Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 23 november 2025, 08:30 uur
Ik heb tegen de 100 nummers op de lijst gehad voor de GH, maar deze stond daar idd niet op. Meer pop/rock dan disco ook. Prima nummer wel.
7
7
0
geplaatst: 23 november 2025, 09:23 uur
Ik moest het even aanklikken om te horen welk nummer dit ook alweer was maar idd lekker nummer, wel wat vergeten heb ik het idee. Althans door mij dan en niet door onze bevlogen spelleider 
7,3

7,3
0
geplaatst: 23 november 2025, 12:17 uur
Jigsaw? Ik geef mooi een voldoende, anders kan je nog weleens in een akelige situatie belanden....
6,8
6,8
0
geplaatst: 23 november 2025, 13:20 uur
Ik heb totaal geen moeite om dwars in te vliegen tegen de (jeugd)smaak van 50tracks.
Hoe mooi hij en afschuwelijk ruk ik ook over hetzelfde liedje denken: als ik de kans krijg, affakkelen die hap!
Echter, daarvoor is Jigsaw toch veel te onschuldig en veilig.
Waar ik me nog het meest aan erger is dat de bassist en gitarist zo nadrukkelijk in beeld zijn, maar ik nauwelijks tot geen gitaarwerk hoor. Alles wordt volgeplempt met orkestrale arrangementen en gelikte viooltjes in (proto-)discomodus. Nu is het al lullig om te moeten playbacken, maar bij zo'n liedje krijg je toch plaatsvervangende schaamte voor die gitarist?
Enfin, al mijn gewauwel terzijde: als dat het belangrijkste is om over te zaniken, dan zal het liedje verder ook wel meevallen. Dat doet het dan ook.
Maar mijn vote in de Disco Demolition Night GH krijgt het zeker niet.
6,5
Hoe mooi hij en afschuwelijk ruk ik ook over hetzelfde liedje denken: als ik de kans krijg, affakkelen die hap!
Echter, daarvoor is Jigsaw toch veel te onschuldig en veilig.
Waar ik me nog het meest aan erger is dat de bassist en gitarist zo nadrukkelijk in beeld zijn, maar ik nauwelijks tot geen gitaarwerk hoor. Alles wordt volgeplempt met orkestrale arrangementen en gelikte viooltjes in (proto-)discomodus. Nu is het al lullig om te moeten playbacken, maar bij zo'n liedje krijg je toch plaatsvervangende schaamte voor die gitarist?
Enfin, al mijn gewauwel terzijde: als dat het belangrijkste is om over te zaniken, dan zal het liedje verder ook wel meevallen. Dat doet het dan ook.
Maar mijn vote in de Disco Demolition Night GH krijgt het zeker niet.
6,5
0
geplaatst: 23 november 2025, 20:19 uur
Denk er meteen maar even over na wat er gebeurd zou zijn als punk en new wave er nooit waren geweest. Het ging eigenlijk flink verkeerd met de popmuziek in de eerste helft van de jaren 70. Maar hey natuurlijk zijn er altijd leuke liedjes te vinden. Zingende drummer ook nog. En waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die de film ook nog eens gezien hebben: "Gelukkig is de film ietsje leuker dan het liedje." kan ik mezelf quoten. Ach eigenlijk vind ik het best wel een leuk liedje en die film was ik eigenlijk al weer vergeten: 7,7
0
geplaatst: 23 november 2025, 21:04 uur
# 2360 Madonna - Hung Up: 5
# 2361 ABBA - SOS: 8,5
# 2362 Jigsaw - Sky High: 7
# 2361 ABBA - SOS: 8,5
# 2362 Jigsaw - Sky High: 7
1
geplaatst: 23 november 2025, 21:39 uur
wendyvortex schreef:
Het ging eigenlijk flink verkeerd met de popmuziek in de eerste helft van de jaren 70.
Het ging eigenlijk flink verkeerd met de popmuziek in de eerste helft van de jaren 70.
Dat zeggen hippies ook omdat The Beatles in 1970 splitten en Jim Morrison en Jimi Hendrix, dé iconen van de jaren '60 stierven. Maar de eerste helft van de jaren '70 werd er juist heel wat goede muziek uitgebracht: prog-, glam- en hardrock waren op hun hoogtepunt en vergeet de krautrock niet. Ook heel wat goede soulalbums en singer-songwriters van diverse pluimage. En bands als Rolling Stones en The Who brachten toen ook nog meesterwerken uit. En de Nederpop zat ook op zijn hoogtepunt met Golden Earring, Shocking Blue, Focus, Earth & Fire en Supersister. Misschien denk je teveel aan Vader Abraham, Corry & the Rekels en de hoempapa- en schlagernummers die de hitlijsten de jaren '70 ontsierden.
In 1976 hadden een aantal rockbands wel een dip: Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Mud, Slade. De punk & new wave waren toen een welgekomen aflossing.
De huidige popmuziek vind ik een stuk minder boeiend.
0
geplaatst: 24 november 2025, 00:58 uur
Coldplay - Talk : 7
Madonna - Hung Up : 7,5
ABBA - SOS : 7
Jigsaw - Sky High : 6
Madonna - Hung Up : 7,5
ABBA - SOS : 7
Jigsaw - Sky High : 6
0
geplaatst: 24 november 2025, 06:43 uur
Een 6,96 voor Jigsaw's Sky High. Gelukkig is het best wel een leuk liedje en die film zijn we eigenlijk al weer vergeten, toch?
