MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Sorry Gerard, ik moest mijn best doen om je bijdrage niet voortijdig af te kappen : 5

7,5

R.I.P. Gerard Cox

7,2 niks mis mee. Deze en ook het lekker venijnige Die laaielichter zijn een stuk beter dan 't is weer voorbij die mooie zomer.

Ik kijk eigenlijk nooit meer TV, maar ik mag van harte hopen dat Geen ja, Geen Nee nog voorbij gekomen is. 1948 toen waren mijn ouders net drie jaar oud, maar Nederland herrees onder Drees dat is toch wel moderne geschiedenis. Pannenkoekenhuis, kruik mee naar bed, lange vingers, lapje voor de brievenbus waren er in mijn tijd ook nog. Alleen die kolenkit die was puur nog ter decoratie: 7,8

Madonna - Into The Groove : 7
Madonna - Crazy For You : 6

David Bowie & Mick Jagger – Dancing In The Street : 7,5
David Bowie - Loving The Alien (Remix) : 6,5

Gerard Cox - 1948 (Alone Again (Naturally) : 7

# 2282 Gerard Cox - 1948 (Alone Again (Naturally)): 5,0

Met de haartjes nat scoort Gerard Cox met 1948 (Alone Again (Naturally)) een 6,82. Lager dan de 7,04 die we 'T Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer gaven, maar veel hoger dan de 4,42 die hij voor Die Goeie Ouwe Tijd van ons kreeg. Nu de Laaielichter nog. R.I.P. Gerard Cox .

Dit weekend werd via de Facebook alertheid van andré ook bekend dat Stephen Luscombe op 69-jarige leeftijd is overleden. Samen met Neil Arthur vormde hij vanaf 1979 het synthpopduo Blancmange. In 1981 verscheen het duo op het invloedrijke Some Bizzare Album, naast acts als Soft Cell en Depeche Mode. Luscombe’s toetsenpartijen gaven Blancmange een herkenbaar geluid dat zich onderscheidde van de vaak minimalistische stijl van hun tijdgenoten.

Blancmange haalde in het Verenigd Koninkrijk tussen 1982 en 1986 elf keer de singles chart. De groep stopte in 1986 na het minder succesvolle derde album Believe You Me. In 2011 verscheen het comebackalbum Blanc Burn, maar kort daarna werd bij Luscombe een verwijding van de grote lichaamsslagader in de buik. vastgesteld. Hierdoor moest hij zich definitief terugtrekken uit de groep. Neil Arthur zette Blancmange sindsdien voort met andere muzikanten.

Naast Blancmange was Luscombe ook betrokken bij West India Company, een crosscultureel project met onder meer Vince Clarke (Yazoo, Depeche Mode, Erasure), de Indiase zangeres Asha Bhosle en tabla-speler Pandit Dinesh. De debuutsingle Ave Maria uit 1984 is een voorbeeld van hun eclectische stijl, waarin westerse elektronica en Indiase klassieke muziek samenkomen.

In 1981 stond Blancmange in het voorprogramma van Grace Jones in het Drury Lane Theatre. Luscombe en Arthur belandden op een van die avonden zelfs in haar kleedkamer, een anekdote die Neil Arthur decennia later nog steeds vertelt tijdens interviews.

Blancmange bleef ook na Luscombes vertrek nieuwe muziek maken. Neil Arthur bracht sinds 2011 meer dan 15 albums uit onder de bandnaam en tourt anno 2025 nog steeds actief, recentelijk met het album Private View en een uitgebreide Britse tour.

Hoewel Blancmange een aantal klassieke synth singles op haar naam heeft, waaronder persoonlijke favoriet Blind Vision, haalde slechts één nummer de Top 40. In 1984 stond Don’t Tell Me vier weken genoteerd, met als hoogste positie plaats 25. Ik had gedacht dat de groep populairder zou zijn in de Verrukkelijke 15 maar ook daar was alleen dit Don’t Tell Me een hit. Ze haalde een paar maanden eerder ook die lijst met That’s Love, That It Is maar die kwam niet verder dan de 15e plaats.

# 2283 Blancmange - Don't Tell Me

6.8

Waves vind ik een stuk beter, maar geen top40 dus...

Into the Groove - 8,8
Crazy for You - 6,3
Dancing In the Street - 6
Loving the Alien - 6,5
1948 - 7
Don't Tell Me - 6

8

Living on the Ceiling en Waves hadden hoger gescoord

Goh, nooit geweten dat Asha Bhosle (92 en still going strong!) buiten haar Bollywoodcarrière ook nog met Westerse musici heeft samengewerkt. Leuk, ga ik zo even luisteren.

Ik had gedacht dat het een veel grotere hit was geweest: Top 10-materiaal. Destijds deed me dit nummer niks en door de jaren heen nooit écht goed en bewust geluisterd, maar als het eens voorbijkwam hinderde het ook niet en kon ik het wel billijken. Nu ik het eens echt goed en geconcentreerd luister, bemerk ik hoe leuk en inventief ik het liedje eigenlijk vind. Charmant en innemend vrolijk clipje ook. Voordat ik op play drukte had ik iets van een 6,5 gedacht te geven, maar nee: het wordt iets heel anders.
8

8,8 Waves en Don't Say the Word zijn nog wel wat beter

9

Vergeten 80s pareltje

Gast
geplaatst: vandaag om 20:51 uur

geplaatst: vandaag om 20:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.