MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

# 2361 ABBA - SOS: 8
# 2360 Madonna - Hung Up: 7

ranboy schreef:

Nog steeds de song die in mijn ruim 50 jaar van lijsten maken het vaakst op 1 heeft gestaan (13x), al maakte ik mijn top 10 in dat beginjaar 1975 wel wat vaker dan eens per week...

Je had destijds ook nog een midweek? Dat is wel heel professioneel

Mijn ABBA cijfer is een 7,25

Ik heb weinig meer met ABBA, maar deze scoort nog wel.

8,0

9

Ik denk wel mijn favoriete ABBA, al is het nipt met Knowing Me Knowing You.

10

Wellicht hun beste

9,5

Wonderschoon

ABBA zit bij mij nipt buiten de all time Top 100 artists. Op de 116e plaats. 3 x ABBA draaien en zijn Soundgarden voorbij. Boven onze bank hangt ook een prachtige Wasco tekening van ABBA. Volgens mij ook de enige artiest die een plaatsje in de woonkamer heeft (oh nee John Travolta ook nog).

ABBA scoort met name met: The Day Before You Came, The Name of the Game en Knowing Me, Knowing You. S.O.S. komt pas op de 14e plaats. En dan zitten we buiten de Top 10. Vind het ook een beetje een net niet ABBA-classic: 7,2

Nee nee, natuurlijk is dit niet de beste. Dat is en blijft vanzelfsprekend altijd (de albumversie van) 'Eagle', dat weten jullie allemaal ook wel.
Ik heb die soloplaat van Agnetha met die Zweedse titel hier ook liggen. Je komt de gekste/leukste dingen tegen in kringloopwinkels. Ik hoor trouwens bar weinig verschil, behalve dat ze het in het Zweeds zingt.

Mijn waardering voor Abba groeit naarmate de jaren vorderen. Misschien omdat ik het nooit grijs heb gedraaid. Inmiddels vind ik dit zelfs een heel erg sterk liedje. Leuk om de clip ook eens te zien.
8,5

@ de spelleider: is het nu niet eens tijd voor wat grunge, want wendy moet duidelijk meer Screaming Trees en Soundgarden draaien.

# 2361 ABBA - SOS: 8,0

Het wonderschone meesterwerk van ABBA schiet met een 8,04 onze Top 100 in. En dan hebben ze volgens een van de stemmers ook nog 13 betere dan SOS. Dat is in ieder geval The Day Before You Came die kreeg van ons eerder een 8,15.
Het is altijd tijd voor grunge, zeker hier in huis, maar als spelleider ga ik bij dit spel Screaming Trees en Soundgarden zelfs voor wendyvortex niet spelen EvilDrSmith. Samen hebben ze slechts één Top 40 hit op hun naam en die Black Hole Sun hebben we al met een 7,70 gewaardeerd.

We zijn nog niet klaar met de ABBA leden maar eerst even de actualiteit. Daarvoor blijven we nog even in 1975. Bij de buren is Titmeister begonnen met de Greatest Hits of #7: Disco Demolition Night. Hoewel ik erg van de rock was kon ik een deel van de disco wel hebben dus zo'n verbranding was ook wat overdreven. Vaak vond ik dan weer de crossovers tussen pop/rock en disco de beste tracks opleveren. Zo was ik groot fan van Sky High van Jigsaw. Voor mij in die tijd meer een pop/rock track dan een disco kraker. Tot ik het nummer verkocht aan een klasgenoot die DJ was en op zoek was naar deze track voor zijn Disco Nights. Daarna stond het in een keer op mijn disco tapes. koosknook beschreef gisteren hoe de waardering voor een nummer in de tijd kan veranderen, dat herken ik wel. Sky High vind ik echter al 50 jaar een lekker nummer. Het zal die Disco lijst zeker niet halen maar bij Rate Your Music beschrijft iemand het perfect: Sky High is one of the greatest pop hits of the disco era. Pop met een discorandje of disco met een pop sausje? Bij de Top 1975 hier op MuMe haalde het nummer zelfs de eerste plaats, helaas zijn niet al die stemmers hier meer actief. De Disco Demolition Night is mooie aanleiding om het nummer hier een keer langs te laten komen. In Nederland stond Sky High ten slotte 4 weken in de Top 40, met een hoogste notering op de 22e plaats.

Sky High werd in 1975 uitgebracht als titelsong voor de film The Man from Hong Kong. Het nummer was geschreven door Clive Scott en Des Dyer en kreeg een orkestarrangement van Richard Hewson. daar heeft Jeff Lynne volgens mij voor Xanadu ook nog goed naar geluisterd. In de Verenigde Staten bereikte het nummer de derde plaats in de Billboard Hot 100. Ook in het Verenigd Koninkrijk belandde het in de top 10 en in Australië kwam het eind 1975 tot nummer 3. Twee jaar later werd Sky High in Japan opnieuw een succes en bereikte het de tweede positie in de Oricon-chart, gesteund door het gebruik van het nummer als intromuziek van de Mexicaanse professionele worstelaar luchador Mil Máscaras, die in Japan een grote aanhang had.

Jigsaw bestond sinds 1966. De leden kwamen uit verschillende groepen zoals Pinkerton’s Assorted Colours, de Fortunes en de Mighty Avengers. Jigsaw begon met een bluesrock-georiënteerde stijl, maar veranderde richting pop toen Des Dyer in 1967 de rol van drummer en leadzanger overnam. De band stond in deze jaren bekend om optredens waarin vuur en theatrale elementen werden gebruikt. In 1970 werd Jigsaw de begeleidingsband van de Amerikaanse Soulzanger Arthur Conley tijdens diens Europese tour.

Het album Letherslade Farm uit 1970 was een conceptplaat die de muziekindustrie satirisch benaderde, met korte “interview”-fragmenten tussen de nummers door. Een arrangement van “Jesu, Joy of Man’s Desiring” werd als single uitgebracht, maar haalde de charts niet. Als songwriters waren Scott en Dyer in deze periode wél succesvol: in 1974 schreven zij Who Do You Think You Are? voor Candlewick Green. Dit nummer stond 4 weken in de Nederlandse Top 40 en kwam tot de 25e plaats.

Toen Jigsaw begin jaren zeventig zonder platencontract kwam te zitten, richtten Scott, Dyer en manager Chas Peate het label Splash Records op. Voor dat label werd in 1975 Sky High gereleased. Na het succes van Sky High bracht Jigsaw verschillende vervolgplaten uit. In het Verenigd Koninkrijk leverde dit nog een klein chart succesje op met If I Have to Go Away in 1977. Daarnaast schreef de band in 1979 muziek voor de film Home Before Midnight. Een laatste album voor Elektra en een laatste single op Splash Records in 1983 sloten de actieve periode van Jigsaw af.

Na de beëindiging van de groep bleven Scott en Dyer actief als schrijvers. Hun werk werd opgenomen door artiesten zoals Bad Boys Inc, Boyzone en Bobby Rydell. Dyer nam in 1983 en 1985 deel aan de Britse voorrondes voor het Eurovisiesongfestival. In 1988 stond Des Dyer als achtergrondzanger op het Eurovisiepodium bij Scott Fitzgerald, voor de Britse inzending Go tijdens het Songfestival in Dublin. Clive Scott overleed in 2009.

# 2362 Jigsaw - Sky High

Deze is meer dan prima

8

Gast
geplaatst: vandaag om 13:33 uur

geplaatst: vandaag om 13:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.