Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
1
geplaatst: 29 november 2024, 11:43 uur
Net als Finn moet ik eerlijk toegeven: na die eerste seconde toen die gozer met zo'n licht ingehouden kreun zijn snavel opentrok ('Lééét lie...") en ik daarvan al een halve rolberoerte kreeg, was het vervolg toch onverwacht een heel stuk minder wanstaltig kotsmisselijkmakend dan ik ook op basis van het episteltje van 50tracks vreesde.
Deze hypergladgelikte muziek is totaal mijn smaak en stijl niet - en de folk is wel érg diep weggestopt onder de dansende lagen pop - maar het zit wel verdomd goed en pakkend in elkaar. Dat hele subtiele keyboardaccentje zorgt voor een geniaal geslepen oorwurm. Het gospelachtige fragment rond 3'00" vind ik alleraardigst en durf ik zelfs redelijk leuk te vinden. Die Ryan Tedder is geen koekenbakker.
Met de vooringenomen verwachting een 2 of een 3 uit te delen is het deuntje met een 5,5 toch ruim hoger uitgevallen.
Chris Cornell? Dat MOET dan wel die kutplaat van hem zijn geweest waardoor ik scheidingspapieren ging aanvragen vanwege mijn gebroken liefde voor hem.
[checkerdecheck]
Ja hoor, inderdaad.
Deze hypergladgelikte muziek is totaal mijn smaak en stijl niet - en de folk is wel érg diep weggestopt onder de dansende lagen pop - maar het zit wel verdomd goed en pakkend in elkaar. Dat hele subtiele keyboardaccentje zorgt voor een geniaal geslepen oorwurm. Het gospelachtige fragment rond 3'00" vind ik alleraardigst en durf ik zelfs redelijk leuk te vinden. Die Ryan Tedder is geen koekenbakker.
Met de vooringenomen verwachting een 2 of een 3 uit te delen is het deuntje met een 5,5 toch ruim hoger uitgevallen.
Chris Cornell? Dat MOET dan wel die kutplaat van hem zijn geweest waardoor ik scheidingspapieren ging aanvragen vanwege mijn gebroken liefde voor hem.
[checkerdecheck]
Ja hoor, inderdaad.
0
geplaatst: 29 november 2024, 13:08 uur
Finn schreef:
vind het best OK in zijn genre:
vind het best OK in zijn genre:
Welk genre is dat?
Un ieder geval een 6je van mijn kant
0
geplaatst: 29 november 2024, 13:16 uur
Chris Cornell? Dat MOET dan wel die kutplaat van hem zijn geweest
EvilDrSmith Ik ben waarschijnlijk de enige Nederlander die vindt dat er stiekem best een paar aardige nummers op dat album staan.
0
geplaatst: 29 november 2024, 13:27 uur
Chris Cornell? Dat MOET dan wel die kutplaat van hem zijn geweest
50tracks schreef:
EvilDrSmith Ik ben waarschijnlijk de enige Nederlander die vindt dat er stiekem best een paar aardige nummers op dat album staan.
Je hebt alleen al op MuMe drie boezemvrienden voor het leven, want die geven deze plaat 5*. Maar dat zijn ene "Jerone" (vast een Fransoos), "MarkS" (kan van alles zijn) en "nikkisixx" (die woont vast in Californië, naast Tommy Lee en Mick Mars), dus het zou nog steeds kunnen dat je een volstrekt unieke smaak in Nederland hebt. EvilDrSmith Ik ben waarschijnlijk de enige Nederlander die vindt dat er stiekem best een paar aardige nummers op dat album staan.
Alleen 'Two Drink Minimum' is een prachtig (bluesrock)nummer, maar dat is nota bene de onvermelde hidden track: alsof hij zich schaamde dat hij toen nog steeds de beste rockzanger ter wereld was.
Volgens mij dwaal ik een beetje af van het onderwerp.

0
geplaatst: 29 november 2024, 13:32 uur
Nu zet je me in het verkeerde hoekje EvilDrSmith. Ik zei niet dat ik het een goed album vond maar dat er een paar aardige nummers op dat album staan. Goed te horen dat jij er ook één gevonden hebt.
