MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Racoon: 3,5

7,5

Een van de zeer weinige Racoon-songs die bij mij (nipt) voldoende scoren.

5,5

Racoon is een van die weinige bands die in het idioom spelen waar ik een schijthekel aan heb, maar tóch wel kan billijken. Komt misschien omdat ik het timbre van Bart van der Weide wel kan handelen. Dat heeft misschien weer te maken met zijn eerste stappen in Nederland Muziekland, want in zijn goede ouwe tijd was hij een metalcore punkert die van Tool hield. Dat draai ik toch heul veul liever dan dit nummer, want dit nummer billijk ik niet.
5

Zo leer je steeds weer in dit topic. Nooit geweten dat Bart van Racoon ooit in een metalband zong

6,5

Op zich zit er wel wat aardigs in dit nummer, maar het zoetsappige blijft maar doorsappelen, waardoor het uiteindelijk wat als een marteling aanvoelt.

4

4, tja krijg hier gewoon een shit gevoel van. Iets met een ex

Ik kan hem zo af en toe nog prima hebben.

Love You More: 8

Zoveel beter dan hun NLtalige 'werk'

3

Ultiem zeiknummer

Love you more 6,8

waarschijnlijk 1 van de drie die ik kan tolereren (anders krijg ik Poeha op mijn dak vanwege wat ik ooit bij The singles collection van Racoon zette)
Alle Nederlandstalige Racoon krijgt een -1

Aardig gezongen maar te clichématig.

5,5

Lekker heur.

7

Marc rondom 6,2
Racoon 5

6,7

Onweerwolf
Blue Days van Racoon is een meesterwerk.

Zo!

Ik vind het wel een mooi liedje. Ik kan hem prima hebben.
7,5

Racoon - Love You More : 4

Racoon - Love You More: 5,5

Wij zijn geen Racoon fan, als ik Bart was zou ik toch een terugkeer naar de Indie - of hardrock overwegen. Alhoewel toen luisterden weinigen naar de band. Een kleine onvoldoende voor Love You More: 5,42

Racoon scoort dus een onvoldoende, maar wat vinden we van een andere Nederlandse superhit van begin van deze eeuw. In de NPO3 Top 1003 van deze Eeuw van twee jaar geleden stond Krezip op nummer 17. Krezip heeft in totaal 18 keer in de Top 40 gestaan en daar wij hebben wij er nog geen een van beoordeeld.

Krezip komt uit Tilburg. De vaste kern bestaat uit voormalig songfestival presentatrice, zangeres en pianiste Jacqueline Govaert, haar zus Anne Govaert op gitaar, Annelies Kuijsters op toetsen en zang, en Joost van Haaren op bas. In de beginjaren speelde de band als vijftal, maar in 2000 werd Krezip een zeskoppige formatie. De band brak door met het album Nothing Less . Na een pauze van tien jaar maakte Krezip in 2019 een comeback.

I Would Stay stond in 2000 18 weken in de Nederlandse Top 40, waarvan drie weken op de eerste plaats. Het nummer, geschreven door Jacqueline Govaert, verscheen op het album Nothing Less en werd op 16 juni 2000 als single uitgebracht. De doorbraak van de band kwam na een optreden op Pinkpop 2000, De opname en videoclip van de single werden gemaakt rond ditt optreden. In de Top 40 jaarlijst van 2000 eindigde het nummer op de derde plaats In België bereikte I Would Stay eveneens de nummer 1-positie in zowel de Vlaamse Ultratop 50 als de Vlaamse Radio 2 Top 30.

Het nummer werd oorspronkelijk geschreven in opdracht van een organisatie in het zuiden van Nederland die Krezip had gevraagd om een speciaal lied voor een evenement te maken. Jacqueline Govaert schreef I Would Stay achter de piano.

In 2009 ging de band uit elkaar, maar in 2019 kwamen ze terug met een optreden op Pinkpop en een reeks Ziggo Dome-shows. Sindsdien heeft de band meerdere nieuwe singles uitgebracht en bleef ze actief met optredens. In 2024 werd Krezip gevraagd om muziek te maken voor de Videoland-serie Maxima, waarvoor ze verschillende nummers schreven.

In 2023 werd een illegale versie van I Would Stay onder de naam van een onbekende artiest, Mecianga, op streamingdiensten gezet. Deze variant had exact dezelfde melodie en tekst, maar werd voorzien van andere credits. Op Spotify verzamelde de illegale versie tientallen miljoenen streams, net zo veel als het origineel van Krezip. Na een melding van de platenmaatschappij werd de versie van Mecianga verwijderd, maar op andere platforms, zoals Apple Music en Amazon Music, bleef de track nog een tijd beschikbaar. Muziekfraude via streamingdiensten is een groeiend probleem, waarbij op grote schaal misbruik wordt gemaakt van AI en botaccounts om illegaal geüploade nummers miljoenen keren te laten afspelen.

Drummer Bram van den Berg was sinds 2019 weer lid van Krezip, nadat hij van 2004 tot 2009 ook al deel uitmaakte van de band. In het najaar van 2023 verving hij Larry Mullen Jr. als drummer van de Ierse band U2 tijdens een concertreeks in Las Vegas, georganiseerd ter gelegenheid van de opening van de Sphere. De reeks begon op 29 september 2023 en werd uitgebreid van elf naar veertig concerten. Het laatste optreden vond plaats op 2 maart 2024. Mullen onderging in deze periode een operatie. Van den Berg werd aan U2 gekoppeld door dj Martin Garrix, die eerder met de band samenwerkte.

# 2078 Krezip - I Would Stay

Gast
geplaatst: vandaag om 04:17 uur

geplaatst: vandaag om 04:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.