MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
B-TO: 8,0

Nostalgie

7.5

Nooit geweten/gelezen dat Bachman ex-Guess Who was. Of wist ik het wel en was ik het weer vergeten?
Enfin, zouden er meer liedjes zijn waarin wordt gestotterd? Iemand voorbeelden? Ik vind het wel een bijzonder curiosum, vooral het moment op 1'49" dat hij stotterzingt: "Here's something you never f-f-f--orget, baby." Dat klinkt écht stotterend en niet ingestudeerd (al is het dat natuurlijk wel).
JM gaf het liedje het juiste woord: sympathiek.
Anno nu zal het echter wel weer niet inclusief en kwetsend zijn, bla-bla-bla-huilie-huilie.
8
50tracks schreef:
No Time werd de eerste Alarmschijf die uiteindelijk niet de Top 40 bereikte. En dus kunnen we deze hier niet beoordelen (misschien maar goed ook i verwacht hier niet veel steun voor mijn liefde voor No Time).
Nou nou, wat een negativisme en lage verwachting van je trouwe volgelingen, 50tracks. Nu geef ik weliswaar de voorkeur aan hun daaropvolgende single (die vind ik geweldig, Lenny mag de veters er nog niet eens van strikken), maar ook dit nummer schurkt vooral dankzij de geweldige laatste minuut bij mij tegen een 8 aan.

EvilDrSmith schreef:

Enfin, zouden er meer liedjes zijn waarin wordt gestotterd? Iemand voorbeelden?

Hehe, leuke denkoefening. My Generation van The Who en My Sharona van The Knack komen als eerste in me o-o-o-o-p!

Morgen krijgen jullie nog een andere om te beoordelen!

EvilDrSmith schreef:

wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd.

Rudi S schreef:
wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd.

EvilDrSmith schreef:

Ch-Ch-Ch-Changes
Sus-su-su-sudio

Oh ja, M M M My Sharona en natuurlijk Lola.

Bachman Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothing Yet : 8,5

B-B-B-B-Bad ... Bad to the bone (George Thorogood)

En hoewel Scatman John niet daadwerkelijk stotterde in z'n refreinen, is dat bi-ba-bop gedoe toch gebaseerd op zijn stotter-probleem, hij zingt ook letterlijk over stotteren.

En oja ... ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma madness (Muse)

Bachman Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothing Yet: 8,0

Een 7,37 voor You Ain't Seen Nothing Yet van Bachman Turner Overdrive.

EvilDrSmith vroeg zich af of er meer liedjes zijn waarin wordt gestotterd? En er kwamen al mooie voorbeelden waarvan er volgens mij ook éen echt over stotteren gaat. Er is er minstens nog een die ook de Top 40 heeft gehaald. En die is ook geschreven door diezelfde Randy Bachman en het werd een hit voor zijn volgende band: Ironhorse. Sweet Lou-Louie stond in 1979 vijf weken in de Top 40 en piekte op nummer 23.

Sweet Lou-Louie gaat deels over stotteren. Het nummer vertelt het verhaal van een man die zo zenuwachtig wordt bij het praten met zijn geliefde dat hij begint te stotteren. Het thema van stotteren is verwerkt in zowel de tekst als de manier waarop bepaalde woorden in het nummer herhaald worden, wat humor en charme toevoegt. Net als bij You Ain’t Seen Nothing Yet is het stotteren niet bedoeld als spot, maar eerder als een speelse en creatieve manier om het gevoel van spanning en nervositeit over te brengen.

Bachman Turner Overdrive bestaat nog steeds of liever weer. In de loop der jaren is de band verschillende keren gestopt en weer doorgegaan. Sinds 2023 bestaat er weer een versie van de band waar nu ook de zoon van Randy Bachman in speelt. Deze Tal Bachman is vooral bekend van de wereldhit She's So High. Het powerpopnummer She’s So High is uitgebracht in 1999 en gaat over een onbereikbare, bijna goddelijke vrouw. In de tekst wordt verwijzen naar iconische vrouwen zoals Cleopatra en Joan of Arc. Het nummer werd vooral een succes in thuisland Canada en Amerika waar het bijvoorbeeld de nummer 1 positie in de Adult Top 40 behaalde. In Nederland deed het echter niets.

Vier jaar na Bachman's hit haalde een cover versie van de Noorse zanger Kurt Nilsen de eerste plaats in de Noorse charts. Kurt Nilsen was begin 2004 de winnaar van World Idol. Zijn versie werd ook een hit in Belgie en Nederland. In de Top 40 bereikte het nummer in 12 weken Top 40 de derde plaats.

# 1979 Ironhorse - Sweet Lou-Louie (pas op de originele versie staat niet op Spotify, dit is zo'n matige Spotify cover)
# 1980 Kurt Nilsen - She's So High

Ironhorse - Sweet Lou-Louie: 6,5 (voelt toch wel als een doorzichtige poging om het succes van You ain't seen nothing yet te herhalen)
Kurt Nilson - She's So High: 7

Ironhorse: 8 (heerlijke meezinger)
Kurt Nilson: 6

Gast
geplaatst: vandaag om 09:23 uur

geplaatst: vandaag om 09:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.