MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Elton John: 6
Anya: 6,5

Nikita: 3
Moscow Nights: 1

Nikita: 3,5
Moscow Nights: 2,5

Nikita: 7,5
Moscow Nights: 4,5

Nikita, de nummer één toen ik geboren werd.
Best een kut nummer eigenlijk, maar ik kan er niet op haten.

Elton John - Nikita : 7,5

Anya - Moscow Nights : 4,5

# 2469 Elton John - Nikita: 5,0
# 2470 Anya - Moscow Nights: 2,0

In de categorie wat kan ze goed acteren scoort Anya met haar Moscow Nights een 3,98. Ook Elton John heeft wel eens betere tijden gekend een 6,09 voor Nikita. Wel mis ik de afgelopen week de scherpe, relativerende mening van Wendy wendyvortex.

In de mid eighties was Vara's Verrukkelijke 15 (V15) een invloedrijke "alternatieve" hitlijst, maar het creëren van daadwerkelijke Top 40-hits was in deze jaren wisselend succesvol. Hoewel de V15 vaak een voorloper was voor nieuwe muziek, bleven veel van de meest "verrukkelijke" tracks steken in de Tipparade of de onderste regionen van de Top 40. In de Top 10 van 1986 kwam alleen Cock Robin via een eerste plaats in de Verrukkelijke 15 in de Top 40. De Pet Shop Boys haalde zeven noteringen in die V15 en dat werden ook allemaal Top 40 hits.

De eerste was eind 1985 West End Girls, in de Top 40 kwam het nummer in de eerste week van 1986 binnen. Voor West End Girls hadden we maar liefst een 8,47 over. Het staat nog steeds op de 10e plaats in ons totaal klassement. Later in 1986 volgde Suburbia. Suburbia is een nummer van hun debuutalbum Please. Het werd opnieuw opgenomen met producer Julian Mendelsohn voor release als de vierde single van het album. Het bereikte de achtste plaats in de UK Singles Chart en was na West End Girls hun tweede top-10-hit; volgens henzelf voorkwam het dat ze een eendagsvlieg zouden worden.

De tekst van Suburbia is geïnspireerd door de gelijknamige film van Penelope Spheeris uit 1983, waarin punkjongeren in de buitenwijken van Los Angeles rebelleren tegen hun omgeving. Neil Tennant projecteerde deze beelden op de sociaal-economische onrust in het Verenigd Koninkrijk tijdens de jaren '80, specifiek de rassenrellen in Brixton. Het nummer beschrijft de verveling en de verborgen agressie van de middenklassebuurten ("Where the suburbs met the city / Where the city met the sky"). In plaats van een idyllisch beeld te schetsen, focust het lied op vandalisme, rellen en de leegte van het burgerlijke bestaan.

De albumversie was geproduceerd door Stephen Hague. Deze versie is kalmer, korter en meer gericht op een minimalistische beat dan de uiteindelijke single versie. Hiervoor werd het nummer opnieuw opgenomen en krachtiger gearrangeerd door Julian Mendelsohn. Deze versie bevat de beroemde geluidseffecten van blaffende honden en brekend glas. Het geluid van de rellen werd gecreëerd door in de studio daadwerkelijk glas te breken. Daarnaast werden er samples gebruikt van explosies voor de verlengde 12-inch versie, getiteld "The Full Horror".

Chris Lowe heeft later zelf bevestigt dat de baslijn van het nummer geinspireerd is door Madonna's Into the Groove. De melodie werd deels beïnvloed door de jazz-instrumental Feels So Good van Chuck Mangione. In de Top 40 was Suburbia een net iets grotere hit dan West End Girls met elf weken notering waarvan twee op de tweede plaats.

Eergisteren kwam eindelijk, tot geluk van een aantal stemmers hier, het al voor februari 2025 aangekondigde, album Dreamworld - The Greatest Hits Live uit. Het album opent met een live versie van Suburbia.

# 2471 Pet Shop Boys - Suburbia

Je zoekt ze wel uit deze week! Weer eentje die mij in de jaren '80 maar weinig kon boeien. Alleen ben ik in het geval van de Pet Shop Boys wat milder..

7

Pet Shop Boys - Suburbia - 7
Niet mijn band. De zang van Neil Tennant irriteert mij. Maar deze is ruim voldoende.

wel mijn band

10

9,5

Opmerkelijk dat het nummer slechts een tiende van de luisteraars van West End Girls heeft tegenwoordig

Suburbia: 8,8

Billy Ocean - When The Going Gets Tough, The Tough Get Going: 6,8

Elton John - Nikita: 6,5
Anya - Moscow Nights: 4

Pet Shop Boys - Suburbia: 8,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:17 uur

geplaatst: vandaag om 06:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.