MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
In 2023 heeft Rob Hirst ook nog samen gewerkt met Moginie (Oils) en Hamish Stewart (Average White Band), getuige de ep Red Continent (2023), met het gelijknamige Red Continent als single. In 2025 bracht het trio nog https://www.discogs.com/release/35889919-Rob-Hirst-Jim-Moginie-Hamish-Stuart-A-Hundred-Years-Or-More uit.
Rob Hirst organiseerde in 2021 ook het A Tribute to Bones eerbetoon aan hun in 2020 overleden mede bandlid Bones Hillman, onder de naam The Hillmans. Waar samen met de Oils ook weer Hamish Stewart als drummer aan meewerkte. Hirst nam de zang voor zijn rekening.

10 (die mondharmonica)

Inderdaad, die mondharmonica! Daar kan Ome Bob nog wat van leren.
Het nummer was mij onbekend, net als 98% van het repertoire van Midnight Oil. Ondanks hun engagement luister ik nagenoeg nooit naar ze, ik ben niet zo'n liefhebber van Peters stemgeluid. Jammer eigenlijk. Ook hier belemmert dat enigszins het échte luisterplezier. En de poppy bridges vind ik ook niet zo bijzonder en wat flauw.
Evenzogoed en vanwege de energie van het nummer (en de mondharmonica) toch nog een 7,2.
Nu duik ik even in de wiki van Wittenoom.

Peter Andre Feat. Bubbler Ranx - Mysterious Girl: 5,5
Sia Feat. Sean Paul - Cheap Thrills: 4,5
Tame Impala - Dracula: 7 (zij hebben betere maar dit is de beste uit hun tegenvallend album)
Midnight Oil - Blue Sky Mine: 9

Wat Rodajc zegt.

6

Tame Impala - Dracula 7,5

Tame impala 6,5
Midnight oil 8

8,3
Ik heb deze bij het current Greatest Hits genomineerd, maar er circuleren heel veel MO tracks, dus hij gaat het niet redden. Overigens hoor ik deze liever dan die andere hit.

Tsja Midnight Oil, die hele grote hit was vrij goed, maar voor de rest wat moet je er eigenlijk mee? 5

Midnight Oil - Blue Sky Mine : 6,5

# 2428 Midnight Oil - Blue Sky Mine: 7,5

We nemen afscheid van het Australie weekje met een 7,47 voor Midnight Oil's Blue Sky Mine.

Er zijn tegenwoordig weinig artiesten die het goed doen bij de zogenaamde serieuze muziek pers en in de hitparade. Olivia Dean is het vorig jaar gelukt. In menig eindlijstjes over 2025 zoals bij Oor, Pitchfork en NME prijkt album of single in de hoogste regionen. En ook hier op MuMe zijn de superlatieven niet van de lucht: Ik citeer chevy93: The Art of Loving is een fenomenaal album, laat niemand je anders wijsmaken! Een prachtige smeltkroes van (neo)soul en moderne pop. En over een zachte landing gesproken, dit weekend werd bekend dat Man I Need de eerste plaats heeft behaald in de Triple J Hottest 100 van 2025, de jaarlijkse door luisteraars in Australie samengestelde lijst. Dracula staat daar overigens op 3.

Als je een recensie leest over Dean zijn Amy Winehouse, Corinne Bailey Rae of Emeli Sandé nooit ver weg. Ze staat inmiddels ook met twee nummers in de NPO Radio 2 Top 2000. Ze brengt daarmee volgens Radio 2 Gen Z in die lijst. Man I Need staat inmiddels 21 weken in de Top 40 waarvan 9 weken op 1 en tien weken op 2. Deze week zakt ze naar 3. Man I Need staat daarmee al twintig weken achtereenvolgend in de top 3 en is daarmee de vijfde hit ooit die zo lang in deze positie staat.

Olivia Dean groeide op in Londen en begon haar loopbaan als zangeres bij Rudimental. Dat leverde haar al vroeg ervaring op in grote zalen en studio’s. In 2023 bracht ze haar debuutalbum Messy uit, waarmee ze in het Verenigd Koninkrijk direct werd opgepikt en onder meer werd genomineerd voor de Mercury Prize. Buiten het VK bleef het succes nog even achter, maar dat veranderde vorig jaar. In Nederland groeide haar bekendheid vooral door liveoptredens, waaronder twee keer North Sea Jazz. Ze werkt inmiddels al tien jaar met dezelfde bandleden, met wie ze stap voor stap groeide van kleine zalen naar grote podia zoals Glastonbury.

Man I Need verscheen als voorloper van haar tweede album The Art of Loving. Ze schreef het nummer samen met Tobias Jesso Jr. en Zach Nahome. Dean speelt zelf op piano, gitaar en toetsen. In interviews gaf ze aan dat het nummer gaat over weten wat je verwacht van iemand en dat ook gewoon uitspreken. Het gaat over de noodzaak van communicatie. Ze noemt het zelf een nummer dat gemaakt is om op te bewegen en dat blijkt ook uit de reacties op radio en streamingdiensten.

# 2429 Olivia Dean - Man I Need

Midnight Oil nog een 7.8

Olivia een 7

8

Eén van de betere hits van de laatste jaren.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.