MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Prince heeft een aantal hoogtepunten en dieptepunten. Dit is geen van beide.

5

Speciaal voor mij op mijn verjaardag ✨🫶

Tnx 50tracks

9,4

Graag gedaan Yield . Maak er een mooie dag van.

EvilDrSmith schreef:
Toch denk ik dat het met de karakteristieke zang van Prince nog een stukkie sterker was geworden.
wendyvortex schreef:
Volgens mij is het gewoon Prince. Met een beetje pitch erop. Volgens mij was die Morris Day gewoon een soort Boney M Bobby die de danspasjes en de playback mocht doen.
Grinnik, interessante argwaan. Maar if so: weer een bewijs dat pitch meer kapot maakt dan je lief is. Ik vind de stem van The Time, wie het ook is, minder uitgesproken en opvallend dan his Royal Badness.
Morris Day heeft nog wel járenlang liveoptredens gegeven, lang nadat Prince kassiewijle was. Om dat allemaal te ensceneren en/of playbackend vol te houden lijkt me ook wel een klus. Al lees ik nu dat [sinds 2022] the Prince Estate recently informed Day that he "can no longer use Morris Day and the Time in any capacity." En "that Day could not claim “ownership of the name,” but there was still opportunity to use the name via an agreement with the Prince Estate that would provide terms for Day to monetarily compensate “the trademark owner in exchange for the ability to continue using the name.”
Lenen, lenen, betalen, betalen.
wendyvortex schreef:

Check: de derde op 7 februari 1985.
Like a Virgin - Madonna (11 januari)
One Night in Bangkok - Murray Head (29 januari)
Jungle Love - The Time (7 februari)

En dan zit er een mysterieus gat tussen The Time en de eerstvolgende op 21 maart (This Is Not America van David Bowie). Geen idee waar die hap vandaan komt.
Jôh, je bent dat dure Valentijnscadeautje voor je stille liefde natuurlijk vergeten. Dat kostte je een maand (vooruitgegeven) zakgeld. Dat zal dan vast deze 12" geweest zijn: een Amerikaanse import waarin Prince exact tien minuten lang 'I would die for you" zingt, smacht en kermt. Superbijzonder om te geven!
En dan maar hopen dat zijn gezongen wens voor jou positief werd beantwoord (maar dan ook weer niet letterlijk)
https://i.discogs.com/mjtFtK0PjrtMpFXzr_lfuXrIsGrp5lhW-4hH4CB3sgM/rs:fit/g:sm/q:90/h:599/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTQxMDc2/MS0xNzU2MDU5ODA5/LTQ3ODcuanBlZw.jpeg
7,4

8,5

Veel leuker dan Purple Rain

Voor mij liggen de hoogtijdagen van Prince met name bij de 1999 en Purple Rain albums. De film heb ik nog nooit gezien. Maar de LP had ik natuurlijk. I Would Die for U is een op zich vrij eenvoudig nummer, maar ik heb het altijd een heerlijke melodie gevonden heeft ook geen verdere trucs nodig. Valt op het album dan misschien net een beetje weg na The Beautiful Ones, Computer Blue, Darling Nikki en When Doves Cry. Maar op de radio doet het nummer het goed. Op de plaat krijgen we daarna nog filler Baby I'm a Star en het destijds wel er kapot gedraaide titelnummer. Ik neem I Would Die ... meestal wel mee in een Prince-rondje: 8

Een van z’n mindere jaren-80 singles:

8

Prince - I Would Die for U - 8
Een van de vele topnummers, die hij in deze periode maakte.

# 2366 Prince And The Revolution - I Would Die 4 U: 6,0

Een prima score voor Prince zijn I Would Die 4 U maar in zijn universum heb je dan maar liefst 5 (bijna) 8 scores boven je.
8,63 - When Doves Cry
8,16 - Sign O' The Times
8,07 - Purple Rain
8,03 - 1999
7,96 - Let's Go Crazy
7,65 - I Would Die 4 U
6,94 - Gett Off
6,00 - The Most Beautiful Girl In The World

Ik had eerder deze week al beloofd nog even terug te komen op (de mannen van) ABBA. In het overzichtje dat wendyvortexeergisteren postte met de singles die ze kocht kwam ik One Night In Bangkok ook al tegen.

One Night In Bangkok komt uit de musical Chess. Een conceptalbum met muziek van Benny Andersson en Björn Ulvaeus, die na ABBA hun eerste grootschalige externe project aangingen. Tim Rice leverde de teksten en bouwde het verhaal rond een schaaktoernooi dat zich deels in Bangkok afspeelt. One Night In Bangkok is een nummer van de Amerikaanse deelnemer, Frederick Trumper.

One Night In Bangkok opent met een orkestintro waarin pentatonische motieven en percussie verwijzen naar Thaise muziek. De tekst zit vol schaaktermen en geografische verwijzingen. De verteller, Murray Head, beschrijft met een ritmische spreekzang en dik aangezette Amerikaanse tongval de stad als een omgeving die afleidt van zijn toernooi, wat leidt tot regels als “I get my kicks above the waistline, sunshine”. Het refrein werd ingezongen door de Zweedse vocalist en producer Anders Glenmark, via meerstemmige overdubs.

Murray Head had al een behoorlijke carrière achter de rug tegen de tijd dat One Night In Bangkok uit kwam. Hij groeide op in een artistiek gezin: zijn moeder, Helen Shingler, werkte als actrice voor de BBC en zijn vader, Seafield Head, maakte documentaires. Zijn broer Anthony zou later televisierollen spelen in onder meer Buffy The Vampire Slayer en Little Britain. Murray Head begon in de jaren zestig met acteren en muziek opnemen, stond in de West End-productie van Hair en kreeg internationale bekendheid toen hij op de originele conceptplaat van Jesus Christ Superstar de rol van Judas vertolkte. Parallel daaraan speelde hij filmrollen, waaronder in Sunday Bloody Sunday uit 1971.

In de Verenigde Staten bereikte One Night In Bangkok de derde plaats in de Billboard Hot 100; in het Verenigd Koninkrijk haalde de single de 12e plek. In meerdere Europese landen werd de eerste plaats bereikt, waaronder Duitsland, Zwitserland, Finland en Spanje.

In Nederland werd het nummer op donderdag 13 december 1984 gekozen tot TROS Paradeplaat op Hilversum 3. De plaat kwam vervolgens de Top 40 binnen en bereikte de 2e plaats en stond11 weken in de lijst. In de NPO Radio 2 Top 2000 stond de plaat tot 2009 regelmatig genoteerd, met als hoogste notering een 1047e plaats in 1999. Sinds 2009 is het nummer verdwenen uit de lijst.

# 2367 Murray Head - One Night In Bangkok

8,3

Je kiest ze op het moment wel weer uit, 50.

#massageparloursikverstondaltijdmassagefathers
#tochdetekstmaareensgrondigdoornemen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.