MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
4,5 Bond theme by numbers

8

Prima Bondsong!

Ik heb erg weinig met het solo-materiaal van Turner maar deze song mag er op zich best wezen. Het heeft in ieder geval alle Bond ingrediënten inzich.

7,25

8,9

Fantastisch, typisch James Bond, intro. Kan prima wedijveren met Shirley Bassey's Goldfinger. Volledig in de lijn met oudere Bond tracks.

Goldeneye 7,8

en nog een 4 voor I know him so well

Tina Turner - Golden Eye - 7
Hoort thuis in het rijtje van betere Bond-songs.

Als het mijn Top 10 al gaat halen dan wel ergens in de onderste regionen. Eigenlijk vind ik maar een paar Bond songs echt goed. Die Tina Turner maniertjes waren in 1995 ook al vervelend geworden: 6

Tina Turner – GoldenEye : 5

Ik ben vooral liefhebber van haar jaren 60 en 70 werk (met name de jaren dat ze in elkaar werd gebeukt door die Ike-eikel), maar hier geeft Tina Bassey haar beste Shirley Turner performance.
A classic Bond tune to the maxxx, maar nergens sleets of oubollig.
Pakkende combinatie van pompeuze spanning, mysterie en sensualiteit.
John Barry zal het met goedkeuring hebben beluisterd.
Die hese, net niet overslaande uithaal van '...eeeeeye' op 2'57" is het hoogtepunt.
Beter dan de film zelf? Die zou ik dan toch echt weer eens terug moeten zien.
8

# 2369 Tina Turner - GoldenEye: 7,5

Hoge cijfers en onvoldoendes wisselen elkaar af voor Tina Turner. Die onvoldoendes maken een nummer kwetsbaar in de eerste ronde van de Greatest Hits, hier levert het al met al een 6,83 voor GoldenEye op.

Sam Smith's Themesong voor de Spectre film doet het voorlopig erg slecht bij de Greatest Hits van James Bond. Ik kan niet zeggen dat het me helemaal verrast, want ook daar doen nummers uit deze eeuw het meestal slechter. Bovendien heeft die Smith een stem die niet ieders smaak is.. Het zal mijn nummer 1 ook niet worden maar ik vind het ook zeker geen slecht nummer. Maar ja het is zelfs niet de beste Bond song uit 2015.

Toen de voorbereidingen voor Spectre in 2015 begonnen werden verschillende artiesten gevraagd om ideeën in te sturen, onder wie Radiohead, Ellie Goulding, Sam Smith en Lana Del Rey. Radiohead leverde uiteindelijk twee voorstellen in. Een daarvan, de ballade Spectre, viel opvallend goed. Thomas Newman gebruikte het nummer zelfs tijdelijk in vroege montages, omdat de sfeer goed aansloot bij de eerste ruwe versie van de film.

Het probleem zat in de vormgeving van de openingstitels. De regisseur van die openingstitels, Daniel Kleinman, had een sequentie gemaakt waarbij de muziek precies op de seconde moet passen. De versie van Radiohead bouwde langzaam op en had nauwelijks momenten waarop beeld en muziek strak samenvielen. Daardoor was het nummer lastig te gebruiken en viel de song toch af. Radiohead zette de opname zelf online op kerstavond 2015. Online staan er meerdere versies van hun Spectre met Bond beelden in de clip.

Intussen werkten Sam Smith en Jimmy Napes aan hun eigen inzending. Ze leverden een eenvoudige demoversie in met alleen piano en zang. Die opname klonk heel ingetogen, omdat Smith het lied zong met een bijna gefluisterde stem. De hoge noten lagen ver buiten zijn natuurlijke bereik. De productie vond de melodie sterk, maar de uitvoering nog niet geschikt voor een Bondfilm.

Pas weken later kregen Smith en Napes te horen dat het nummer toch gebruikt zou worden. Smith moest het alleen opnieuw inzingen. Hij kwam vroeg naar de studio, dronk thee met honing en wilde eerst wat warmdraaisessies doen. Napes zette meteen de opname aan. Die eerste complete take werd uiteindelijk de definitieve versie. Smith zei later dat hij die hoogste noten zelden nog haalt. Daarom zingt hij het nummer live vaak in een lagere toonsoort. Thomas Newman schreef de orkestpartijen daarna om Smiths frasering heen, iets wat bij Bond themes niet vaak gebeurt.

Writing's On The Wall kreeg in 2016 de Oscar voor Best Original Song. Het was geen wereldwijde megahit, maar de Academy waardeerde dat de song hoorbaar aansluit bij de donkere toon van de klassieke Bondmuziek. In het Verenigd Koninkrijk werd het de eerste Bondtiteltrack die de nummer 1 positie haalde. In Nederland stond het vijf weken in de Top 40, met een hoogste plaats op 35.

# 2370 Sam Smith - Writing's On The Wall (Themesong From Spectre)

Ik stemde deze ook weg bij Greatest Hits, maar vind het eigenlijk helemaal niet slecht. Er zijn gewoon te veel goede Bond songs in de running...

6.5

Wat een jankstem

4

Gast
geplaatst: vandaag om 21:00 uur

geplaatst: vandaag om 21:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.