Goed dan een echte soul/disco hit uit 1975. Shining Star werd door Earth, Wind & Fire in januari van dat jaar uitgebracht als eerste single van het album That's The Way Of The World. Maurice White schreef het nummer tijdens opnames in Colorado, geïnspireerd door de helderheid van de sterrenhemel. Samen met Philip Bailey en Larry Dunn maakte hij er een song van die draait om zelfvertrouwen en menselijke potentie: “You’re a shining star, no matter who you are.
White had een lange weg afgelegd voordat Earth, Wind & Fire doorbrak. Hij groeide op in Memphis, werkte als sessiedrummer bij Chess Records in Chicago en speelde in het Ramsey Lewis Trio. Zijn band, oorspronkelijk The Salty Peppers, evolueerde tot Earth, Wind & Fire nadat White zich verdiepte in mystiek en de groep een nieuwe richting gaf. Pas na verhuizing naar Los Angeles en een volledig vernieuwde bezetting vond de band een eigen geluid.
That’s The Way Of The World werd bewust vóór de gelijknamige film uitgebracht omdat het productieteam zag dat de film geen succes zou worden. Het album werd wel een doorbraak. Shining Star koppelt een strakke groove aan meerlagige arrangementen met blazers, gitaarlijnen en de karakteristieke samenzang van White en Bailey maar bevat ook een opvallend plotseling a capella-slot. De combinatie van funk, jazzinvloeden en popproductie legde de basis voor het geluid dat EWF verder zou uitbouwen. Het gitaarintro en baslijn werden later gesampled door hiphop- en R&B-artiesten, onder wie Lauryn Hill en Will Smith.
Shining Star werd de eerste en laatste nummer 1-hit voor Earth, Wind & Fire in de Amerikaanse Billboard Hot 100. In Nederland was het de eerste Top 40-hit voor de band; het stond vijf weken genoteerd met als hoogste positie plaats 23. In de NPO Radio 2 Top 2000 stond Shining Star alleen in 1999 genoteerd, op plaats 1747. Tijdens de inauguratie van Barack Obama in 2009 speelde Earth, Wind & Fire het nummer live.
In een Seinfeld-aflevering uit 1996 probeert Elaine te dansen op Shining Star. De scène staat bekend om haar houterige, ongecoördineerde bewegingen, waardoor de andere personages zichtbaar verbijsterd raken en het moment een van de meest herkenbare komische scènes uit de serie werd. In 1998 maakte Sunz Of Man, een groep uit de Wu-Tang Clan-kring, een eigen versie van “Shining Star”. Voor de bijbehorende video zijn de leden van Earth, Wind & Fire te horen en zien met Ol' Dirty Bastard.
# 2363 Earth, Wind & Fire - Shining Star
Goed dan een echte soul/disco hit uit 1975. Shining Star werd door Earth, Wind & Fire in januari van dat jaar uitgebracht als eerste single van het album That's The Way Of The World. Maurice White schreef het nummer tijdens opnames in Colorado, geïnspireerd door de helderheid van de sterrenhemel. Samen met Philip Bailey en Larry Dunn maakte hij er een song van die draait om zelfvertrouwen en menselijke potentie: “You’re a shining star, no matter who you are.
White had een lange weg afgelegd voordat Earth, Wind & Fire doorbrak. Hij groeide op in Memphis, werkte als sessiedrummer bij Chess Records in Chicago en speelde in het Ramsey Lewis Trio. Zijn band, oorspronkelijk The Salty Peppers, evolueerde tot Earth, Wind & Fire nadat White zich verdiepte in mystiek en de groep een nieuwe richting gaf. Pas na verhuizing naar Los Angeles en een volledig vernieuwde bezetting vond de band een eigen geluid.
That’s The Way Of The World werd bewust vóór de gelijknamige film uitgebracht omdat het productieteam zag dat de film geen succes zou worden. Het album werd wel een doorbraak. Shining Star koppelt een strakke groove aan meerlagige arrangementen met blazers, gitaarlijnen en de karakteristieke samenzang van White en Bailey maar bevat ook een opvallend plotseling a capella-slot. De combinatie van funk, jazzinvloeden en popproductie legde de basis voor het geluid dat EWF verder zou uitbouwen. Het gitaarintro en baslijn werden later gesampled door hiphop- en R&B-artiesten, onder wie Lauryn Hill en Will Smith.
Shining Star werd de eerste en laatste nummer 1-hit voor Earth, Wind & Fire in de Amerikaanse Billboard Hot 100. In Nederland was het de eerste Top 40-hit voor de band; het stond vijf weken genoteerd met als hoogste positie plaats 23. In de NPO Radio 2 Top 2000 stond Shining Star alleen in 1999 genoteerd, op plaats 1747. Tijdens de inauguratie van Barack Obama in 2009 speelde Earth, Wind & Fire het nummer live.
In een Seinfeld-aflevering uit 1996 probeert Elaine te dansen op Shining Star. De scène staat bekend om haar houterige, ongecoördineerde bewegingen, waardoor de andere personages zichtbaar verbijsterd raken en het moment een van de meest herkenbare komische scènes uit de serie werd. In 1998 maakte Sunz Of Man, een groep uit de Wu-Tang Clan-kring, een eigen versie van “Shining Star”. Voor de bijbehorende video zijn de leden van Earth, Wind & Fire te horen en zien met Ol' Dirty Bastard.
# 2363 Earth, Wind & Fire - Shining Star
* denotes required fields.