MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Wat Johan zegt

7,3

6, nostalgiebonus

Zou dit het nummer zijn waarin het meest de titel van het liedje gezongen wordt?
Zo fout dat het weer goed wordt, nee dat is natuurlijk ook weer niet zo...

4,75

Ik deel mijn verjaardag overigens met The Hoff himself, toch iets om trots op te zijn en dat is hij dan ook...

6 Zingen kan The Hoff natuurlijk niet maar op z'n tijd best een leuke guilty pleasure

“In 1989 sloopte David eigenhandig de Berlijnse Muur en bevrijdde miljoenen Oost-Europeanen van het communisme.”

Eigenlijk vluchten al die West-Duitsers dwars door die muur heen richting de DDR toen dit liedje bij de ARD voorbij kwam.

Ik heb de hele Knight Rider-serie op DVD. Mag ik met plezier naar kijken, maar dit plaatje zit ergens heel diep beneden op het allerlaagste niveau. Doe mij Santa Lucia by Night, doe mij Als een Meeuw in de Wind of Mano, maar alsjeblieft haal dit weg: 1

Tikkie minder dan John Lennon: 6,5

# 2340 John Lennon - #9 Dream

Voor een negenfetisjist was hij wel een maand te laat geboren.
En kwam hij Mark Chapman net een dag te vroeg tegen...
Evenzogoed hulde voor zijn masturbatierecord, daar kon ik niet aan tippen. En kán al helemaal niet meer.

Hij was beter in onaneren dan in componeren, want ook dit moppie is zoals zoveel van zijn eh, solo-uitspattingen weinig indrukwekkend.

Dat 'böwakawa poussé, poussé'-tekstdeel heeft hij vast gejat van de band Magma, die al hun songteksten in het zelfverzonnen Kobaïaans zingen en daarin prima zou klinken. Ik vind dat deel ook het enige leuke stuk van het nummer.

5,8

# 2348 David Hasselhoff - Looking For Freedom

Don't hassel the Hoff!

Net als Wendy heb ik hier ook alle seizoenen van Knight Rider in huis. Dat was samen met The A-Team (en iets later ook Miami Vice) het allerbelangrijkste in mijn leven. Nouja, samen met Kim Wilde.
Baywatch dan weer niet gezien, want dat was op de kabel en dat hadden we niet op de boerderij.
In 1989 was Knight Rider verdrongen door death en thrash metal, dus waren Michael Knight en K.I.T.T. niet bepaald meer een wezenlijk onderdeel van mijn leven. Hij gaf daarbij zichzelf een ernstige trap na in mijn jeugdsentiment door dit stompzinnige nummer. Dan was die hit van Don Johnson toch iets minder beroerd (is die hier al langs geweest?). En had B.A. trouwens ook niet een hitje? Die was volgens mij nog infantieler.
2,5

# 2348 David Hasselhoff - Looking For Freedom: 3,0

Als zelfs de fanclub niet thuis geeft wordt het wel heel lastig. Of is het zo fout dat het weer goed wordt? Nee toch niet. David Hasselhoff moet het doen met een 4,04 met zijn versie van Jack White's Looking For Freedom.

Van de ene Jack White naar de andere. In Top 40 termen was die van gisteren succesvoller. Samen met Seven Nation Army is dit My Doorbell de enige Top 40-hit van The White Stripes in Nederland. Maar The White Stripes werden op hun beurt dit weekend, tijdens een ceremonie in het Peacock Theater in Los Angeles, opgenomen in de Rock & Roll Hall of Fame. Jack White was aanwezig, Meg White niet; zij heeft zich al jaren volledig teruggetrokken uit de muziekwereld.

De band werd daar ingeleid in de Hall Of Fame door Iggy Pop, die hen omschreef als “een 21ste-eeuwse Adam en Eva die een rockband begonnen”. Hij prees vooral Megs drumming, die volgens hem de motor was achter Jack Whites energie. Op het podium brachten Olivia Rodrigo en Feist een ingetogen versie van We’re Going to Be Friends, terwijl Twenty One Pilots Seven Nation Army speelde.

In zijn speech bedankte Jack White “oom Iggy” en vertelde dat hij kort voor de ceremonie nog contact had met Meg, die zijn tekst had nagekeken en gecorrigeerd. Hij noemde de eer een gedeeld moment voor hen beiden. White verwees ook naar andere beroemde duo’s als Leiber & Stoller en Abbott & Costello en moedigde jonge muzikanten aan om “hun handen vuil te maken, de schermen te laten liggen en zich ergens helemaal in vast te bijten”.

My Doorbell was de tweede single van het vijfde studioalbum van de band, Get Behind Me Satan in 2005. Jack White schreef het nummer en nam het op in zijn huis in de wijk Indian Village in Detroit. Hij zong en speelde piano; Meg White hield het daarna strak met haar eenvoudige, directe drumpartijen. De tekst gaat over iemand die blijft wachten op een deurbel die niet gaat.

Jack White heeft later verteld dat hij My Doorbell nog steeds graag zingt, maar het niet graag speelt. Het ritme vindt hij “hard en stroef”. Bij het nummer wordt vaak verwezen naar de sound van Motown. Volgens Jack White gaf juist Megs drumbeat het nummer die soulachtige slag waar hij zelf niet omheen kon. De clip bij My Doorbell werd in zwart-wit opgenomen door regisseursduo The Malloys. Jack en Meg spelen daarin voor een zaal vol kinderen in The Magic Castle in Hollywood. De video werd eerst uitgezonden op Nickelodeon.

In Amerika deed My Doorbell het goed in de Alternative Airplay lijsten maar haalde het de Billboard Hot 100 niet. In Engeland stond het nummer in de top 10. In Nederland haalde het drie weken de Top 40 en bereikte het nummer 37 als hoogste positie. In 2006 leverde de single de band een Grammy-nominatie op voor Best Pop Performance by a Duo or Group with Vocals.

In juni van dit jaar werd het twintig jarig jubileum van het album Get Behind Me Satan gevierd met een heruitgave op vinyl. In de speciale Get Behind Me Satan XX set met Blue Ray disc ook demo's, behind the scenes beelden, alternate studio takes en live opnames waaronder uit Amsterdam. Jack White is volgend jaar in het weekend van 12-14 juni een van de headliners op Best Kept Secrets.

# 2349 The White Stripes - My Doorbell

. 8,3

David Hasselhof - 5.5
White Stripes - 5.5

Goh, The White Stripes waren toch geen one hit wonder? Nét niet...
En wat een snoezige, aandoenlijke clip, prachtig om die al guitige gezichtjes zo te zien genieten. Vooral dat meisje met die krullen heeft een stralend koppie: ze reageert zelf ook nog in de comments.
Jammer dat Meg niet meer in de muziek actief is.
Jack White gelukkig wel, maar afgezien van zijn eigen, soms behoorlijk experimentele uitspattingen, heeft hij met zijn eigen label Third Man Records ook zo'n beetje de meeste geile boxset van oude muziek ooit uitgebracht: alsof dit clipje qua looks en stijl hier al een voorbode van was.
8

Goh, deze was ik al bijna vergeten. White Stripes hadden destijds best een aantal prima nummers, deze is maar zo-zo.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 17:36 uur

geplaatst: vandaag om 17:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.