MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Best leuk eigenlijk 7,5.

Joan Osborne 7
Meredith Brooks 7,2

5,1 Tracy Bonham vond ik wel leuk

Vrij voorzichtige cijfers. Ik vind het een lekker nummer.

8,0

7,5

Ook leuk hoe de drumcomputer bij de 1e tonen je op het verkeerde been zet

johan de witt schreef:
5,1 Tracy Bonham vond ik wel leuk
Nou, 50Tracks? Gaan we nog een dagje langer door met die leuke 90s rockchicks? Ik ben voor!

Meredith Brooks - Bitch : 8

Meredith Brooks - Bitch: 7,5

Joan Osborne - One Of Us 7,8

Meredith Brooks - Bitch 8,2

Meredith Brooks scoort met Bitch aanzienlijk minder dan Ironic van Alanis (7,44) en One Of Us van Joan (7,16). Een bescheiden 6,56 en staat daarmee nog net bij de eerste 1.000 in onze lijst.

Oke we gaan nog even door met het thema en volgen vandaag het advies van johan de witt over Tracy Bonham.

In maart 1996 bracht Tracy Bonham haar single Mother Mother uit, afkomstig van haar debuutalbum The Burdens of Being Upright. Het nummer werd een groot succes en bereikte de nummer één positie in de Amerikaanse Billboard Modern Rock Tracks Chart. Ook internationaal deed de single het goed, met hoge noteringen in onder meer Australië, Canada en Noorwegen. In onze Top 40 bereikte het nummer een bescheiden piek op nummer 32 in de Top 40 en stond het daar vier weken genoteerd.

Mother Mother liftte net als Meredith gisteren sterk mee op het succes van Alanis Morissette. Bonham's nummer onderscheidde zich door het contrast tussen rustige coupletten en een explosief refrein, waarin rauwe emoties werden geuit. De tekst gaat over een telefoongesprek waarin iemand haar moeder geruststelt dat alles goed gaat, terwijl het refrein juist haar echte worstelingen onthult: honger, vervuiling en mentale uitputting. Dit thema bleek herkenbaar en raakte een snaar bij veel luisteraars. Ze gaf ook nog een 2 Meter Sessie Mother Mother.

Haar volgende single, The One bleef steken in de onderste regionen van de Modern Rock Tracks Chart. En derde single, Sharks Can't Sleep, moest het doen met een 93e plaats in de Engelse hitparade. Haar tweede album Down Here (2000) kampte met vertragingen door labelproblemen. Haar platenmaatschappij vond dat er geen single op het album stond. Bonham verliet uiteindelijk de grote platenlabels en richtte zich op onafhankelijke releases. Haar latere werk, waaronder het folk-geïnspireerde album Wax uit 2015, kreeg lovende kritieken maar minder commercieel succes.

# 1961 Tracy Bonham - Mother Mother

8,1 ja, blijft leuk, deze

Sterk nummer: 8

5.5

Nooit eerder gehoord. In BE is het de tiplijst niet voorbij geraakt en dus nooit in de ultratop verschenen, vandaar waarschijnlijk. Bij StuBru heeft het wel De Afrekening gehaald, maar rond die tijd luisterde ik nog niet naar die zender.

Ja, dat album heeft mijn lief nog op de plank staan. Nooit meer wat van Tracy gehoord, maar dit is echt een lekker nummer.

8,1

Gast
geplaatst: vandaag om 04:14 uur

geplaatst: vandaag om 04:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.