MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

7.3

6,5

Tame Impala - Dracula - 5
Dit is nooit mijn favoriete band geweest. Deze single verandert mijn mening niet.

7,5

Dat hij nog veel hits moge scoren (maar zijn albums weer beter worden )!

Het bal is ook hier geopend.

Sia Feat. Sean Paul - Cheap Thrills: 6
Tame Impala - Dracula: 6

Cheap thrills 6,8

Dracula 6,2

#2426 Cheap Thrills. 5,7
#2427 Dracula. 9

In mijn vrijgezellige Tindertijd, een x-aantal jaar geleden, was in mijn doel- en/of leeftijdsgroep het opmerkelijk hoeveel vrouwen aangaven Tame Impala leuk te vinden. In eerste instantie dacht ik: leuk dat ze allemaal van die neopsychedelische groep houden, lekker afwijkend en alternatief! In tweede instantie werd mijn enthousiasme ernstig getemperd. Vooral toen ik eens wat beter naar die band ging luisteren. 'Lonerism' was nog wel een aardige trip, maar ik kwam al niet meer door die hypergladde smurrie van 'Currents' heen. Geen wonder dat al die vrouwen daar op glijden, blèh.
Het is inmiddels van kwaad tot erger geworden, want wat een gotspe om de naam Dracula zo te misbruiken. Dit is een regelrechte vampierenaanranding en zijn snijtanden vallen door deze mierzoete drek van de parodontitis er spontaan uit.
Kijk dan naar de BBC-miniserie 'Dracula' op Netflix, die is een heel stuk beter te verteren.
Ik verlang bijna naar een nummer van Coldplay. Bijna.
Wat een weeïge kutzooi is dit. Jullie moeten jullie veel te hoge cijfers maar eens heroverwegen.
3

Ik kan best wat met Deadbeat van Tame Impala. Heeft van mij 4* maar de totaalscore komt op MM toch uit op minder dan 3 sterren (2,97). Daarmee lijkt het qua populariteit nou niet bepaald heel goed te lopen voor de Tamme Impala. Dit Dracula is wat mij betreft ook niet echt een uitschieter. Vind het eigenlijk ook meer een album-album dan een singles-album: 7,4

7

Tame Impala - Dracula : 5

# 2427 Tame Impala - Dracula: 7,5

Van een schijnbaar behoorlijk tegenvallend album voor Tame Impala begrippen haalt Dracula een 6,69. Dat is dan weer behoorlijk hoog voor een 2025 track. Voorlopig haalde alleen Lola Young in 2025 een hoger cijfer.

Midden in dit weekje Australië kwam het bericht dat Rob Hirst is overleden. Robert George Hirst was vanaf de oprichting de energieke drummer van Midnight Oil. Hij richtte de band midden jaren zeventig op samen met Jim Moginie en Andrew James. In de beginfase trad de groep op onder namen als Schwampy Moose en Farm en speelden ze vooral covers. Na de komst van zanger Peter Garrett koos de band definitief de naam Midnight Oil en begonnen ze eigen nummers te schrijven.

In de eerste jaren speelde de band snelle, door surf en punk beïnvloede rock. Begin jaren tachtig verschoven de teksten richting politieke en maatschappelijke issues met onderwerpen als Aboriginalrechten, kernwapens en sociale ongelijkheid. Midnight Oil bracht uiteindelijk veertien studioalbums uit .Hirst schreef mee aan nummers en bleef lid van de band tot het uiteenvallen in 2002, toen Peter Garrett de politiek in ging. Na de herstart in 2017 maakte hij ook deel uit van de band tijdens optredens.

Naast zijn werk met Midnight Oil speelde Hirst in andere projecten, waaronder Ghostwriters, Backsliders en The Angry Tradesmen. In 2010 richtte hij samen met Brian Ritchie (Violent Femmes) en Jack Howard (Hunters & Collectors) de band The Break op.

Hirst had een dochter, Jay O’Shea, uit een eerdere relatie. Zij werd na haar geboorte ter adoptie afgestaan. Het contact tussen Hirst en O’Shea werd pas jaren later hersteld via haar biologische moeder en Bones Hillman, de bassist van Midnight Oil. In 2015 namen vader en dochter gezamenlijk het nummer The Truth Walks Slowly op. Eerder hadden twee jongere dochters van Hirst al de achtergrondzang verzorgd op een van zijn soloalbums. In 2023 werd bij hem alvleesklierkanker vastgesteld. Hij overleed vorige week op 70 jarige leeftijd.

Midnight Oil haalde twee keer de Top 40. In 1988 met Beds Are Burning, waar we een 7,73 voor over hadden, en in 1990 met Blue Sky Mine. Het nummer verwijst naar de asbestmijn van Wittenoom in West-Australië, waar tussen 1947 en 1966 blauwe asbest werd gewonnen. De plaats groeide aanvankelijk uit tot een bloeiende nederzetting maar werd later een spookstadje. Asbest werd destijds zonder kennis van de risico’s gebruikt in tuinen, schoolpleinen en wegen. Wittenoom geldt als het grootste industriële fiasco van Australië; naar schatting zal een kwart van de circa 20.000 mijnwerkers overlijden aan asbestgerelateerde ziekten.

In vier weken notering kwam Blue Sky Mine tot de 28e plaats.

# 2428 Midnight Oil - Blue Sky Mine

Ja, dat is het goede cijfer!

8,9

Midnight Oil - Blue Sky Mine - 7
De song heeft een ijzersterk intro. Dat hoge niveau wordt helaas niet doorgetrokken in het vervolg. Toch een ruime voldoende.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:03 uur

geplaatst: vandaag om 01:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.