Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 22 maart 2025, 08:28 uur
Een bonuspunt voor de leuke taalvondst in de titel, maar verder heeft het niet veel om het lijf.
5
5
0
geplaatst: 22 maart 2025, 13:14 uur
3,5
En een 8,5 voor Benny Neyman. Alleen al voor de emotionele betekenis.
En een 8,5 voor Benny Neyman. Alleen al voor de emotionele betekenis.
1
geplaatst: 22 maart 2025, 13:55 uur
Een van de weinige cd-singles die mijn vrouw heeft toegevoegd aan onze collectie. Nou vooruit...
6,5
6,5
2
geplaatst: 22 maart 2025, 16:52 uur
wendyvortex schreef:
We zitten met Belinda, Spargo en Benny Neyman wel in totaal andere werelden EvilDrSmith. Benny was toch wel verdomd cool!
Hij zal inmiddels wel aardig zijn afgekoeld, ja. We zitten met Belinda, Spargo en Benny Neyman wel in totaal andere werelden EvilDrSmith. Benny was toch wel verdomd cool!
Maar fijn dat we zo grondig over smaak kunnen twisten.

wendyvortex schreef:
Benny nam gewoon Griekse hits en vertaalde die naar het Nederlands. Volgens mij waren het allemaal Grieken waar hij mee scoorde.
Benny was dus de Griekse Marco Borsato, of de Duitse Jantje Smit, of de Engelse Piet Veerman? Ja, dan verkeert hij in bijzonder illuster gezelschap. Benny nam gewoon Griekse hits en vertaalde die naar het Nederlands. Volgens mij waren het allemaal Grieken waar hij mee scoorde.
Want Grieks naar het Nederlands vertalen, dat laat ik liever, ja: daar is hij weer, Lennaert Nijgh doen. En in dit geval door Liesbeth List laten zingen. Niet zo bloedstollend als het onsterfelijk origineel, maar evenzogoed kippenvel! Ook tekstueel...
# 2089 Peter De Koning – Het Is Altijd Lente In De Ogen Van De Tandartsassistente
Een aantal jaren geleden heb ik deze zin wel eens quasi-grappend gezegd tegen een tandartsassistente. Maar het was toen ook een stralende lentedag en het gesprek ontvouwde zich zodanig dat ik vond dat ik het me kon veroorloven om deze inmiddels tot cliché verworden zin te mogen bezigen (het was daarbij ook een gruwelijk mooie vrouw die, en ze deed het er waarschijnlijk om, heel onnodig de twee bovenste knoopjes van haar uniform los had, waardoor de glooiingen van twee stralende lentedagen ontloken)
Anyway: mijn oudste zoon is eerstejaars student hbo Mondzorg. Hij is dit weekend even thuis en ik laat hem het lied nu even horen. Wellicht kent hij het al, vanwege zijn studie?
[...]
Hij begint dus meteen mee te zingen.

Hij kende het trouwens al van vóór zijn studie en volgens hem is het weer een "hit" dankzij TikTok. Dat geloof ik graag, want ook mijn jongere zoon (17) blijkt het te kennen.
NB: ja, hij is een van de weinige mannelijke studenten aan die opleiding.
Het is een sufkutterig flutnummer van drie keer niks, maar wat Titmeister al aangaf: de songtitel verdient alle lof en is qua ritmiek en rijm erg spitsvondig gedaan. Bijzonder knap om een songtitel tot een gevleugelde uitspraak te laten uitgroeien. Ook de teksten van de coupletten zijn erg vermakelijk. Chapeau, schier Drs. P-niveau.
Ook van mij een vol bonuspunt hiervoor.
4
0
geplaatst: 22 maart 2025, 17:46 uur
Benny Neyman - Waarom Fluister Ik Je Naam Nog: 5,5
Zijn grootste hit maar lang niet zijn beste.
Peter De Koning – Het Is Altijd Lente In De Ogen Van De Tandartsassistente: 7
Ligt mij meer, ik ken alleen dit nummer van hem.
Zijn grootste hit maar lang niet zijn beste.
Peter De Koning – Het Is Altijd Lente In De Ogen Van De Tandartsassistente: 7
Ligt mij meer, ik ken alleen dit nummer van hem.
0
geplaatst: 23 maart 2025, 08:14 uur
#2089 Peter De Koning - Het Is Altijd Lente In De Ogen Van De Tandarts-Assistente: 5,0
2
geplaatst: 23 maart 2025, 08:30 uur
Zelfs door de ondergrens van wendyvortex en dus een onvoldoende voor Peter De Koning. Een 5,32 voor Het Is Altijd Lente In De Ogen Van De Tandarts-Assistente. Maar het kan verkeren. Waarom Fluister Ik Je Naam Nog stond gisteren nog op een onvoldoende maar is inmiddels gestegen naar een 5,60.
Voorlopig even klaar met al die Nederlandse niets aan de hand muziek. Tijd voor trashmetal. Alhoewel in de Top 40? Simon77 heeft ons de afgelopen periode verwend met The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter. Onder zijn begeesterende leiding werden daar de normaal meest kritisch stemmers in een keer makke lammetjes die niets anders dan 10'en konden geven. En zich dan verontschuldigden als ze een keer een 9,7 of 9,8 geven. Het gemiddelde van alle stemmen is daar een 8,27. Na die (bijna) onvoldoendes van de afgelopen dagen kunnen we een beetje van dat positivisme hier ook wel gebruiken.
Thrashmetal is een muziekstijl die ontstond in het begin van de jaren 80. De stijl combineert heavy metal, vooral beïnvloed door de New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM), met hardcore punk. De nummers worden meestal sneller en agressiever gespeeld dan in andere metalgenres. De stijl kreeg vorm in de San Francisco Bay Area en in Duitsland. Metallica, Megadeth, Anthrax en Slayer worden samen aangeduid als de “Big Four” van de Amerikaanse thrashmetal.
