MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Kendrick Lamar & SZA - All The Stars : 4

Kendrick Lamar & SZA - All The Stars: 7,0

Kendrick Lamar scoort met All The Stars een bescheiden 6,53. Eerder hadden we voor Humble een vrijwel gelijke 6,59 over. Daarnaast tips over betere nummers in zijn oeuvre. Beste single is King Kunta.

Over wat het slechtste op treden sinds 1993 in de half-time show van de Super Bowl was is de Amerikaanse pers behoorlijk eensgezind: The Black Eyed Peas met Slash in 2011. Over het beste optreden zijn deze media het niet helemaal eens. Het is echter duidelijk dat er twee optreden boven de rest uit steken: Prince in 2007 (ook door Edgar18 genoemd) en U2 in 2002. Men is het er wel over eens dat U2 tijdens de Super Bowl in 2002 de meeste emotionele show had.

De VS waren nog onder de indruk van de terroristische aanslagen van 11 september 2001. Dit was de eerste Super Bowl na de aanslagen en werd gezien als een moment van nationale eenheid en herdenking. De keuze voor U2 was geen toeval; Oorspronkelijk waren andere artiesten benaderd voor het optreden, waaronder Janet Jackson, maar de NFL vond dat hun stijl en repertoire niet aansloten bij de ingetogen en respectvolle toon die ze wilden neerzetten. De NFL wilde een optreden dat emotionele impact had en tegelijkertijd respectvol was en U2 voldeed perfect aan dat profiel.

De halftime-show begon met Beautiful Day, gevolgd door MLK en Where the Streets Have No Name. Terwijl de laatste twee nummers klonken, verschenen de namen van de slachtoffers van 9/11 op een enorm scherm. Het publiek in het stadion en de miljoenen televisiekijkers wereldwijd waren zichtbaar ontroerd. Zelfs de spelers zeiden na afloop van het duel dat ze bij het verlaten van de kleedkamers het einde van de show meekregen. Voor het eerst raakten ze even uit hun focus en keken om zich heen om te zien hoe bijzonder het was dat ze hier bij mochten zijn.

Where the Streets Have No Name heeft een kenmerkende gitaararpeggio met een delay-effect gespeeld door The Edge. Bono schreef de tekst naar aanleiding van het idee dat men in Belfast iemands religie en inkomensniveau kan afleiden op basis van de straat waarin hij woont. De band had moeite met het opnemen van het nummer, en Brian Eno overwoog zelfs om de tapes te wissen en opnieuw te beginnen. Uiteindelijk werd het nummer samengesteld uit verschillende takes en gemixt door Steve Lillywhite.

De videoclip, opgenomen op een dak in Los Angeles, verwijst naar het legendarische optreden van The Beatles op het dak van hun Apple Corps-kantoor. Tijdens de opnames werd het verkeer ontregeld, en de politie beëindigde uiteindelijk het optreden.

Het nummer is afkomstig van het album The Joshua Tree en werd op 31 augustus 1987 uitgebracht als derde single van het album. Het werd geschreven door de leden van U2 en geproduceerd door Daniel Lanois en Brian Eno. Where the Streets Have No Name stond in 1987 acht weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de tiende positie.

# 2038 U2 - Where The Streets Have No Name

Mooie verhalen, wederom, dankjewel maar weer!
Ik had gedacht dat het een grotere hit was geweest, minstens top 5.
8

Where the Streets Have No Name: 10

Als fan van het eerste uur heb ik The Joshua Tree altijd een overschat album gevonden. Ja, het is hier vloeken in de kerk waarschijnlijk. Boy, October, The Unforgettable Fire, dat zijn voor mij de meesterwerken. Na een laatste oprisping, Achtung Baby, was het einde verhaal.

Where the streets have no name - 5,8

Ik hou niet van U2, heb een bloedhekel aan Bono en zijn 'politieke correctheid', maar dit vind ik wel een fijn nummer.
7,8

9

Heb recentelijk gelezen dat Kronos groot fan is van het bijbehorende album

8,8 Eén van hun beste

FrodoK schreef:
Ik hou niet van U2, heb een bloedhekel aan Bono en zijn 'politieke correctheid', maar dit vind ik wel een fijn nummer.
7,8

Je haalt de woorden uit m'n mond.

Ook een 7,8

Geweldig intro maar zodra Bono gaat zingen is alle magie verdwenen. Iets met gekweel in de ruimte.

6,0

50tracks schreef:
Men is het er wel over eens dat U2 tijdens de Super Bowl in 2002 de meeste emotionele show had.
Zonder twijfel, het juiste optreden op het juiste moment. Helaas heb ik he-le-maal niks met U2, anders had deze vast in mijn toplijstje gestaan.

Een beoordeling voor U2, los van de (emotionele) Super Bowl context: 5,0

Kendrick Lamar & SZA - All The Stars: 7
U2 - Where The Streets Have No Name: 9

Gast
geplaatst: vandaag om 09:12 uur

geplaatst: vandaag om 09:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.