MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Sam & Dave - You Don’t Know What You Mean To Me: 7,0

Geweldige stemmen, (een niet voor iedereen) geweldig liedje en ook nog geweldige danspasjes. Sam & Dave scoren een 7, 12 met You Don’t Know What You Mean To Me.

Vandaag wou ik aandacht besteden aan het overlijden van Peter Yarrow van Peter, Paul & Mary. Maar die bleken helaas nooit verder te zijn gekomen dan de tipparade. Een Nederlandse naamgenoot lukt dat wel. Twee keer zelfs.

Op 3 januari overleed op 78-jarige leeftijd na een lang ziekbed Peter Schaap. Schaap werd geboren op 24 oktober 1946 in Groningen, waar hij zijn jeugd doorbracht. Al op jonge leeftijd schreef hij verhalen en gedichtjes. Hij leerde zichzelf gitaarspelen en begon later in een bandje te spelen, waar hij zijn eerste liedjes schreef. Schaap volgde een opleiding aan de Pedagogische Academie en schreef in die tijd ook zijn eerste kinderboek. Na enkele jaren als onderwijzer besloot hij in 1974 de overstap te maken naar een carrière als beroepsartiest.

In de jaren die volgden trad Schaap avond aan avond op en bracht hij vier lp's uit met zelfgeschreven en -gecomponeerde Nederlandstalige liedjes. Zijn grootste muzikale succes kwam in 1975 met het nummer Adem Mijn Adem, een liefdeslied dat zijn doorbraak betekende. Adem Mijn Adem stond in 1975 zes weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 18e positie. Een paar maanden later scoorde hij zijn tweede en laatste Top 40-hit met Vliegen Als Een Vogel (Ode Aan Een Luchtvaart Pionier). Deze bereikte de 19e plaats in de Top 40.

In 1976 werd zijn muzikale werk bekroond met een Zilveren Harp. In de jaren 80 besloot Peter zijn aandacht te verleggen naar het schrijven van jeugd- en fantasyboeken. Op de zaterdag na zijn overlijden werd hij geëerd door de stadsbeiaardier van Groningen, die zijn hit Adem Mijn Adem vanuit de Martinitoren liet klinken. Peter was al langere tijd ziek. Hij is 78 jaar geworden.

# 2018 Peter Schaap - Adem Mijn Adem

Ja zeker, deze Nederlandse klassieker ken ik nog goed. De weelderige haargroei van de jaren zeventig ook. Prettige stem en beschaafde hit. Morgen “ademloos” van die 3 meiden?

7.0

Sam & Dave 5,5

Peter Schaap 3,4

Sam & Dave - You Don’t Know What You Mean to Me : 7,5

Peter Schaap - Adem Mijn Adem : 8

Peter Schaap - Adem Mijn Adem: 6,5

Peter Schaap scoort met Adem Mijn Adem een 6,65.

We volgen het advies van Yield en gaan door met de drie meiden. Ter gelegenheid van de 1.000ste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden werd in 1995 een album uitgebracht Op het album stonden zowel de originele als de vernieuwde herkenningsmelodie. De rest van het album was gevuld met sololiederen, duetten en een trio, gezongen door verschillende vaste acteurs uit de serie van toentertijd.

Op dit album stond ook Ademnood, geschreven door Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. De demo werd ingezongen door Trijntje Oosterhuis, die op de definitieve versie als achtergrondzangeres te horen bleef. Het lied werd uiteindelijk uitgevoerd door Babette van Veen (Linda), Guusje Nederhorst (Roos) en Katja Schuurman (Jessica).

Ademnood beschrijft vanuit vrouwelijk perspectief een succesvolle onenightstand. Het nummer werd een enorm succes en stond 17 weken in de Top 40 waarvan zeven weken op nummer 1. De single ging ongeveer 120.000 keer over de toonbank. Tijdens het gala van de 1000ste aflevering werd de videoclip gepresenteerd.

Linda, Roos en Jessica maken na het succes van de single een volledige cd. Het album bereikte de 11e plaats in de Album Top 100 en meer singles en optredens volgen. Ze zullen nog vijf keer de Top 40 halen. Eind 1996 halen ze met Lange Nacht 10 weken de lijst, maar dat vinden wij niet zo heel goed en beoordeelden we met een 3,45. De dames begeleiden Herman Brood tijdens zijn vijftigste verjaardag in Paradiso, maar in 1998 is het welletjes. Babette van Veen en Katja Schuurman probeerden het nog kortstondig als soloartiesten.

# 2019 Linda, Roos & Jessica - Ademnood

Ik schrok ff omdat ik dacht dat Katja Schuurman of Babette van Veen was overleden, maar ik snap de link nu.

7 voor het jeugdsentiment

Peter Schaap een 7, zonder jeugdsentiment

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.