De opkomst van thrashmetal is nauw verbonden met Metallica. De band bracht in 1983 het album Kill 'Em All uit, dat wordt gezien als het eerste volwaardige thrashmetalalbum. Dat album vormde het startpunt voor een groot aantal navolgers in het genre. Thrashmetal in zijn oorspronkelijke vorm heeft nooit vaste voet gekregen in de Nederlandse Top 40. De enige nummers van Metallica die daar wel in verschenen, stammen uit een latere fase in hun carrière. Deze singles hadden een minder uitgesproken thrashgeluid en horen eerder bij de heavy metal. Of zelfs dat niet.
Sinds het begin van deze eeuw is heavy metal eigenlijk volkomen verdwenen uit de Top 40. De laatste heavy metal band in de lijst was Disturbed. Maar hun door Cyril bewerkte versie van Sound Of Silence heeft helemaal niets meer met metal te maken. Wanneer stond er dan eigenlijk wel voor het laatst een metal nummer in de top 10 van de Nederlandse Top 40? Daarvoor moeten we terug naar de lijst van 24 maart 2007. Toen stond Within Temptation op nummer 9 met What Have You Done. Hun muziek valt echter onder symfonische metal. In februari 2000 bezette Metallica de vijfde plaats met Nothing Else Matters, maar dan wel in de uitvoering met het San Francisco Symphony Orchestra. Tussen Metallica en Within Temptation zijn er nog wel een paar andere metalbands met top 10-hits geweest, zoals Linkin Park (nu metal) en Evanescence (alternative metal), maar hun muziek is geen hard core heavy metal.
De uitvoering die Metallica in 1999 opnam met het San Francisco Symphony Orchestra komt van het album ‘S&M’. De single kwam eind 1999 binnen in de Top 40 en haalde in februari maart 2000 drie keer de vijfde plaats. Het nummer stond liefst 20 weken in de Top 40. Trashmetal is het zeker niet of het nu heavy metal is kunnen we ons ook afvragen. Rate Your Music noemt het symphonic metal. Maar goed het is wel Metallica dus kom maar door met die 10'en.
# 2090 Metallica With Michael Kamen Conducting The San Francisco Symphony Orchestra - Nothing Else Matters
Voorlopig even klaar met al die Nederlandse niets aan de hand muziek. Tijd voor trashmetal. Alhoewel in de Top 40? Simon77 heeft ons de afgelopen periode verwend met The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter. Onder zijn begeesterende leiding werden daar de normaal meest kritisch stemmers in een keer makke lammetjes die niets anders dan 10'en konden geven. En zich dan verontschuldigden als ze een keer een 9,7 of 9,8 geven. Het gemiddelde van alle stemmen is daar een 8,27. Na die (bijna) onvoldoendes van de afgelopen dagen kunnen we een beetje van dat positivisme hier ook wel gebruiken.
Thrashmetal is een muziekstijl die ontstond in het begin van de jaren 80. De stijl combineert heavy metal, vooral beïnvloed door de New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM), met hardcore punk. De nummers worden meestal sneller en agressiever gespeeld dan in andere metalgenres. De stijl kreeg vorm in de San Francisco Bay Area en in Duitsland. Metallica, Megadeth, Anthrax en Slayer worden samen aangeduid als de “Big Four” van de Amerikaanse thrashmetal.
De opkomst van thrashmetal is nauw verbonden met Metallica. De band bracht in 1983 het album Kill 'Em All uit, dat wordt gezien als het eerste volwaardige thrashmetalalbum. Dat album vormde het startpunt voor een groot aantal navolgers in het genre. Thrashmetal in zijn oorspronkelijke vorm heeft nooit vaste voet gekregen in de Nederlandse Top 40. De enige nummers van Metallica die daar wel in verschenen, stammen uit een latere fase in hun carrière. Deze singles hadden een minder uitgesproken thrashgeluid en horen eerder bij de heavy metal. Of zelfs dat niet.
Sinds het begin van deze eeuw is heavy metal eigenlijk volkomen verdwenen uit de Top 40. De laatste heavy metal band in de lijst was Disturbed. Maar hun door Cyril bewerkte versie van Sound Of Silence heeft helemaal niets meer met metal te maken. Wanneer stond er dan eigenlijk wel voor het laatst een metal nummer in de top 10 van de Nederlandse Top 40? Daarvoor moeten we terug naar de lijst van 24 maart 2007. Toen stond Within Temptation op nummer 9 met What Have You Done. Hun muziek valt echter onder symfonische metal. In februari 2000 bezette Metallica de vijfde plaats met Nothing Else Matters, maar dan wel in de uitvoering met het San Francisco Symphony Orchestra. Tussen Metallica en Within Temptation zijn er nog wel een paar andere metalbands met top 10-hits geweest, zoals Linkin Park (nu metal) en Evanescence (alternative metal), maar hun muziek is geen hard core heavy metal.
De uitvoering die Metallica in 1999 opnam met het San Francisco Symphony Orchestra komt van het album ‘S&M’. De single kwam eind 1999 binnen in de Top 40 en haalde in februari maart 2000 drie keer de vijfde plaats. Het nummer stond liefst 20 weken in de Top 40. Trashmetal is het zeker niet of het nu heavy metal is kunnen we ons ook afvragen. Rate Your Music noemt het symphonic metal. Maar goed het is wel Metallica dus kom maar door met die 10'en.
# 2090 Metallica With Michael Kamen Conducting The San Francisco Symphony Orchestra - Nothing Else Matters
* denotes required fields.