MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
# 2285 Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome (Altered Real)
Mooie verhalen weer! Ik zie tussen de verschillende singles van FGTH die ik heb, dat ik deze nog helemaal niet heb, maar dan weet ik dus waar ik op moet letten als ik deze eens een keer 'in het wild' tegenkom.
De albumversie van een klein kwartier vind ik ma-gi-straal en schurkt tegen een 10 aan. Maar deze singleversie vind ik erg rommelig en hapsnap overkomen. Hoe 14 minuten in te korten tot 4 minuten? Dat werkt natuurlijk van geen kanten. De prachtig opgebouwde en zeer broeierige sfeer van het nummer is volstrekt naar de gallemiezen. Ik mis 'het verhalende" karakter van het nummer en het klinkt als een geforceerde samenvatting. Wat over blijft is slechts een vale glans van deze pracht.

Maar je noemde Coleridge? Dé Coleridge? De Samuel Taylor Coleridge van ook 'The Rime Of The Ancient Mariner', bekend van Iron Maiden? Dat is toch ook toevallig dat de werken van deze Romantische en weinig Verlichte dichter door zowel FGTH als Iron Maiden werden gebruikt, allebei in 1984: het jaar van Big Brother. Leuk, nooit geweten.

Cijfer geven is lastig. Laat ik dan toch maar ruimhartig een 8,5 geven (want de albumversie een 9,7)

# 2284 L‑Vira - Talkin 'bout Rambo
Best een heel aardige noveltyparodietributepastiche. Ja, ik mag dit wel, net als Peter Blanker, Angelique en Lodewyck van Avezaath trouwens. Verrek, die kerel mocht ik dus eigenlijk wel.
En die Linda was pas 17 daar? Ze lijkt wel tien jaar ouder. In ieder geval volstrekt legaal...
7,3

Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome: 8
L-Vira - Talkin 'bout Rambo: 3

Blancmange 6,8

FGTH 7,9

L-Vira 4,5

FGTH: 7
L-Vira: 4

L‑Vira - Talkin 'bout Rambo: 2

FGTH: 8
L-Vira: 6,2

Frankie Goes To Hollywood: 5,5
Nooit veel mee gehad, met dit nummer.

L-Vira: 6,5
Mejuffrouw Snoeij had zo een zus van de Duitse Sandra kunnen zijn. Voor mij komen "19" en "Relax" het meest bovendrijven.

FGTH - merk dat ik deze band bij elke beluistering irritanter vind worden: 4
L-Vira - heb weinig met dergelijke pastiches, maar het is iig prettiger om aan te horen dan Frankie: 5

Ik kwam er ook pas bij het overlijden van Aad Klaris achter dat hij achter L-Vira zat. Ik had meer iets verwacht uit de Master Genius/Cat Music hoek(*). Maar erg leuke plaat inderdaad met al die samples. Voor Frankie telt dat de langere versies inderdaad veel beter te doen zijn dan de singles. Al heb ik daar met Two Tribes nog meer last van. 1 van beiden staat hier ook op 12" in de platenkast. Inderdaad L-Vira!

Frankie Goes To Hollywood: 7,7
L-Vira: 7,9

(*) - Die link blijkt ook nog te kloppen!

Frankie Goes To Hollywood - 5,5
L-Vira - 5

Frankie: 7,5
L-Vira: 7,5

FGTH: 7,5
L4A: 6

Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome (Altered Real) : 4

L‑Vira - Talkin 'bout Rambo : 4

Frankie Goes To Hollywood: 7
L‑Vira: 6,5

# 2285 Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome (Altered Real): 6,0
# 2284 L-Vira - Talkin 'bout Rambo: 5,0

Frankie says een 7,02 voor Welcome To The Pleasuredome (Altered Real). Hoewel sommigen het mede door de samples omschrijven als een prettig in het gehoor liggende noveltyparodietributepastiche, denken anderen daar heel anders over. Tenenkrullend slecht en dus toch een onvoldoende voor L-Vira's Talkin 'bout Rambo: 4,98

David Guetta staat met Beautiful People, de samenwerking met Sia, al een halfjaar onafgebroken in de Top 40. Sinds vier weken is daar in de onderste regionen van de Top 40 Our Time, zijn 71e hit, bijgekomen. Daarnaast is Pum Pum terug te vinden in de Tipparade. Als we alle hits en tips van de Franse dj bij elkaar optellen is hij de eerste act uit de Top 40-geschiedenis die het aantal van 100 noteringen bereikt.

Een opvallend groot aantal van die hits haalt de Franse DJ met de Australische zangeres Sia. Franse DJ's en Australische zangers lijken sowieso goed samen te gaan. Bij het Australië-weekje hadden we dankzij Titmeister al Shouse met Love Tonight (David Guetta Remix) en This Girl van de Australische band Cookin' On 3 Burners in de remix van de Franse producer Kungs.

Beautiful People werd op 7 maart van dit jaar uitgebracht. Deze samenwerking tussen David Guetta en Sia ontstond echter al veel eerder: de track werd in 2013 opgenomen maar bleef meer dan tien jaar op de plank liggen nadat een vroege versie uitlekte. Volgens Guetta en Sia zelf werd het nummer destijds niet uitgebracht omdat het niet goed paste binnen hun toenmalige projecten. In de online wandelgangen ging het verhaal dat het als potentiële demo voor Rihanna’s album Anti bedoeld was.

De track bleef mede daardoor jarenlang veel besproken in fancommunities en bleef opduiken in niet-officiële playlists. Guetta en Sia lieten in interviews doorschemeren dat ze de track ooit alsnog wilden afmaken. In aanloop naar de release in 2025 werd het nummer volledig herwerkt, opnieuw geproduceerd door Guetta samen met Stargate en Timofey Reznikov. Het eindresultaat verschilt significant van de oude demo.

De videoclip werd geregisseerd door Daniel Askill en opgenomen in Los Angeles. Dertien dansers, onder choreografie van Jacob Jonas, verbeelden daarin de tekst. Sia treedt, zoals gebruikelijk in haar carrière sinds 2014, niet zelf in beeld. Op 29 maart 2025 verschenen Sia wel samen met Guetta onverwacht tijdens de set van Afrojack op de 25ste jubileumeditie van het Ultra Music Festival in Miami, Florida, waar ze Beautiful People uitvoerden. Een van de weinige keren dat ze gezamenlijk op het podium stonden.

Beautiful People haalde de hitlijsten in verschillende landen. In Nederland bereikte Beautiful People voorlopig de vierde plaats als hoogste notering. Het nummer staat na 26 weken notering deze week op de 13e plaats in de Top 40.

# 2286 David Guetta & Sia – Beautiful People

Goedemorgen!

6,75

Er is weer flink geleend door David Guetta, dit keer (in ieder geval) Fiesta de los tamborileros van The Sunclub (later in Summer Jam).
En 'Beautiful people don't stress stress stress', really?...

4

7,25

Dit vond ik dan eindelijk weer eens een fijne productie van een recente track. David Guetta stoot al jaren alleen nog maar muzikale ballast uit, maar dit nummer bevalt me prima.

Dit jatwerkje had op de plank mogen blijven liggen: 3

Gast
geplaatst: vandaag om 17:18 uur

geplaatst: vandaag om 17:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.