1
geplaatst: 29 november 2024, 13:38 uur
50tracks schreef:
Nu zet je me in het verkeerde hoekje EvilDrSmith. Ik zei niet dat ik het een goed album vond maar dat er een paar aardige nummers op dat album staan. Goed te horen dat jij er ook één gevonden hebt.
Grinnik, je hebt helemaal gelijk! Maar het stiekeme is er nu inmiddels wel vanaf. Nu zet je me in het verkeerde hoekje EvilDrSmith. Ik zei niet dat ik het een goed album vond maar dat er een paar aardige nummers op dat album staan. Goed te horen dat jij er ook één gevonden hebt.

0
geplaatst: 29 november 2024, 20:54 uur
Tsja, groot hitkanon, die Ryan Tedder. Als ie nu toch eens wat minder saaie nummers zou schrijven...
3,5
3,5
0
geplaatst: 30 november 2024, 01:19 uur
Natalie Imbruglia - Torn : 9
OneRepublic - Counting Stars : 6,5
OneRepublic - Counting Stars : 6,5
1
geplaatst: 30 november 2024, 07:54 uur
Ryan Tedder is meer tijd kwijt met het tellen van zijn verdiende dollars in de afgelopen 24 uur dan met onze punten die hij in die tijd kreeg. Slechts 5,46 voor Counting Stars.
Onder de titel 100x Strolling Along Ashley's Road (Clip) heeft pureshores een nieuw item op MusicMeter geïntroduceerd waarvan hij zelf zegt dat het een enorm luchtig spel is dat in 1 weekend erdoor moet kunnen.
Zijn inleiding: Als je de jaren '80 en '90 pop, dance en hiphop bewust hebt meegemaakt, kun je om sommige samples niet heen. Iedereen is wel bekend met de funky drummer van James Brown of de Amen break, maar mijn favoriete underrated sample is toch wel Ashley's Roadclip van The Soul Searchers. Vooral in de begin jaren 90 een vaak terugkerend fenomeen. Oftewel, hoe een jazzy funk gezelschap uit Washington in 1974 de kraamkamer opende voor een massa platen een paar decennia later.
Ashley's Roadclip is een instrumentaal nummer, uitgebracht in 1974 op het album Salt of the Earth. Het nummer bevat een drumsolo van 20 seconden, uitgevoerd door Kenneth Scoggins, die een van de meest herkende en meest gesamplede drumloops in de muziekgeschiedenis is geworden.
Een aantal nummers met die sample zijn hier al voorbij gekomen in
7,02 EMF - Unbelievable
5,72 Milli Vanilli - Girl You Know It's True
Vandaag gaan we twee andere tracks met Ashley's Roachclip samples beoordelen:
Paid in Full door Eric B. & Rakim is in beginsel gebouwd op drie samples. Het ritme van het nummer is gebaseerd op een loop van de drumsolo uit Ashley's Roachclip. De diepe, herkenbare baslijn werd gesampled uit Don't Look Any Further, een duet van Dennis Edwards en Siedah Garrett. Eric B. voegde aan het einde een herhaalde scratch toe met de iconische zin "This stuff is really fresh!" uit Change the Beat, een track van Fab 5 Freddy.
Er was echter een remix van Cold Cut nodig voor de hit versie. Deze remix met de subtitel Seven Minutes Of Madness, werd een baanbrekende versie. Met hun innovatieve gebruik van samples, waaronder fragmenten uit Ofra Haza's Im Nin'Alu en diverse filmquotes, creëerden Coldcut een dynamische mix die zowel in clubs als op de radio immens populair werd. In 1987 bereikte de Mini Madness Cold Cut Remix in 8 weken Top 40 de vierde plaats.
