MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Chemical brothers 6,2
Zara lassen 5,7
Calvin Harris 4,5

Chemical Brothers 8
Zara Larsson 7,5
Calvin Harris 7,9

Prima worp

Geluisterd zonder eerst de begeleidende tekst te lezen en inderdaad, ik dacht dat Chicane hier gesampeld werd. Toont ook pijnlijk aan dat ik de TOP 40 een beetje kwijt ben, want schijnbaar een hele dikke hit en toch niet eerder gehoord. Ook niets meegekregen van de discussie tussen de heren. Slecht is het niet, maar het voelt me op dit moment veel te veel als ongeïnspireerd knip-en-plak werk van een rijtje early zeroes hits om meer te geven dan...

5.8

Zara Larsson 8,0

Een solide zomerhit
7,7

Ondanks het vreselijke begin is het best een aardig track. Tangerine Dream hoor ik er dan weer niet erg in terug. Top 5 grootste hits van 2025. Dat zegt dan misschien wel iets over het totale huidige hitparade muziek. Maar ik hoor kwaliteit en zou hier best op kunnen dansen: 7,1

Calvin Harris & Clementine Douglas – Blessings : 4

# 2352 Simply Red - Fairground:
Wat had ik een bloeddoorlopen tyfushekel aan Simply Red in de 80s. In de 90s had ik geen last meer van deze haat, want ik had andere kanalen dan de Top 40 om muziek te luisteren. Dus de band kruiste mijn pad niet meer. 35 Jaar later en ik kan inmiddels erkennen: de combinatie van de percussiesample en het gezemel (© Tit) van Mick zorgt voor een wonderlijk, want zowaar aanstekelijk dromerig, licht psychedelisch effect. Het uitbundige refrein doet me weinig en vind ik een tikje vervelend - doet ook afbreuk aan de rest van het nummer (kost een vol punt) - maar de coupletten en de instrumentale delen vind ik behoorlijk bedwelmend.
Oh, Wendy schrijft nagenoeg hetzelfde, grappig wel.
6,8

# 2353 The Chemical Brothers – Galvanize
Fijn hoor, al die achtergrondinfo. Voor de zoveelste keer: dank!
Ik moest even graven om het origineel te zoeken van die Najat Aatabou, want wat blijkt? Het nummer heet niet 'Hadi Kedba Bayna', maar Goul El Hak El Mout Kaina, maar eerstgenoemde titel is blijkbaar een eigen leven gaan leiden, want ook deze uploader van het liedje noemt het, net als Wikipedia, 'Hadi Kedba Bayna'.
Geen idee waarom, mijn Arabisch is een beetje roestig. Maar toch kom ik de songtitel in het Marokkaanse muziekcircuit tegen, want ene Cheb Jamel heeft het nummer vier jaar later (1996) ook gecoverd en hij noemde het nummer wel 'Hadi Kedba Bayna'. Wellicht is de oorspronkelijke titel 'واش نسيتي' op meerdere manieren te vertalen?
Hoe het ook zij en hoe aangenaam die versies ook zijn, ik vind de Westerse bewerking van de broertjes toch de beste. Hier kan ik goed op dansen (zij het laaaaaang niet zo goed als die dansers in het clipje).
8,2

# 2354 Zara Larsson - Lush Life
Weer zo'n oninteressant inwisselbaar dancepopdeuntje van anno nu (daar valt 2015 ook onder). Huppeldekuttrutflutprut.
Jullie cijfers zijn veel te positief: quit this bland shit.
3,5

# 2355 Calvin Harris & Clementine Douglas – Blessings
Weer zo'n oninteressant inwisselbaar dancepopdeuntje van anno nu.
Huppeldekuttrutflutprut. Nu inclusief zo'n godvergeten kutautotune over haar gladgetrokken smoeltje.
Jullie onvoldoendes zijn nog steeds veel te positief: quit this bullshit.
2,5
(Tangerine Dreams 'Love On A Real Train' geef ik een 8,3 en om die copyrightschermutselingen nog even verder door te trekken: dat nummer heeft weer duidelijke invloeden van 'Music for 18 Musicians' van Steve Reich)

# 2355 Calvin Harris Feat. Clementine Douglas - Blessings: 5,5

Ik begrijp dat mijn Arabisch niet meer is wat het geweest is. Mooie aanvulling op Galvanize door EvilDrSmith. De score voor The Chemical Brothers is gestegen naar een 6,91. Daar moeten Calvin Harris en Clementine Douglas ook op hopen. Hun Blessings staat voorlopig op een 5,68.

