MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Dat hij tegenwoordig als Rahim Redcar door het leven ging was me onbekend. "Catching Feelings" (goede song trouwens) van dit jaar is onder Christine and the Queens x Cerrone uitgebracht, dus die samenstelling bestaat nog. Ook toen het simpelweg Chris werd, werden nummers ("Damn dis moi" bijvoorbeeld) onder CatQ uitgebracht. En die klinken nog steeds helemaal CatQ, als vanouds. Muziek uitgebracht onder Rahim Redcar is het solo-werk, denk ik? 't Is wat verwarrend hé.

7.7

Wat een lage cijfers.

Een 10. Topnummer!

Hier ook verbazing over de lage cijfers. Een 10 is dan weer te hoog.

8

Oh, ik had gedacht dat we 'na die 'Ghost Town' statistieken meteen nog 'Living In A Ghost Town' van The Rolling Stones er achteraan zouden krijgen.
Al lees ik nu dat dat nummer in 2019 de Top 40 niet eens haalde.
Ik zat gisteren sowieso in een 'Ghost Town'-flow, want toen ook naar de gloednieuwe, volledig gemutileerde folk-doom-techno (I am not kidding) coverversie van The Specials geluisterd van Lankum.
Kijk, dát voelt tenminste aan als een scary as hell ghosttown waar geen stervende ziel meer te bekennen is (maar wel levende ontzielden?). Ik sta te bibberen van de zinderende pracht!
Geen wonder dat ze dit met Helloween uitbrachten.

Maar goed, het is dus een Koninginnenthemaweek geworden en geen spookstedenweek.
Dit nummer verrast me in hoge mate. Wat een creativiteit, wat een bijzondere sfeerschepping en wat een origineel nummer! Zeker binnen de context van wat de afgelopen 20 jaar de Top 40 haalt.
Wat bonuspunten omdat het nummer mij opgelucht doet ademhalen tussen alle ranzige drek waar die lijst al tig jaar mee is gevuld. Het kán dus wel, dit is een schaars bewijs.
8

Zelfs de Ghosttown van Madonna bleef steken in de Tipparade. En volledig gemutileerde folk-doom-techno zal de lijst ook niet halen EvilDrSmith.

Prima zang en song, prima transparante productie, beslist één van de betere hits van 2015.

8,5

Ik was destijds niet helemaal mee met die hype destijds. Ik begreep het niet helemaal. Een LP lang eigenlijk gewoon vrij saaie popmuziek. Maar ik moet zeggen dat dit nummer wel lekker klinkt. Lekker kaal met precies de goede opvulling. Niet voor de favorietenlijst, maar hij mag voorlopig in de Top 40 hits-lijst. Mijn vrouw is tamelijk idolaat van die andere Franse of Belgische knakker met zo'n hele grote Franstalige hit, dus mogelijk ga ik hier nog wel indruk mee maken: 7,6

wendyvortex schreef:
Mijn vrouw is tamelijk idolaat van die andere Franse of Belgische knakker met zo'n hele grote Franstalige hit, dus mogelijk ga ik hier nog wel indruk mee maken

Stromae! Doe maar niet als volgende voorlopig, want ik ben daar niet zo van. En ik heb wel eens hele CD's moeten horen omdat mijn vrouw de baas is over de muziek in de auto. Ik ben de baas thuis (over de muziek dan).

Adam Lambert - Ghost Town - 5
Rare combi van ballad en dance. Het nummer doet mij niks.

Christine and The Queens - Christine - 9
Prachtig en heel bijzonder. In eerste instantie had ik een boze reactie klaar staan over de lage punten van deze ‘wansmaak community’, maar gelukkig is dat niet nodig. De punten werden, naarmate de dag vorderde, steeds hoger.

# 2345 Christine And The Queens – Christine: 7
# 2344 Adam Lambert - Ghost Town: 4
# 2343 Go West – We Close Our Eyes: 5,5

# 2345 Christine And The Queens - Christine: 5,0

Weinig aanknopingspunten hier voor Christine: 4,5

Zoals Rodajcterecht opmerkt werden de punten naarmate de dag vorderde, steeds hoger. Tot dat ik me er mee ging bemoeien dan. En zo kunnen we nog indruk maken met het voorprogramma uit 2014 van Stromae. Een goede score voor een 2015 track. Een 6,75 voor Christine van Christine And The Queens. Binnenkort nog meer royals in dit theater.

Het is niet bepaald het jaar van de Joosten. Maandag kwam het nieuws over Joost Prinsen, eerder dit jaar verloren we al Joost den Draaijer, geen echte Joost, maar goed. En op 10 oktober overleed in Amsterdam ook Joost Nuissl, 79 jaar oud.

Nuissl was een geboren Amsterdammer, maar woonde vanaf 1973 ruim tien jaar in Broekhuizenvorst, in Limburg. Daar raakte hij bevriend met muzikant Nard Reijnders. Uit die vriendschap kwam in 1975 het lied Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben, dat hem in één klap landelijk bekend maakte. Het nummer viel op door die merkwaardige mix van kleinkunst, fanfare en koorzang.Later werkte hij als directeur van onder meer De Kleine Komedie in Amsterdam.

Het nummer werd begin 1975 opgenomen in Venray, samen met het dameskerkkoor van Broekhuizenvorst en blaaskapel De Vorster Kapel. Nuissl schreef de tekst zelf, Nard Reijnders verzorgde het arrangement. De single verscheen in april op het Harlekijn-label van Herman van Veen, met wie Nuissl ook in het theater had samengewerkt. Op 10 april werd het nummer uitgeroepen tot Alarmschijf op Hilversum 3.

Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben haalde de zevende plaats in de Top 40 en bleef acht weken genoteerd. In de Radio 2 Top 2000 stond het tussen 1999 en 2012 elk jaar genoteerd, met als hoogste notering plek 609 in 2000. Door de jaren heen werd het nummer gecoverd door onder anderen Benny Neyman, Dana Winner en Guus Meeuwis. Ook dook het op in de serie ’t Vrije Schaep (2009), gezongen door Loes Luca, Marc-Marie Huijbregts en Pierre Bokma, en in 2011 zelfs in een rapversie van Ali B en Brownie Dutch tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala. In de laatste NL-ladder hier op MuMe zakte Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben van plek 41 naar 182. Het is in de versie van Nuissl niet terug te vinden op Spotify.

# 2346 Joost Nuissl - Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben

Ah Ja Joost, staat in de top 3, voor de naam die zij mij geven (i.p.v. Koos) samen met Koen en Kees. Ik ben wat huiveriger voor Joost, omdat die komt van "Duivel".

Ik dacht dat we deze allang hadden gehad, maar ik vertrouw blindelings op de registratie van 50tracks.
En bovendien is alles wat uit (Hallo)Venray komt altijd wat later!

7.5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.