MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
9,2

Klinkt nog altijd fris en onweerstaanbaar

Toch denk ik dat het met de karakteristieke zang van Prince nog een stukkie sterker was geworden.
Evenzogoed een lekker funky nummer, alleen juist dat "Oh wi yo wi yo" vind ik wat minder en klinkt alsof het door een groepje zwakzinnige blootbilbavianen wordt gezongen. Maar misschien was dat ook juist de bedoeling.
7,2

# 2365 The Time - Jungle Love: 5
# 2364 Jimmy Cliff & Lebo M - Hakuna Matata: 6

EvilDrSmith schreef:
Toch denk ik dat het met de karakteristieke zang van Prince nog een stukkie sterker was geworden.

Volgens mij is het gewoon Prince. Met een beetje pitch erop. Volgens mij was die Morris Day gewoon een soort Boney M Bobby die de danspasjes en de playback mocht doen. Uit de Purple Rain tijd en ik was best into Prince en zijn satellieten. Nog steeds prima te pruimen. Bij The Time kom ik dan niet heel veel verder dan deze en The Bird. Dit was echter wel mooi de eerste of tweede single waar mijn zakgeld naar toeging in 1985: 7,9

Check: de derde op 7 februari 1985.
Like a Virgin - Madonna (11 januari)
One Night in Bangkok - Murray Head (29 januari)
Jungle Love - The Time (7 februari)

En dan zit er een mysterieus gat tussen The Time en de eerstvolgende op 21 maart (This Is Not America van David Bowie). Geen idee waar die hap vandaan komt. Een maxi single of een LP vermoed ik. Die noteerde ik niet in een schriftje. Singles waren nog de heilige graal destijds ik kan me ook niet voorstellen dat het iets niet muziek gerelateerd was. Ik ben jarig op 19 maart kan er ook nog iets mee van doen hebben. Ik zal zo nog even snuffelen of ik aan de hand van de oude Top 40 overzichten nog iets kan bedenken.

Tweede check: ik zie dat Shout van Tears for Fears er in 1987 nog tussen gekrabbeld staat. Mogelijk ontdekte ik na 2 jaar al het mysterieuze gat in begin 1985. Gimme Gimme Gimme van Narada Michael Walden had ik op 12" maar die zal verjaardag gerelateerd zijn geweest.

wendyvortex schreef:
Bij The Time kom ik dan niet heel veel verder dan deze en The Bird.
Jerk Out (1990).
Daarvan heb ik de single dan weer liggen. 30 minuten aan speelduur.

Jimmy Cliff & Lebo M. - Hakuna Matata - 4
Nee, met dit kinderliedje als een in memoriam, doen we Jimmy Cliff zwaar tekort.

The Time - Jungle Love - 7
Prince zou het niet beter hebben gedaan. Dat beschouw ik als een groot compliment voor Morris & co.

Earth, Wind & Fire - Shining Star : 5

Jimmy Cliff & Lebo M - Hakuna Matata : 6

The Time - Jungle Love : 6

# 2365 The Time - Jungle Love: 5,5

Prince zou het niet beter hebben gedaan. Of is het gewoon Prince met een beetje pitch erop? Voor Prince begrippen krijgt Jungle Love van The Time een matige 6,50.

I Would Die 4 U komt uit dezelfde periode en is gemaakt met dezelfde scene als Jungle Love van The Time. De oorsprong van I Would Die 4 U is terug te leiden naar een optreden van Prince in de club First Avenue in Minneapolis op 3 augustus 1983. Die live-registratie vormde de basis voor de albumversie op Purple Rain; in de weken erna werkte Prince in Sunset Sound in Los Angeles aan aanvullende overdubs. De opnamegeschiedenis van het nummer loopt daarmee vrijwel parallel aan de periode waarin The Time werkte aan hun materiaal voor de film.

I Would Die 4 U past in dezelfde funk- en synthgerichte productiewijze als Jungle Love. Beide nummers gebruikten vergelijkbare ritmiek, dezelfde typerende drumcomputers en een gedeelde manier van arrangeren. Het materiaal ontwikkelde zich bovendien gelijktijdig: ook Jungle Love maakte deel uit van het live-repertoire dat The Time rond 1983 in First Avenue speelde, terwijl Prince diezelfde club gebruikte om vroege versies van Purple Rain-songs uit te testen.

In de film Purple Rain komen de twee nummers letterlijk naast elkaar te staan. The Time verschijnt in de rol van rivaliserende band en speelt in de film zowel Jungle Love als The Bird, terwijl I Would Die 4 U later in de verhaallijn wordt uitgevoerd door The Kid. Zo functioneren de songs als spiegelende scènes binnen één contextueel kader: dezelfde club, dezelfde fictieve competitie, maar vanuit twee verschillende muzikale invalshoeken die in werkelijkheid uit dezelfde bron voortkwamen.

I Would Die 4 U kwam in de laatste week van 1984 binnen in de Top 40, stond uiteindelijk 10 weken genoteerd waarvan twee weken op de derde plaats. I Would Die 4 U staat pas sinds 2021 in de MuMe Top 2000 dankzij een nominatie van laxus11, in de Radio2 Top 2000 staat het nummer sinds 2006 genoteerd veelal in het rechter rijtje van de lijst.

# 2366 Prince - I Would Die 4 U

Na Erotic City mijn favoriete Prince.

8,7

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.