Drie jaar later gebruikte voormalig Soul II Soul zangeres Caron Wheeler in Livin' in the Light ook weer Ashley's Roachclip. Andere samples in het nummer komen uit het jazz-fusie nummer Take Me to the Mardi Gras door Bob James (1975) en A Chorus Line van Ultramagnetic MC's (1989). Livin' In The Light stond in 1990 7 weken in de Top 40 en piekte op nummer 11.
# 1964 Eric B. & Rakim - Paid In Full (Mini Madness - The Cold Cut Remix)
# 1965 Caron Wheeler - Livin' In The Light
Onder de titel 100x Strolling Along Ashley's Road (Clip) heeft pureshores een nieuw item op MusicMeter geïntroduceerd waarvan hij zelf zegt dat het een enorm luchtig spel is dat in 1 weekend erdoor moet kunnen.
Zijn inleiding: Als je de jaren '80 en '90 pop, dance en hiphop bewust hebt meegemaakt, kun je om sommige samples niet heen. Iedereen is wel bekend met de funky drummer van James Brown of de Amen break, maar mijn favoriete underrated sample is toch wel Ashley's Roadclip van The Soul Searchers. Vooral in de begin jaren 90 een vaak terugkerend fenomeen. Oftewel, hoe een jazzy funk gezelschap uit Washington in 1974 de kraamkamer opende voor een massa platen een paar decennia later.
Ashley's Roadclip is een instrumentaal nummer, uitgebracht in 1974 op het album Salt of the Earth. Het nummer bevat een drumsolo van 20 seconden, uitgevoerd door Kenneth Scoggins, die een van de meest herkende en meest gesamplede drumloops in de muziekgeschiedenis is geworden.
Een aantal nummers met die sample zijn hier al voorbij gekomen in
7,02 EMF - Unbelievable
5,72 Milli Vanilli - Girl You Know It's True
Vandaag gaan we twee andere tracks met Ashley's Roachclip samples beoordelen:
Paid in Full door Eric B. & Rakim is in beginsel gebouwd op drie samples. Het ritme van het nummer is gebaseerd op een loop van de drumsolo uit Ashley's Roachclip. De diepe, herkenbare baslijn werd gesampled uit Don't Look Any Further, een duet van Dennis Edwards en Siedah Garrett. Eric B. voegde aan het einde een herhaalde scratch toe met de iconische zin "This stuff is really fresh!" uit Change the Beat, een track van Fab 5 Freddy.
Er was echter een remix van Cold Cut nodig voor de hit versie. Deze remix met de subtitel Seven Minutes Of Madness, werd een baanbrekende versie. Met hun innovatieve gebruik van samples, waaronder fragmenten uit Ofra Haza's Im Nin'Alu en diverse filmquotes, creëerden Coldcut een dynamische mix die zowel in clubs als op de radio immens populair werd. In 1987 bereikte de Mini Madness Cold Cut Remix in 8 weken Top 40 de vierde plaats.
Drie jaar later gebruikte voormalig Soul II Soul zangeres Caron Wheeler in Livin' in the Light ook weer Ashley's Roachclip. Andere samples in het nummer komen uit het jazz-fusie nummer Take Me to the Mardi Gras door Bob James (1975) en A Chorus Line van Ultramagnetic MC's (1989). Livin' In The Light stond in 1990 7 weken in de Top 40 en piekte op nummer 11.
# 1964 Eric B. & Rakim - Paid In Full (Mini Madness - The Cold Cut Remix)
# 1965 Caron Wheeler - Livin' In The Light
4
geplaatst: 30 november 2024, 10:20 uur
Oh, ik vermoedde juist dat we vanaf entry #1965 tot entry #2024 iedere keer een nummer gingen becijferen dat werd uitgebracht in het desbetreffende jaartal 
Paid In Full: 8,5 ijskoude classic
Caron: 6, ze heeft een ander solonummer dat ik veel mooier vind: Don't Quit. Maar die heeft de top 40 niet gehaald

Paid In Full: 8,5 ijskoude classic
Caron: 6, ze heeft een ander solonummer dat ik veel mooier vind: Don't Quit. Maar die heeft de top 40 niet gehaald
* denotes required fields.