MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

HIM: 2,8
Leningrad Cowboys: 5,2

Leningrad Cowboys - Happy Being Miserable : 5

Leningrad Cowboys - Happy Being Miserable: 4,0

Een fijn "Fins" gevoel maar een lage score voor Leningrad Cowboys. Of ze met een 4,99 nog zo Happy Being Miserable zijn?

De ketchupfles was geopend. In week 22 kwamen er dus maar liefst twee Finse acts tegelijkertijd de Top 40 binnen. De Leningrad Cowboys moesten we ophalen uit de krochten van het Top40 archief. De tweede heeft een langere levensduur en kwam van de Finse dj Darude, die in 2000 zelfs twee keer de Top 40 haalde. Zijn debuuthit Sandstorm bereikte in de zomer van 2000 de veertiende plaats. Opvolger Feel The Beat kwam in november niet verder dan nummer 24.

Darude werd in 1975 onder de naam Ville Virtanen geboren. Hij kreeg de bijnaam Rude Boy, omdat hij ooit tijdens een feestje het gelijknamige nummer van Leila K een paar keer achter elkaar draaide. Geleidelijk aan veranderde deze naam via Da Rude in Darude. In 1999 ging Darude samenwerken met Jaakko "JS16" Salovaara, de producer van de Bomfunk MC's. Hun eerste gezamenlijke nummer werd Sandstorm.Sandstorm is een instrumentaal trance nummer dat staat op zijn album Before The Storm uit 2000. Het nummer is geschreven door Ville Virtanen zelf. De videoclip is opgenomen in de Finse hoofdstad Helsinki en volgt een vrouw die met een mysterieuze koffer wordt achtervolgd.

In eigen land scoorde Darude tussen 2000 en 2007 vier nummer 1-hits, maar in de meeste landen was zijn hitsucces na Sandstorm en Feel The Beat voorbij. Sandstorm geniet een zekere Twitch- en meme-status: Sandstorm werd een meme omdat als iemand in de comments onder een filmpje vroeg naar welke muziek je in de achtergrond hoort is er altijd wel iemand die antwoord met Sandstorm, terwijl het een heel andere track is. Op Twitch wordt het vaak gebruikt als achtergrondmuziek.

# 2057 Darude - Sandstorm

Grappig verhaal. En van Leila K. heb ik de single en remixes van “Electric” nog in de kast staan.
En deze track herken je direct als vaak gebruikte achtergrondmuziek.

7,2

Genretopper uit die periode.

8

Leningrad Cowboys had ik nog nooit gehoord, terwijl ik in die periode de hitparademuziek toch zeer nauwgezet volgde... Weinig memorabel nummer ook: 5

Darude is natuurlijk een classic: 8,8

Leningrad een 6

Darude een 7.5

Darude: 7,5

Darude een 4. Irritant nummer

Finland bezorgt me een gigantische mindfuck. Ik heb een tyfushekel aan trance en draag rock een warm hart toe, maar waar de Leningrad Cowboys zouteloze meuk maken, daar vind ik Darude een geniaal aanstekelijke oorworm van jewelste.
Tot mijn eigen afgrijzen moet ik eerlijk bekennen dat onderstaand cijfer een ware afspiegeling is van het genot dat mijn oren ervan ondervinden. Godver, kutfinnen...
8

Wat betreft de clip: ik moet Lola Rennt echt weer eens gaan zien, zó lang geleden.

4.5 en dan ben ik mild (net als het weer vandaag) .

# 2057 Darude - Sandstorm: 8
# 2056 Leningrad Cowboys - Happy Being Miserable: 4

Ik ben ook mild:
2

Darude - Sandstorm: 7.5

8

Ha Lola Rennt hebben we ooit op de middelbare in de Duits klas gekeken. Geinige film

Gast
geplaatst: vandaag om 21:26 uur

geplaatst: vandaag om 21:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.