MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
7.8

Lichte bonus omdat ik ooit ook op die trappen voor de kathedraal in Helsinki heb gezeten. Speciaal even opgezocht, nummer is uit 1999 maar kwam pas in juli 2000 binnen in de Nederlandse Top 40 (hoogste plek 2e helft augustus). Ik was in Helsinki eind juni/begin juli 2000 en kende dat nummer (en de clip) toen dus nog niet.

Waltari - So Fine!: 6,5
Him - Join Me: 6
Leningrad Cowboys - Happy Being Miserable: 5
Darude - Sandstorm: 7

5

Ik dacht dat ik hem beter zou vinden, maar het is behoorlijk saai

Darude - Sandstorm: 7,0

Ondanks de mooie film en toeristische tips net geen hele zeven voor Darude. Sandstorm moet het voorlopig doen met een 6,97. Wel genoeg om de virtuele eerste plaats in het klassement der Finnen over te nemen.

Toen waren we week 22 van 2000 voorbij en zou er nog slechts een nieuwe Finse band de Top 40 halen. Het is ook de enige Finse act geweest die in de hele Top 40-geschiedenis vaker dan twee keer in de lijst gestaan heeft. The Rasmus slaagde erin tussen 2003 en 2005 vijf keer de Top 40 te halen.

The Rasmus werd in 1994 in Helsinki opgericht. Een Zweedse dj met als naam Rasmus zorgt ervoor dat de band in april 2000 het woordje 'The' voor hun naam plaatst om verwarring te voorkomen. The Rasmus maakte samen met Kwan en Killer, deel uit van Dynasty, een collectief van Finse bands. Dynasty heeft een studio in Helsinki waar nieuw talent wordt gerekruteerd. Verschillende leden, waaronder Lauri Ylönen en Pauli Rantasalmi, hebben een Dynasty-tatoeage. Pauli Rantasalmi en Eero Heinonen gebruiken instrumenten met het Dynasty-logo. Rantasalmi produceerde muziek voor Kwan en won in 2001 een EMMA voor Producer of the Year.

De internationale doorbraakhit van The Rasmus werd In The Shadows. Het nummer is geschreven door de leden van de band Lauri Ylönen, Pauli Rantasalmi, Eero Heinonen en Aki Hakala. Het verscheen op het album Dead Letters, dat in 2003 werd uitgebracht. De piano en synthesizer op het nummer zijn ingespeeld door HIM-toetsenist Janne Puurtinen (a.k.a. Emerson Burton).

In 2003 stond In The Shadows 18 weken in de Top 40 met een piek op de vijfde plaats. In de jaren daarna scoorde de groep nog vier hits, maar een top 10-hit zat er niet meer in. Dat is wel een verschil met hun eigen land, waar The Rasmus tussen 1997 en 2009 zeventien keer in de top 10 gestaan heeft, waarvan vijf keer op nummer 1.

Er zijn vier verschillende videoclips voor het nummer gemaakt: één voor Finland, één voor de internationale markt, één specifiek voor het Verenigd Koninkrijk en een alternatieve versie voor de VS. The Rasmus vertegenwoordigde Finland op het Eurovisiesongfestival 2022 met het nummer Jezebel. Ze haalden de finale en eindigden als 21ste.

# 2058 The Rasmus - In The Shadows

Ooit kotsbeu geweest toen het in een reclame gebruikt werd. Was het niet iets van Nutella of Kinder? Dat gevoel is gelukkig verdwenen.

7

inhaal

Leningrad Cowboys-Happy being miserable 3
(Populair op 3FM dus alarmbellen gaan dan al aan)

Darude-Sandstorm 5
Nooit iets mee gehad, gimmick nummer

The rasmus-In the shadows 4,5

Ik hoef nooit naar Finland, dat is wel duidelijk na deze week

8,6

Nog steeds een goed nummer.

Darude - Sandstorm: 7,5
The Rasmus - In The Shadows: 8

The Rasmus: 7,5

Best een leuk nummer, maar dat flauwe zwartgallige gedoe in die clip haalt mijn cijfer naar beneden. Ik vind het stempel 'flapdrollen' op zijn plaats.

6,5

@pureshores Ik hoor he-le-maal wat je zegt, maar... Ik ben er één keer geweest, toen ik mijn aansluitende vlucht in Helsinki miste. We werden toen met een bus naar een natuurpark gereden om in een soort van jeugdhotel de nacht door te brengen, zodat we de volgende avond een andere vlucht konden nemen.
Ik ben toen overdag dat park ingelopen en de prachtige sprookjesachtige oer-natuur ontroerde me diep en sindsdien wil ik terug. Gelukkig werd er geen muziek gemaakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:05 uur

geplaatst: vandaag om 23:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.