MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Die Hounds of Love heb ik destijds echt heel veel gedraaid. Nog een steeds een briljante plaat, maar ik draai hem zelden nog vanwege het Obelix-die-als-kind-in-de-ketel-met-toverdrank-gevallen-is-syndroom. Ik moet dat seizoen Stranger Things overigens nog steeds zien: 8,1

Kate Bush: 10

Kate Bush - Running Up That Hill : 7,5

# 2310 Kate Bush - Running Up That Hill: 7,0

Kijk zo kan het ook. Veel liefde en een legendarische slagzin voor Kate Bush. “Wat is ze mooi die Kate, ik blijf maar vrijgezel, wie weet” leveren een 8,38 daarmee danst Running Up That Hill onze Top 20 binnen op een 19e plaats. En is dit gelijk de best beoordeelde song van een vrouwelijke soloartiest (dat was Donna Summer).

De komende twee weken ben ik in Azië en weet ik niet zeker wanneer ik gelegenheid, tijd en zin heb om nieuwe tracks te posten. Ik heb het nodige klaar staan dus het zal hier en daar wel lukken, maar met minder regelmaat dan jullie gewend zijn. Ik zal daarbij soms wat meer nummers tegelijkertijd posten zodat jullie je niet hoeven te vervelen. Deze blijven dan ook wat langer staan, tot ik weer in de lucht ben. Of soms juist weer op de grond sta.

We gebruiken deze week ook om het eerste jaar van de Top 40 in het zonnetje te zetten en het 60 jarig jubileum te vieren. En dan beginnen we uiteraard met The Beatles. The Beatles haalde in het eerste Top 40 jaar acht keer de lijst waarvan twee keer met een dubbele A-kant dus eigenlijk met 10 nummers. Daarvan zijn er al een aantal voorbij gekomen met de hoogste score voor We Can Work It Out met een 7,87. We doen er vandaag vier tegelijk dit lijkt veel maar opgeteld duurt het luisteren nauwelijks langer dan bijvoorbeeld Oh Superman van Laurie Anderson. Deze blijven ca. 3 dagen staan.

De Youtube linkjes staan in twee verschillende posts om te voorkomen dat ze moeilijk te bekijken zijn met name op een smartphone, Uiteraard moeten jullie zelf weten waar je wel en niet op stemt en of je dat in een keer of in een aantal worpen doet.

De grootste Beatles hit in 1965 was Help!, de titelsong van hun film en album. De single stond 24 weken in de Top 40, waarvan zes weken op 1 en eindigde als vierde in de jaarlijst over 1965. John Lennon schreef het in een periode van twijfel en druk; hij noemde het later een echte hulpkreet. Twee weken geleden opende Paul McCartney er nog zijn Amerikaanse tour mee. Opmerkelijk want dit was voor het eerst sinds 1965 dat hij het nummer volledig live zong. In 1990 stond het op de setlist als onderdeel van een John Lennon Tribute Medley.

De titel van Eight Days A Week kwam volgens McCartney van een chauffeur die klaagde dat hij “eight days a week” werkte. Het nummer belandde op het vierde Beatles-album Beatles For Sale. In eerste instantie was het bedoeld als mogelijke titelsong en single voor de tweede speelfilm van de band. Die rol ging uiteindelijk naar Lennons Help! waardoor Eight Days A Week in het Verenigd Koninkrijk alleen als albumtrack verscheen en niet als single. In de VS werd het een nummer 1-hit; in Nederland stond het vijf weken op de tweede plaats.

Yesterday volgde later dat jaar. McCartney hoorde de melodie naar eigen zeggen in een droom en noemde het eerst Scrambled Eggs. Hij nam het alleen op, begeleid door een strijkkwartet dat George Martin had gearrangeerd. Volgens het Guinness Book of Records is Yesterday het meest gecoverde lied ter wereld, met naar schatting meer dan 3000 geregistreerde versies. John Lennon verklaarde later dat hij het beschouwde als “Paul’s song”, een nummer dat volledig uit McCartney’s pen kwam. In Nederland haalde Yesterday de eerste plaats en bleef zes weken genoteerd.

Dit setje wordt afgesloten met If I Fell, al eerder opgenomen in 1964 en half autobiografisch voor Lennon. Het nummer heeft geen refrein, maar varieert voortdurend, voorafgegaan door een kort, bijna experimenteel intro. In de film A Hard Day’s Night playbacken de Beatles het nummer in een studioscène, waarbij Lennon het ironisch als liefdeslied aan Ringo Starr richt. De zang van Lennon en McCartney werd live in één microfoon opgenomen, De intieme tweestemmige zang gaf het nummer een andere toon dan de vroege Beatle-rock. Het kwam begin 1965 nog drie weken in de Top 40 terecht als verlate hit uit hun A Hard Day’s Night-periode.