Deze week 5 uit 2005. Eens kijken of we daar een aantal fatsoenlijke scores bij kunnen krijgen. Tot nu hebben we pas drie nummers uit de Top 40 van 2005 voorbij zien komen die hoger dan een zeven scoren. Of eigenlijk slechts twee, want een van de drie is voor All Shook Up van Elvis Presley en die komt, zoals we allen weten, oorspronkelijk uit 1957. Verreweg de hoogste score is voor Precious van Depeche Mode, die kreeg van ons een 7,72. The Sugababes hebben met Push The Button een 7,11 gehaald. De rest scoort dus onder de zeven. Ook de laagste score die we ooit gegeven hebben komt uit 2005 en is voor de Gebroeders Ko met hun banger Vraag Uw Eekhoorn Waarom. Een 1,53. De gemiddelde score voor 2005 is voorlopig slechts een 5,48' ruim onder ons algemene gemiddelde van een 6,36.

We beginnen deze week met KT Tunstall. Tunstall werd in Edinburgh geboren uit een moeder met een Chinese en Schotse achtergrond en een vader uit Belfast. Haar ouders ontmoetten elkaar in Edinburgh, waar haar moeder als danseres werkte en haar vader barman was. Tunstall werd na 18 dagen geadopteerd door een gezin in St Andrews. Haar biologische vader heeft ze nooit ontmoet. Ze studeerde in Londen en speelde in kleine folkclubs tot ze werd ontdekt. Ze staat bekend om haar gebruik van het loopstation, waarmee ze zichzelf tijdens optredens live opneemt en lagen toevoegt van zang en gitaar, een techniek die inmiddels haar handelsmerk is.

Tunstall schreef Other Side Of The World op haar studentenkamer in Londen, lang voordat iemand haar naam kende. Ze baseerde het op een vriendschap tussen twee mensen die elkaar online leerden kennen maar duizenden kilometers van elkaar woonden. Ze noemde het later het eerste volwassen nummer dat ik ooit schreef.

Het nummer kwam in 2005 uit als tweede single van haar debuutalbum Eye To The Telescope, geproduceerd door Steve Osborne, die eerder werkte met Doves en Suede. Hij hield de opname klein met akoestische gitaren, zachte percussie en achtergrondzang van drummer Luke Bullen, die destijds ook haar partner was. De videoclip werd in Marokko opgenomen en laat Tunstall zien tussen reizigers op doorreis.

De release volgde kort na haar onverwachte doorbraak bij Later… with Jools Holland. Ze mocht daar op het laatste moment invallen voor Nas, speelde Black Horse And The Cherry Tree live met haar loopstation en stond binnen een week bovenaan de Britse verkooplijsten. Eye To The Telescope verkocht uiteindelijk meer dan vijf miljoen exemplaren wereldwijd, werd genomineerd voor de Mercury Prize en leverde Tunstall een Grammy-nominatie op.

In 2025 viert Tunstall twintig jaar Eye To The Telescope met een jubileumtour. Ze speelt het album, weliswaar in een iets aangepaste volgorde, integraal, samen met haar band en soms ook akoestisch. In interviews zegt ze dat de reacties haar raken: Het is bijzonder om te horen hoe deze nummers mensen al twintig jaar vergezellen. Dat had ik nooit kunnen voorspellen toen ik ze schreef.

Tunstall speelt Other Side Of The World de afgelopen dagen tijdens haar tour in een medley met America van Razorlight. Andy Burrows speelde tijdens een aantal optredens ook mee tijdens de set. Gedurende de tour was hij steeds al special guest zoals tijdens het optreden in Amsterdam afgelopen zomer. In zijn voorprogramma set speelde hij op zijn beurt Other Side Of The World met KT Tunstall samen en nam zijn dochter Joni de zang voor haar rekening.

Tunstall kampt sinds 2018 met gehoorverlies aan één oor en zette later ook een tour stop toen haar andere oor klachten gaf. Toch blijft ze optreden, schrijven en opnemen. Ze zegt daarover dat ze beter voor haar oren had moeten zorgen, maar dat ermee heeft leren leven. Other Side Of The World haalde in Nederland de 21e plaats in de Top 40 en bleef vijf weken genoteerd.

# 2356 KT Tunstall - Other Side Of The World

Tunstall
7,9

Gast
geplaatst: vandaag om 12:06 uur

geplaatst: vandaag om 12:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.