-shapes: 7,5

ArthurDZ schreef:
(quote)

Oh dat wist ik niet, staat ook nergens op mijn primaire bron Wikipedia vermeld dus heb hem niet meegerekend Ken hem alleen als b-kant van Something Changed (dus als we hier ooit ook een b-kantjescompetitie doen, komt ie sowieso langs).

Zie hier de Helgarblaði van 24 augustus 1996 (pagina 42):

Dagblaðið Vísir - DV - 24.08.1996 - Tímarit.is - timarit.is

Hij kwam daar zelfs op 1 binnen.

Ik ken hem zelf vooral van de Trainspotting soundtrack. Maar prima om hem niet mee te nemen natuurlijk, logischer om gewoon de reguliere Britse releases aan te houden.

#37: Pulp - Sorted For E's & Wizz
10: hun op één na beste denk ik (na F.E.e.t.c.)

#38: Pulp - Mis-Shapes
9,25: ook heel tof, maar snap de scheiding der geesten hier wel. Op de middelbare school tijdens de aardrijkskundeles een keer Different Class opgezet, maar mijn klasgenoten begrepen er niet veel van geloof ik. Voor mijn vrouw is dit sinds het concert van afgelopen voorjaar dan weer haar favoriete Pulp-nummer, al is zij niet zo bekend met het oeuvre verder op de grote hits na.

Oasis - Morning Glory 7,8

Pulp - Sorted For E's & Wizz 5,5
Pulp - Mis-Shapes 6,5

Sorted for E’s & Wizz: 8,2
Mis-Shapes: 6,4 - hier nooit veel aan gevonden.

Sorted for E’s & Wizz: 6.5
Mis-Shapes: 7.2

Sorted voegt zich bij de 7,9-club, Mis-Shapes komt wat lager in de pikorde terecht.

11. Blur - To The End (8,04375 24 stemmen)
12. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)
13. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
14. Pulp - Sorted For E's & Wizz (7,955263158 19 stemmen)
15. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
16. Oasis - Whatever (7,896 25 stemmen)
17. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)
18. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)
19. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)
20. Suede - New Generation (7,765217391 23 stemmen)

21. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
22. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
23. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
24. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
25. Oasis - Morning Glory (7,6 24 stemmen)
26. Blur - Country House (7,504166667 25 stemmen)
27. Oasis - Cigarettes & Alcohol (7,477272727 22 stemmen)
28. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)
29. Pulp - Miss-shapes (7,384210526 19 stemmen)
30. Blur - End Of A Century (7,35625 24 stemmen)

31. Oasis - Shakermaker (7,169565217 23 stemmen)
32. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,148 25 stemmen)

#39: Oasis – Wonderwall (1995)

So anyway, here’s Wonderwall!

Waarschijnlijk het enige nummer uit dit hele topic dat zelfs je amuzikale groottante nog mee kan neuriën. Een monoliet van een song die een lange schaduw geworpen heeft over de jaren ’90, de battle of britpop-winst toch nog aan Oasis gaf, en tot op de dag van vandaag hele hordes matige straat- en kampvuurgitaristen weet te inspireren tot waanbeelden van grootsheid

Ook zo’n nummer waar iedereen een mening over lijkt te hebben. Ik ben benieuwd!

Destijds vertelde Noel de pers dat het liedje ging over zijn toenmalig lief, later vrouw, Meg Mathews. Nadat het koppel in 2001 uit elkaar ging, nam Noel zijn woorden echter terug: “The meaning of that song was taken away from me by the media who jumped on it, and how do you tell your Mrs it's not about her once she's read it is? It's a song about an imaginary friend who's gonna come and save you from yourself."

Verder is er ook het (wellicht apocrief) verhaal over hoe Noel tijdens het opnemen van (What’s The Story) Morning Glory plots aankondigde dat hij voor deze plaat ook een liedje wilde inzingen, namelijk Wonderwall. Liam stond meteen op zijn achterste poten, hij wilde deze gegarandeerde hit natuurlijk voor zichzelf, dus stelde Noel een compromis voor: Liam mocht Wonderwall inzingen, als hij een ander nieuw nummer genaamd Don’t Look Back In Anger van leadzang mocht voorzien. De jongere Gallagher ging tandenknarsend akkoord. Achteraf gaf Noel toe dat hij van in het begin zijn zinnen op Don’t Look Back In Anger had gezet, en Wonderwall slechts gebruikt had als een onderhandelingsmiddel, omdat Liam anders nooit akkoord zou zijn gegaan. Grappig verhaal, maar denk er vooral het uwe van!

Is Wonderwall, dat als enige song uit dit topic ook een Amerikaanse top 10-hit werd, dan ook de derde Britse nummer 1 van dit topic? Het is bijna niet te geloven, maar nee, toch niet! Want in dezelfde week kwam ook, je gelooft het niet, de opvolger van Robson & Jerome’s Common People-stoppende megahit Unchained Melody uit, een cover van I Believe van Frankie Laine. En die kwam op 1 binnen terwijl Wonderwall op 2 bleef hangen. Blijkbaar toch niet zo’n hype, britpop. Zeker niet in vergelijking met de Robson & Jerome-mania die tegelijkertijd heerste

7

Was het op een gegeven moment kotsbeu, deze song, maar nu kan ik er - mits ik het niet te vaak hoor - wel weer redelijk van genieten.

7

Eens met Tuurke.

Het is moeilijk om hier nog een beoordeling aan te geven, doorgedraaid op de radio natuurlijk. Maar het is wel een hele goeie song..
9,0

9.2 Blijft een klasse song na het zo vaak gehoord te hebben

7,8 mooi nummer gewoon toch.

Oasis - Wonderwall: 4

In de mid-jaren ‘90 kwam deze natuurlijk vaak langs op MTV en TMF en als jongen voor de TV vond ik het een leuk nummer. En dat gold eigenlijk voor wel meer van Oasis. Maar hoe vaker ik het hoorde, hoe vervelender ik het ben gaan vinden. Inmiddels stoort het me wat minder maar ik luister er nog altijd absoluut niet voor mijn plezier naar. Het mooiste aan dit nummer is dan ook de prachtige begeleidende tekst van ArthurDZ, top om te lezen elke keer!

#39: Oasis – Wonderwall: 9,5

10

Blijft ook na tig keren gehoord te hebben een topper.

Wonderwall: 9,8

Steengoed liedje natuurlijk, maar als ik het letterlijk nooit meer zou horen tijdens mijn verpozen op deez' aardkloot zou ik daar niet rouwig om zijn...

6

Ik luister nooit radio, dus van dood gedraaid heb ik geen last. Blijft een klassieker.

9,0

Als het nou niet door Liam of Noel werd ingejammerd, maar door Rory ingezongen, dan zou ik het vast een héél stuk beter hebben gevonden. Dat godvergeten zeikerige, huilenbalkende jankbuilentoontje is hier zó bloedirritant dat het de kwaliteit van de compositie behoorlijk verneukt.
6

Vond het destijds wel een goed nummer, maar eind '95 was ik het al helemaal zat en dat is eigenlijk nooit meer goed gekomen. Absoluut geen nummer dat ik nog voor mijn plezier opzet.

4

Beste nummer van Oasis natuurlijk.

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.