MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Adam Lambert, wie was dat ook alweer?
Oja natuurlijk, maar ik moest toch even het verhaaltje van 50tracks lezen om mijn geheugen op te frissen.
Als dit nummer niet was geproduceerd door die gribus van een Max Martin (maar door Brian May) en Adam had niet zijn meest nichterige homostem opgezet, dan... eh, nouja, bij Queen klonk hij ook al als een loopse teef. Als Adam de zang had overgelaten aan Paul Rodgers, dan had dit nummer in theorie best wat kunnen worden.
Nu is het als de kut van een opblaaspop: plastic wegwerpmateriaal.

25 weken in de Top 40, dat is zelfs een week langer dan de grootste hit van Queen.
Laat dat eens even op je inwerken...
2,5

Eén van mijn dochters is nogal idolaat van Queen. Haar favoriete Queen lid? Deze Adam Lambert! Freddie wie?? Het is een generatiedingetje vrees ik. Overigens is de Flash Gordon soundtrack mijn favoriete Queen plaat, daar had Mercury ook al niet heel veel te doen.

Verder heb ik nogal een hekel aan mensen denken dat ze artiest zijn als ze mee doen aan Henny Huisman Soundmixshows als Idols en andere verwanten als The Voice, de beste coverband. Mijn vrouw vindt die Nederlandse Bee Gees imitators ook veel beter dan de echte Bee Gees.

Waar hadden we het ook alweer over? Oh dat plaatje van Lambert zelf. Irritant zangertje, op zich nog wel redelijk qua muzikaal gedeelte. Maar verder compleet oninteressante Top 40 muziek uit de jaren 10.

5

Stond in de zomer van 2015 met vrouw en kids twee weken op een camping in Luxemburg en heb deze track destijds iets van 87 keer gehoord - tijdens de afwas, onder de douche, bij de afhaalmuur, in het zwembad, waar niet .. - en ik kan niet zeggen dat ik dit erg vervelend vond.

Daarna nauwelijks meer gehoord, dus best grappig om ‘m nu eens voorbij te horen komen: 7

Go West – We Close Our Eyes : 4,5

Adam Lambert - Ghost Town : 4,5

# 2344 Adam Lambert - Ghost Town: 5,5

Deze Ghost Town schijnt leuker te worden na het 87e bezoek. Dat is nodig want dit was de derde Ghost Town die we bezochten. Die van The Specials kreeg een 7,71 en die van Benson Boone een 3,37. De Ghost Town van Adem Lambert eindigt daar tussen in en moet het doen met een 5,10. Adem Lamber scoort daarmee dit keer lager dan met de 5,97 die hij eerder met Whataya Want From Me van ons kreeg.

Nog meer Queens. Rahim Claude Redcar, geboren als Héloïse Adélaïde Letissier op 1 juni 1988 in Nantes, is een Franse zanger en songwriter die internationaal bekend werd onder de naam Christine And The Queens. Het project ontstond in 2010, nadat Letissier in Londen in contact kwam met een groep dragqueens die hem inspireerden zijn muziek en persona te combineren met een uitgesproken performancekunst. De naam Christine And The Queens werd een eerbetoon aan hen.

De doorbraak kwam in 2014 met het nummer Christine, afkomstig van het debuutalbum Chaleur Humaine. Het nummer verscheen zowel in een Franstalige versie (Christine) als in een Engelstalige variant (Tilted). Opvallend is dat de Engelse tekst geen letterlijke vertaling is, maar herschreven is om een eigen ritme en betekenis te krijgen. Zo ontstonden twee versies die ieder een ander publiek aanspraken. Het nummer vvalt op door deminimalistische productie, monotone ritmiek en nadrukkelijke zang.

De minimalistische videoclip, geregisseerd door J.A.C.K., toont Redcar samen met twee dansers in een strakke choreografie op een leeg podium. De eenvoud van de beelden benadrukte de thema’s van vervreemding en zoeken naar balans die ook in de tekst centraal staan. Het optreden bij Later… with Jools Holland gaf het nummer bovendien een internationale boost en zorgde ervoor dat Tilted in Engelstalige landen veel airplay kreeg.

In Nederland had Christine een langere aanloop en kwam pas eind maart 2015 binnen in de Top 40. In Belgie had het nummer toen al vijf weken op de eeerste plaats inde Ultratop 50 gestaan. De single stond bij ons zes weken genoteerd en bereikte de 29e plaats als hoogste positie. Het is de enige hit van Christine And The Queens in ons land.

Hij wijzigde in de jaren daarna meermaals van artiestennaam en ook zijn sound maakte de afgelopen jaren een grote metamorfose door. Vanaf 2018 ging hij onder de artiestennaam Chris verder, in 2022 veranderde hij zijn artiestennaam naar Rahim C Redcar. Onder die naam kwam zijn derde album Redcar les adorables étoiles uit.

# 2345 Christine And The Queens – Christine

Adam Lambert - Ghost Town 7,2
Christine And The Queens – Christine 7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.