# 2311 The Beatles - Help!
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week
# 2313 The Beatles - Yesterday
# 2314 The Beatles - If I Fell

Help - 7
Eight Days - 5
Yesterday - 7.8
I Fell - 5

The Beatles - Help!: 7,25
The Beatles - Eight Days A Week: 7,5
The Beatles - Yesterday: 7,5
The Beatles - If I Fell: 7,25

The Beatles - Help!: 6,5
The Beatles - Eight Days A Week: 7,5
The Beatles - Yesterday: 7
The Beatles - If I Fell: 6,5

# 2311 The Beatles - Help! 7
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week 9
# 2313 The Beatles - Yesterday 4
# 2314 The Beatles - If I Fell 7

Veel plezier op reis 50tracks!

Help: 8,5
Eight Days A Week: 7
Yesterday: 8
If I Fell: 6,5

Help - 8,9
Eight Days A Week - 8,3
Yesterday - 7,2
If I Fell. - 7,0

Mooie reis toegewenst 50tracks!

Help: 9.2
Eight Days A Week: 8.2
Yesterday: 10 (eerste radio-liedje wat ik me kan herinneren)
If I Fell: 7.3

Mooie reis, Ruud!

Help: 9
Eight Days A Week: 8
Yesterday: 9
If I Fell: 7.5

Fijne vakantie

The Beatles - Help!: 7,5
The Beatles - Eight Days A Week: 7
The Beatles - Yesterday: 8
The Beatles - If I Fell: 6,5

Goede reis en geniet ervan 50tracks

Goede reis gewenst 50tracks!!

# 2311 The Beatles - Help! 7.5
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week 7.5
# 2313 The Beatles - Yesterday 8.5
# 2314 The Beatles - If I Fell 6

Veel plezier Ruud!

# 2311 The Beatles - Help! 7,5
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week 7,5
# 2313 The Beatles - Yesterday 8,0
# 2314 The Beatles - If I Fell 5,5

Help!: 7,5
Eight Days A Week: 6,5
Yesterday: 7,8
If I Fell: 6

Help!: 6,7
Eight Days A Week: 7,5
Yesterday: 9
If I Fell: 7,2

Geniet van je reis 50tracks!

Help: 6,5
Eight Days A Week: 7,5
Yesterday: 9,0

Help: 7,5
Eight Days A Week: 7
Yesterday: 8

Help een 8.8

Eight Days A Week een 7.6

Yesterday een 8

If I Fell een 7.4

Help een 8
Eight Days A Week een 9
Yesterday een 7
If I Fell een 6

Veel plezier in het Oosten! Waarheen precies, of ga je land- en cityhoppen, 50tracks?

Kom ik vandaag in de kringloop voor een heel fijn prijsje dit naslagwerk tegen, wat een pret!
Dat zorgt vast weer voor uren en uren tijdverspillend neus- en bladerplezier.
https://media.s-bol.com/mLQAAqEDpwA/631x1200.jpg
Aardig om te zien dat de oorspronkelijke uitzendtijd op de zaterdagmiddag van 15.00 uur tot 16.45 was, maar al na twee maanden werd dat met een kwartiertje uitgebreid: van 14.00 uur tot 16.00 uur.
Maar de liedjes werden langer, dus vanaf 24 januari 1970 was de uitzendtijd van 14.00 uur tot 16.30 uur.
Vanaf 11 april 1970 ontstond ook de Tipparade en die werd aansluitend uitgezonden van 16.30 tot 18.00 uur.
Vanaf 21 november 1970 stonden de uitzendtijden niet meer op de exemplaren, die vanaf 11 juli 1970 trouwens ook de LP Top 20 bevatten. Raad eens welke de eerste nummer 1 was in de album Top 20?

# 2311 The Beatles - Help!
8
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week
7,4
# 2313 The Beatles - Yesterday
7,7
# 2314 The Beatles - If I Fell
De YT-versie (van de film 'A Hard Day's Night') is echt verschrikkelijk. De versie op het studioalbum 'A Hard Day's Night' is gelukkig iets pittiger, maar het blijft een drammerige draak.
4,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:33 uur

geplaatst: vandaag om 03:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.